Nu gjorde du ju fel…
Du ska citera och sedan lägga till texten “Inte i närheten av de pengarna i USA”
Herregud.

Inte i närheten av de pengarna i USA
Svartinge
Aktie 140 000, årsavgift 30 000kr
Hur många skulle nappa i eder hematrakt?.
Kanske chefen/ägaren av ortens enda lite större företag i ekonominbranschen.
Han jobbar dock hela tiden så det blir ju inte mycket golf.
Haha, den enda ICKE SGF anslutna banan i SE?
Men med amerikanska mått mätt billig. det är ju bara knappa 300 USD /mån.
Finns väl tillräckligt med banor tills nästa golfboom. Om det nu blir nån. Om Zlatan börjar spela.
Du jämför också Äpplen med Päron, i Dallas kan du spela året om, det gör du inte på Svartinge.
Dubbla Svartingesumman för att jämföra.
En Country Club är ju något annat än det vi normalt benämner som en golfklubb, där ingår ju väldigt mycket mer än själva golfen i avgiften.
Sedan skall du tänka på att golf i USA på medlemsklubbar spelas av de som har högst inkomst, inte kreti och pleti som i Sverige.
De med lägre inkomst i USA spelar på Pay&Play. Så borde det nog vara i Sverige också, fram för högre medlemsavgifter. Det är för billigt i Sverige.
Med årsavgift på 30 000 kr och uppåt går det att ha en bra medlemsverksamhet utan att besväras av greenfeespelare och golfförbund.
Var jag tvungen att betala 30 000 kr i årsavgift skulle jag sluta direkt.
Hade jag inte blivit styrelseledamot hade jag nog trappat ned golfandet till en handfull rundor per år som greenfeemedlem någonstans eller bara spelat på P&P banor.

Finns väl tillräckligt med banor tills nästa golfboom. Om det nu blir nån. Om Zlatan börjar spela.
Det tycker nog inte de som har svårt att få starttider på sina banor de tider de vill lira, det är inte alla som kliver upp klockan 04.00 för att sticka till golfbanan.
Nänä, aldrig tidigare än sex vid banan… men är trängsel för att få starttid vanligt nu? Vet att det var det förr, men.
Fast, jag säger inte emot något av det du skriver. Det enda jag sa var att det på de privata countryklubbarna är JÄVLIGT dyrt, hur mycket du än kan spela. Det finns inget motsvarande i SE, eller svartingen då möjligtvis, kanske något annat liknande alternativ.
Eller JAG tycker att det dyrt skall tilläggas, det finns säkert de som gärna skulle och faktiskt KAN betala de priserna, jag kan det inte.
Jag skulle inte betala 30k/år heller, för en bana som är spelbar typ 6 månade/år.
Inte just nu iallafall.
Trängsel, eller inte, beror nog på vilken bana man pratar om. Min hemmabana är ofta full de tider jag vill spela. Tittar jag en vardag, samma kväll, finns det ofta tider. Om jag inte bokar då är risken stor att det blivit fullt till kvällen när jag åker till klubben.
Helgerna behöver man boka åtminstone helgen innan.
Alternativet är förstås gristidigt eller sent på kvällen och bara spela nio innan mörkret faller på.
Parentes: Jag träffade för något år sedan en golfare som var medlem på någon liten klubb söder om Göteborg (fråga mig inte om namnet, för det kommer jag inte ihåg). Vi tittade på en slumpvis dag, ett par dagar bort. De hade lika många bokade tider som vi hade hål…
Varför tror man att man ska kunna spela just golf med kort varsel på Prime Time?
Gå till simhallen och försök få egen bana en vardag vid 18-tiden.
Prova att boka en tennistid klockan 19 en kväll.
Etc.

Varför tror man att man ska kunna spela just golf med kort varsel på Prime Time?
Gå till simhallen och försök få egen bana en vardag vid 18-tiden.
Prova att boka en tennistid klockan 19 en kväll.
Etc.
Här finns det ju plats för premium medlemskap där det alltid ingår en förbokad starttid inom valda tidsintervall.
Ett flertal gånger vid besök utomlands har jag gjort spontanbesök till banor där detta förekommer.
Vid frågan om det finns någon starttid, brukar det ofta komma ett svar, nej inte förrän om tre timmar men jag har inte sett Mr Guiness här, jag ringer och kollar om han kan släppa sin stående starttid om 15 minuter.
Ang. fullbokade banor så har en del av det med ”pandemiboomen” att göra. Många ska ut o hacka 9hål och de tar upp en hel starttid.
En välmående klubb/bana har 27-36hål + en korthålsbana (6,9,12).
De flesta som bara har 18hål har försökt utöka med en korthålsbana el.l för att få ner trycket. Dessa vill de sen helst ha slopade vilket även det pekar på att ”golfboomers” slussas in via denna.
Personligen tycker jag att 27hål ett minimum. Korthålsbana utöver det är nice, men inte prio.
Har man inte mer än 18hål måste man lösa ett sätt där 9håls-spel regleras. Endera till vissa tider eller start från hål 10 i mån av lucka/plats.
Egon
Vid vilken ungefärlig medlemsmängd blir det trångt ?
Vi har cirka 750 medlemmar (18 hål) och jag skulle säga att det bara är en handfull dagar under en säsong det är svårt att hitta lämplig starttid där det behöver bokas tidigare än dagen innan.
Med 2200 medlemmar och 27 hål lär man sig att ha framförhållning. Dock högst tre bokade tider så man kan inte boka hur som helst.

Med 2200 medlemmar och 27 hål lär man sig att ha framförhållning. Dock högst tre bokade tider så man kan inte boka hur som helst.
Om jag minns rätt (eller om det är någon gammal tumregel jag hört) så säger man att 1000 medlemmar/18hål är att rekommendera.
Jag förstår inte hur man kan motivera 2200/27hål för sina medlemmar?
Ekonomin borde vara i topp/kirrad redan runt 12-13hundra medlemmar.
Egon
Alla 2200 är nog inte senior/full. Men det finns en anledning till att det är “trångt” på banan.

Vid vilken ungefärlig medlemsmängd blir det trångt ?
Vi har cirka 750 medlemmar (18 hål) och jag skulle säga att det bara är en handfull dagar under en säsong det är svårt att hitta lämplig starttid där det behöver bokas tidigare än dagen innan.
Vi ligger närmare 900 men det är när folk vill spela som styr/stör. Många jobbar 7-16 så helgen är helig. Tävlingar stör, 9-hål-bärbags-slynglar som hackar i 3timmar blir en pina och alla ”gå o slåare” tröttnar på allt o alla utom deras pensionärskollegor.
Egon