Vem skall bygga nya golfbanor och var skall de byggas?

Vem skall bygga nya golfbanor och var skall de byggas ?

Samtidigt som man läser om banor där det är svårt att boka tid, kan man också se att vinsten på dessa anläggningar är tämligen små.

De flesta klubbar/anläggningar i Sverige dansar på ett resultat kring ±0

På landsbygden känns det som antalet banor är mättat.

I halvstora städer känns det som att trycket är störst.

I storstäder finns det ett tämligen stort utbud när man kommer en bit utanför de centralare delarna, men det är kö till många äldre klubbar/anläggningar i lägen närmare centrala delarna av storstäderna.

Från 80-talet fram till Millennieskiftet var det var en rejäl golfboom, många nya golfare tillkom och många anläggningar byggdes. Under åren 2005-2010 fick många klubbar/anläggningar problem då antalet golfare minskade. I storstädernas ytterkanter var det många gånger akuta problem. En aktör som klev in på marknaden var då GolfStar som tog över ett stort antal anläggningar på ruinens brant och med stordriftsfördel och det många ansåg vara attraktiva medlemserbjudanden kunde se till att anläggningarna fanns kvar.

Att bygga en golfbana i hygglig kvalitet kostar i runda slängar från 2 miljoner per hål + markkostnader och andra runtikringkostnader. Det är sällan kalkyler landar under 50 miljoner för en 18-hålare, i storstäderna betydligt mer pga. markpriserna.

För att en 18-håls anläggning skall gå runt krävs kring medlemsavgifter från 700 medlemmar kompletterat med andra intäkter såsom greenfee, sponsorer mm. De 700 medlemmarna kan givetvis bytas ut i en kalkyl mot motsvarande intäkter från greenfeespelare för en ren greenfee-anläggning.

Om man tänker sig att man kan hitta 700 golfare som är redo att satsa pengar i ett golfbanebygge behöver dessa pytsa in ungefär hälften av totalsumman, dvs kring 35000 kr. Var kan man hitta så många golfare i samma område som är benägna att satsa denna mängd kapital ?

Ett annat alternativ är att hitta någon privat finansiär redo att bygga en anläggning, det känns också svårt. Vem vill bygga en anläggning där det inte ser ut att gå att få tillbaka investerat kapital inom överskådlig tid ?

Marknaden för anläggningar med lite högre svansföring (Ullna, Bro Hof, ….) känns mättad.

Om vi skall ha ett svenskt golfförbund tror jag detta är ett område de behöver jobba med, som diskuteras flitigt i en annan tråd verkar fokus vara åt ett annat håll.

För att golf-Sverige skall växa behövs lite fler banor där det idag är trångt.

Tyckte vi hade ett givet koncept med att nån riking eller stort företag bygger bana med få aktier första åren och sen när intäkterna inte täcker omkostnaderna öppnar man upp för pöbeln.

En snabb googling ger att vi har betydligt fler golfbanor i SE/spelare än i England.

Så… behöver vi verkligen fler golfbanor?

Egon

I och med att det verkar vara svårt att få starttider på vissa banor och många hundra personer i kö för att bli medlemmar är det rimligt att tro att det behövs banor.

Bottom line: Det är för billigt att spela golf, i största allmänhet.

1 gillning

Hur är det i er klubb, finns det planer på 9 hål till? Er ekonomi ser bra ut och enligt vad du skriver är det ju lite halvtrångt.

Har inte hört ngt om +9 men nog vore det trevligt, givet att man då inte skulle ta in ännu fler medlemmar och få samma överfulla ordning igen.
Tror möjligen det är lite so-so med utrymmet. Bygga ytterligare nio i gränslandet mellan skog och myr, som en nio-slinga vi redan har, betackar jag mig för. Fel underlag.
Bygga nio på plattåkern bredvid de andra två niorna? Kanske, man kan ju schäjpa lite och ordna kullar, men där odlas vall idag så är inte helt tillgängligt. Men kanske tunnar golfhajpen ut snart? Alla yngre som börjat sneaste tre åren, orkar de hålla ut?

Edit: Finns en del mark mellan övningsområde/parkering och E4. Hygge och skog idag. Kan nog vara vettig mark för golf.

Detta är tyvärr kruxet. Det är billigt att spela golf i Sverige och därför blir klubbarnas ekonomi därefter.

3 gillningar

Höja priserna är lösningen. Kanske lite jobbigt på kort sikt, om man tappar medlemmar, men bra på lite längre sikt.

Ideella föreningar vill och behöver inte gå med vinst.

