Det är nåt som har jäst…
Jaja, det har väl svagdricka också gjort..
Egon
Har inte planerat nåt annat än vatten men vem vet.
Ett litet glas vitt, till middagen (Osso buco).
En 0% humle i saunan.
Nu lite Cola medan jag kollar “Task” S1E1 för att se om det är en serie i min smak.
Vi har precis avslutat Task S1 ikväll. Det är en sån där serie man önskar att man inte har sett, så att man skulle kunna se den från början. Fantastisk!
Vilken kanal?
HBO
7 olika whisky från en oberoende buteljerare. Allt från rökig Caol ila som luktade scan skinka till milda bourbonlagrade highlands.
Highland Park… de kan verkligen göra god whisky.
Otroligt länge sedan jag drack whiskey…smaklökarna som uppskattade det protesterar vildsint numer, även livets dryck Amarone är knappt drickbart
Whiskey , coal llla en tidigare favorit, barndomsminnen från morfars eka med tjär doft sitter djupt i minnet
Jobbets maskin producerar oväntat gott kaffe och har espressobönor som de flesta maskiner har numer. Lungo är rikrigt gott, liksom kaffe med espressosmak.
Kaffemaskinen är en av hushållets viktigaste maskiner. Vi köpte vår första för femtontalet år sedan. Utbudet av bönor var inte så stort då, så det blev mest Lavazza Oro. Numera är utbudet enormt och man behöver inte köpa boutique-kaffe för att det ska bli riktigt gott.
Inte så viktigt hos oss… frugan gillar inte kaffe öht och för mig är det lite pärlor för svinen. Jo, kaffe kan smaka illa men smakar det ok så räcker det. Sonen är kaffenörd och då jag kommer på besök donar han i en kvart och jo det smakar väl bättre än mitt Arvid Nordquist Festivita i Philipsbryggaren eller Nescafe lyx mellan. Men det är lite som då en vinnörd på ett tidigare jobb fixade vinkväll isf den i Karlstad mycket obligatoriska ölkvällen på jobbet. Oväntat lyckat, men så köpte han in en flarra Mouton Rotschild som man fick köpa in sig ett par klunkar på. Över tusen spänn flarran då runt Y2K. Och jo den var god. Tyckte väl vi som ändå brydde oss i vin. Men istället för den hundrakronorsflaska vi kanske unnade oss smakade den här kanske hundrafemti. Ochpå de whiskyprovningar jag är på, har jag väl nu börjat uppskatta tusenkronorswhiskyar istället för femhundrakronors…
Så, det får duga med en udda kopp hos sonen ibland, han får utbilda mig.
Spansk lager.
Rioja rött.
Patxaran.
Sedan en liten provning av SMÅ doser av:
Whisky.
Grappa.
Tequila.
Alltid lika kul att omvända de som säger “grappa är odrickbart”. Det gäller bara att dricka rätt sort i små doser så blir det angenämt.
![]()
Framförallt en korrigerad espresso. Vanebildande.




