Jag har ingen aning om hur väl beställda Sveriges golfare är. Betala (läs: balansera budgeten) eller lägg ned gäller ju de flesta verksamheter. Det är normalt sett den verkställande ledningen som ansvarar för budget. Styrelsen (eller medlemmarna) godkänner budgeten.
Japp. Inga stålar ingen business.
De flesta trådar landar i klubbars behov av just slantar.
Inga? Om hur mycket det tilltänkta kundunderlaget är villigt att betala, inga kunder =stänga butiken.
Någon typ av marknadsundersökning bör inte vara fel.
Årsavgift som indexeras upp x/xx % över tid för att slippa “hysteriska” höjningar kanske vore en väg? För att trygga ekonomi på klubbar.
Det där är sådana saker som en vettig klubbledning kontinuerligt kollar på.
Hur ser finanserna ut, idag och i morgon?
Vad är trolig utveckling?
Hur kan vi hantera den?
Osv.
Nej, det går inte.
Sänka priset kan funka ett tag… men troligtvis inte.
Nej, banor som har för få medlemmar får anpassa sig därefter. Dra ner på allt tills det bara är en åker kvar.
Har de en markägare att ta hänsyn till så är denne prio 1. Börja jiddra om arrende slutar ofta inte så bra.
Hittade en “prislista” på X över vad kostar att bli och vara medlem på privata golfklubbar i Dallas, USA. Viss skillnad mot Sverige…
Även om du kan pynta upp inträdeskostanaden så har nästan alla klubbar lång kö och att det är tydligen inte ens vem som helst som får ställa sig i kö.
Påminner mig förresten om vad en medlem på min klubb berättade för ett tag sedan.
Han hade haft besök av en affärsbekant från USA för några år sedan och tog med honom på en runda på klubben.
USA-killen tyckte banan var fin och undrade vad han betalade i medlemsavgift.
Ca $500 svarade medlemmen.
Åh, det var billigt tyckte USA-killen - han betalde $800 i månaden för att vara medlem i sin klubb.
Nej, nej, svarade medlemmen - $500 är för hela året.
USA-killen trodde inte det var sant…