Nya projekt med flera ägare där vill ofta större ägarna att det gås med förlust av flera anledningar. Dels kan dom skicka in pengar för att justera skatt från andra verksamheter samt vill dom sänka ägarandelarna hos andra investerare. Detta är MO för alla kapitalstarka investerare.

Så allabolag säger inte mycket, mer än om gamla mindre familjeanläggningar där allt fokus är på golfbanan. Jag känner till typ en eller två sådana banor. Den första jag kollade upp gör vinst.

… eller som det faktiskt föreslås.
Skydda klubbarnas ekonomi på ett långsiktigt sätt genom att begränsa möjligheterna för billig golf.

För att vara helt ärlig. Förbundet skriver tydligt, mellan raderna, att det inte är intressant med fler golfare om de är wannabes/dagssländor som bara vill betala för en möjlighet till golf.

Egon

Vi får se om förbundets idéer funkar. Min gissning är att det kommer behövas att det blir dyrare genom att klubbar tar mer betalt. För årsavgift. För GF. Det kan de göra redan idag, om de vill.

Billig golf begränsas genom att priser på GF höjs. Inte genom att ma man smetar ut X stycken HG på diverse bonnaklubbar där de köper GF-medlemskap samtidigt som Y HG kastar in handduken.

Jaja. Whatever. Vi får se.

Helt enig. :+1:

Egon

T…ö?

1 gillning

Så frågan är varför tvekar klubbar? Ja om det bara var.

Avgifterna beslutas i allmänhet av årsmötet. Det blir alltid stökigt när avgiftshöjning kommer på tal.

Åker till spanien i Maj, då kommer vi att betala mindre i GF än i SE, INKLUSIVE golfbil.

Men jag sägere inte emot att det är billigt i SE, men det är ju minst sagt en flytande skala.
Bro-hof, well billigt är väl inte riktigt rätt ord, men det finns bra möjligheter till spel för en inte alltför saftig summa pengar på andra ställen.
Men en vardag runt stockholm kostar inte sällan från 600-700 sek, är det billigt eller dyrt?

Visst är det trångt på vissa banor, och på vissa tider, men hur många % av alla spelbara tider är egentligen uppbokade?
Och den trängseln, skulle det borga för ytterligare en bana i närområdet, kan det bära sig?

Låt säga att man i en storstads närhet kan bygga en bana, och 700 medlemmar var någon typ av gräns, ska man verkligen anse att det är golfarnas avgift som skall finansiera banan? Eller jag kanske tolkar dig fel?
För annars kan man ju resonera att man behöver 700 intressenter som investerar 70k för att faktiskt ÄGA en 700-dels golfbaneanläggning. Är det så “enkelt”?
Dessutom så har man inte betalat en spänn i en “årsavgift”. Årsavgift för investerare x sek, årsavgift för ickeinvesterare x * 2 sek kanske.
Vad kostar det att drifta 18 hål i mellan eller södra sverige?

Entydigt svar saknas.
Antal GF-rundor man spelar → Plånboken.
Stor plånbok → Billigare.
Bankvalitet påverkar omdömet rejält.

Jag har inga problem med 600-700 kr för en runda på en schysst bana runt Sthlm. Dit räknar jag tex: Mälarö, Troxhammar, Sigtuna, Bro-Bålsta och liknande.

Att betala 600-700 för vad som kan anses bra här vid Polcirkeln? Nja, tja, i princip inte.
Omdömet “bra” har en annan innebörd i dessa trakter, men det finns banor i Finland på samma latitud, som tveklöst är värda 600-700.

I Spanien är det under medel/hög säsong lite knepigt hitta bra banor för tresiffriga belopp, tycker jag. Dock, jag har inte rört mig i mindre attaktiva områden så min referens är nog lite skev.

Golf är inte billigt i förhållande till andra idrotter. Snarare väldigt dyrt.

Att golf i Sverige är billigt jämfört med golf i andra länder är en annan sak.

Om sen 700 för EN runda i Stockholm är billigt kan man ju för all del tvista om.

Men. Ett årskort som gäller i ALLA Stockholms simhallar och som ger mig rätt att simma hur mycket jag vill kostar 3500 spänn.

Årsavgiften i badmintonklubben för mig som vuxen är drygt 4000 spänn. Ger fyra timmars speltid på schemalagd tid. Med gratis bollar.
En fjäderboll kostar ungefär 45 spänn och man förbrukar kanske 3-4 st per träning och bana. Med 4 pers på banan.

Spelade en timme squash häromveckan. 140 spänn per person.