10 åringen Laphroaig är i min mening den billligwhisky som klarar av det här med rökighet bäst. Det är otroligt stor skillnad på rökig whisky och rökig whisky.
Precis så tycker jag med! Kraftig rökighet men ändå otroligt balanserad. Jag väljer gärna quarter cask.
Citadell, Mariestad, Ripasso.
Dean andra rökiga Loch lomonden, inte mycket bättre
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tiger Woods
![]()
O snygg mugg framför allt.
Ja, det har ju blivit vanligt med muminmuggar. Min enda muminmugg är tagen ur tjänst. En sån här. “Fred”. Vi var på introduktionsresa till Helsingfors med mitt första jobb, hösten 1998, och då besökte vi bland annat Arabia och alla fick välja en gratis mugg. Jag tog den här ljusblå som sedan slutade tillverkas 2002 och nu verkar vara ganska sällsynt. Jag hade den på jobbet i många år förr. Tänker mig att jag ska sitta och dricka kaffe ur den som pensionär. Sluta cirklar osv.
https://omsystembolaget.se/globalassets/pdf/aldre-och-halsa/pappaparloren_2026_digital.pdf
När du var tonåring kanske dina föräldrar pratade med
dig om alkohol. Av omtanke, för att skydda dig och för
att de brydde sig.
Nu är det din tur att ta snacket med dem – av samma skäl.
Idag dricker många äldre mer än vad tidigare generationer
gjorde i samma ålder. Samtidigt blir kroppen mer känslig
för alkohol med åren. Det betyder förstås inte att alla
dricker för mycket. Men det gör samtalet viktigt.
Pappaparlören är vårt sätt att stötta dig som vill prata med
dina föräldrar eller andra äldre släktingar om alkohol.
Hur skulle ni reagera om era vuxna barn kom och ville prata om ert drickande?
Vi har ju inte det problemet hemma hos oss, eftersom såväl jag som sambon och hennes vuxna son är absolutister.
Med viss förvåning men jag skulle såklart höra vad de hade att säga. Noterbart är att jag nog är den i “familjen” som dricker alkohol flest gånger per år, men “full” händer oerhört sällan.
Om mina barn skulle prata med mig om mitt drickande? Det kan jag i ärlighetens namn säga är en fråga som aldrig slagit mig.
Det går ju nästan alltd flera dagar mellan gångerna ![]()
De “pratade” om mitt rökande, dvs slängde mina cig, och det fick mig att sluta. I och för sig snarare tioåringar än vuxna.
”Idioterochgamlatokar” var iofs större när jag var ung men barnen har även de fått sin dos. De härjade fritt i skolan och även om budskapet var korrekt så var det lite ”Puttare-vänster” över det.
Egon
Om det är samma månsken som igår tar jag en till av Loch Lomondslattarna och en skvätt drambuie. Blev en grym rusty nail igår på sotat bourbonlagrad och deras skumma raka destilleringspannor som ger inchmurrin.
Unnade mig, denna dag när jag lämnat in laptop, tagg och id. Bubblet dricks på lördag. Promis får vänta till framåt 2030.
Grattis, och välkommen in i vuxenvärlden. ![]()







