Varför analyseras PEth?
PEth analyseras för att ge en bedömning av en persons alkoholkonsumtion. Det används i medicinska, juridiska och sociala sammanhang där en utvärdering av alkoholvanor behövs. Vanliga syften med PEth-analys inkluderar:
-
Uppföljning av behandlingsprogram i syfte att övervaka alkoholabstinens eller kontrollera alkoholkonsumtion hos personer som genomgår behandling för alkoholberoende.
-
Medicinsk diagnostik i syfte att hjälpa läkare att utvärdera patienters alkoholvanor som en del av behandlingen av alkoholrelaterade tillstånd som vid leversjukdomar eller pankreatit.
-
Rättsmedicinska utredningar inom juridiska processer, exempelvis i vårdnadstvister eller vid misstanke om alkoholmissbruk i trafiksäkerhetsärenden.
-
Arbetsrelaterade utredningar i syfte att säkerställa nykterhet i yrken där alkoholpåverkan kan innebära fara, exempelvis inom transport och byggsektorn.
Visst, men om de ens har möjlighet att rycka ett KK för en person som sköter sina rattpromille exemplariskt men som landar på 0.3 μmol/l, så är det DDR. Varken mer eller mindre.
1 gillning
Skall uttrycka mig så tydligt jag kan om jag mot förmodan måste uppsöka sjukvård att ett PEth-test inte får utföras. Dom kan sluta ta blodtryck också när dom ändå är på gång.
Jag håller helt med om att högt PEth-värde I SIG inte ska ligga till grund för indragning av körkort. Inom sjukvården är det användbart för att följa upp sjukdomstillstånd där alkohol har betydelse/inverkan/riskfaktorer. En konsumtion på 4-6 glas vin/öl i snitt/dag 7 dgr i veckan kan vara värt att följa upp för t. ex yrkesförare och byggarbetare.
1 gillning
Om man ska fortsätta OT:
Ja, fast när jag söker själv på google kan jag eventuellt sålla bort det jag ser är fel. Det händer att ChatGPT (eller någon av konkurrenterna) hallucinerar men svaret är ändå tvärsäkert. Det är då svårare att se att en uppgift är fel än om 10 (eller 1000) säger lite olika saker.
1 gillning
“På grund av den stora interindividuella variationen ger PEth-värdet endast en ungefärlig uppfattning om alkoholintagets storlek, frekvens och tidpunkt (Fakta 1). Beslutsgränserna är följaktligen inte definitiva för att skilja mellan olika konsumtionsnivåer. En PEth-nivå på 0,30 µmol/l och däröver är dock en indikation om regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men är inte liktydig med diagnosen alkoholbrukssyndrom”
Börjar helgen med lite Glenfarclas 105 och en olorossolagrad Smögen.
Saint-Aubin Vielles Vignes, domaine Roux.
Till kantarellrisotto.
EDIT: Den var bra. Som en fläskläpp till Risotton.
Edit:
Kort omdöme är: Bra! GT-vänlig. Kan också drickas ren och då med fördel i den sena kvällssolen en vacker och varm sommardag.
Mer nyanserat: Lätt oljig, mycket citrus med apelsintouch, viss blommighet, viss örtighet. Funkar bra med Mediterranean Tonic. Jag skulle inte välja någon smaksatt Tonic till denna
1 gillning