Vem skall bygga nya golfbanor och var skall de byggas?

… och det är väl där som medlemmarnas bästa borde komma in.
X antal fullvärdiga samt X antal övr. medlemskap. Det borde vara uppstyrt. Sen kan man betala för det man vill få ut.
Det har gått lite inflation i olika former av medlemskap. Fullvärdig och GF-medlemskap är ju givna som alt. men andra hittepå-medlemskap är ju det inte.
På min klubb (som alla klubbar) ropar man efter juniorer samt fler damer. Jag bjuder gärna på den starkt subventionerade avgiften en junis får betala men styrelsen bör ju ha en ekonomisk syn på det också.

Damer är ju nice att få in men ekonomiskt sett bör de inte ha mer prio än andra.
Rent krasst förstår jag inte varför man ska leta nya golfare i kat. där de inte aut. visat sig vara intresserade.

Egon

Om man inte stadigt får in “yngre” så får man lite problem med demografin i och med att medelåldern annars stadigt stiger. Kanske?

Men … yngre är ju ett så vitt begrepp att du väl inte kan tro att det var det jag ifrågasatte?

Juniorer och den verksamheten hör ju idrotten till. Det är rimligt att lägga tid och pengar där.
På de som är intresserade av golf… inte på de som inte är det.

Vision 50/50 är ju självklar till en del och helt hopplöst idiotisk i en annan del.

Egon

Well, du skrev det du skrev. Om inte “yngre” automatiskt är intresserade så bör man nog ändå försöka dra in en del yngre i verksamheten. Om du menade specifika gruppper, små grupper, som in största allmänhet knappast get någon vinst till klubben, så kan jag hålla med om att rekryteringsjobbet bör hållas i paritet med det förväntade utfallet/vinsten.

Det blir lite sidodiskussion men va fan. :wink:
Att informera i skolor och ha prova på för ungdomar är ju självklart… eller jag anser iaf. det då det är gängse tillvägagångssätt för alla föreningar.
Att sen rida på vågen och försöka få in föräldrarna är ju lika självklart. Junisar kostar ju mer än det smakar men tot. sett är det ju vägen för att säkra framtiden.

Att stå på torget o leta tanter som ska kvoteras in i golfen… not. Därav min koppling till vision 50/50. Man ska naturligtvis inte försämra för de som vill men man ska inte slänga ut en massa pengar på de som har låg hit rate.

Egon

Inom samma ämne…när jag är med och står får stålarna.
Ombyggnader av banan.
Vad ska prioriteras.
Minst viktigt för mig, att förlänga och boosta upp för att kunna hålla “finare” tävlingar.

Greener
Bunkrar
Plana tees

Plana tees är ju normalt underhållsarbete varje år när tjälen gått ur marken.

Vad är livslängden på en green ?
Beror nog lite var greenen geografiskt bor. Efter X antal år har det lite finare lagret “grus” flyttat sig nedåt i marken och det lite grövre materialet har flyttat sig uppåt, då växer det sämre och dräneringen blir sämre.

Östersund som under många år (80- och 90-talen) hade betydligt bättre greener än alla andra banors greener i södra och mellersta Norrland drabbades av just ovanstående fenomen en liten bit in på 2000-talet. Greenerna var då cirka 50 år gamla. Istället för att gräva upp greenerna och börja om från början provade de ett nytt koncept som gick ut på att skjuta ner finkornigt “grus” ett par decimeter ned i greenen. Jag har inte spelat Östersund-Frösö sedan dess så jag vet inte om det blev bra.

På sydligare breddgrader är det nog inte lika viktigt att göra en ombyggnation av denna typ.

Nu blir jag lite förvånad. Var det dressning och hålpipning du ämnade beskriva?
Tror du att det är ett unikt förfarande som bara utnyttjas när greener är gamla?

Egon

Antagligen menar Berra den här metoden

Har använts även här i mellansverige. Rör sig om ett till två ton sand per green.

Kanske det.
Hållpipning och dressning med olika djup/hålstorlek är ju vanligt för att inte säga normalt och essentiellt.

Att lokal ”landhöjning” sker kontinuerligt vet ju alla som satt en kantsten. Att stenar ”kommer upp” vet varenda bonde. En green har en väl preparerad yta under. där sten vanligtvis inte kommer upp.
Varje sprinkler runt greenen visar ju även på att greenens yta ”byts ut/byggs på” naturligt och därmed behövs det ”fyllas på” sand under (via hålpipning o dressning).

Egon

Nej inte dressning.
Efter 50 år eller så har det grövre materialet som kanske låg en halvmeter ner under greenen krupit upp nästan till ytan, då går det inte att få till en bra green.

Den korta beskrivningen från ÖFGKs facebooksida hur deras senaste greenrenoveringsmetod går till:

Maskinen vi köpte ifjol skär ett spår ner i marken som är 35mm brett och ungefär 35cm djupt. I botten på det spåret lägger vi ned en dräneringsslang och fyller upp med små lecakulor för att sedan fylla de översta centimetrarna med sand

Måste banorna vara så dyra och “fina” då? De allra allra flesta på en vanlig golfklubb kan ju inte spela för fem öre ändå.

2 gillningar

Om jag spelar bowling en gång vart tioende år så är det trots allt roligare på en bana som inte lutar åt höger o vänster slumpmässigt.

Undvik O’Learys då. :joy:

Nja, dom säljer öl där.

1 gillning

För all del. Visst är det trevligt med ett fint skick på banan och så men för mig är det nog helt andra saker som avgör hur nöjd jag är med rundan.

Får du oxå såna j-a banor

2 gillningar

Jag var då inte speciellt nöjd senaste rundan när bollen följde ett vertikalskuret spår istf dit jag slog den