Vad dricker ni ikväll?

Som hittat.

Jag tänkte, när jag fyllde 40, be alla skippa presenter kommande år tills jag fyllde 50 och då ge mig en sådan flaska. Redan då var den alldeles för dyr så då skippade jag den tanken!

Den drabbas delvis av att det är jämna år med drottning Elisabeth II som blev drottning 1952 (kröntes 1953).

Edit. Jag hade halkat på tangenterna… Kröning året efter Elisabeth II blev drottning. Givetvis en parentes i sammanhanget, men för en britt är det sannerligen ingen parentes.

Har åtminstone druckit ett par 64:or. Whiskynördpolarn fyllde 50 år 2014, köpte några flaskor. Inte Macallan dock.

Det insisterades på Amarone, så det blir det. Till lite entrecote “prima” vad det nu innebär.

En enkel Peroni medans grillen fixar middagen

Amarone är säkert funkis, speciellt om den där köttbiten har sällskap av lite rotsaker och ngt som ger lite sötma. Portvinssås. Pottegratin. Rostade morötter/palsternackor. Etc.

För möcke.

1 gillning

Det funkade kanon. Köttet var verkligen prima, grillat. Hemfixad, tunn klyftpotatis och sparrisen , på grillen den också, funkade bra till. Handslagen bea hade naturligtvis varit godast men fick bli lite Erik’s. Sista slurken till gruyeren fyrtorn efteråt, där hade inte Amaronen en chans dock.

Å fan! Amarone brukar annars vara kanon till smakrika hårdostar.

Fyrtornet, favoriten är mycket smakrik. Vi hade nån alpvariant, mildare. Den och amaronen var som kärlek och kyssar.

Jag råkade se nån nyhet om PEth-test och man blir av med körkortet om man dricker typ 1,5 flaskor vin i veckan. Eller motsvarande mängd av annan alkohol.

Jag får erkänna att jag ligger på gränsen. Kommer dra ner nu. Vore vidrigt att bli av med körkortet och kanske även jobbet för en sån sak.

Vad är det för en test?

28-42 standardglas vin. Är inte det mer än 1 1/2 pava?

Egon

Fast såna här grejer är inte till för att ta kortet från oss dödliga utan att ha någon lag att stödja sig mot när man vill ta bort ett kort från någon som verkligen inte skall ha det.

Ja jag såg det där också men det stämmer inte. Matar man in sin konsumtion i ChatGPT ska den ge en ganska bra bild av vad man skulle hamna på för nivå. Det krävs absolut inte såna mängder.

Finns förslag på att ALLA med körkort som söker vård, för vad som helst, ska tvingas att ta provet.

Ok… eller ok?
Var kom chatgpt in i bilden?
Jobbar den/det på Socialstyrelsen eller i nåt labb?
Transportstyrelsen förklarar… tror jag hellre litar på dem.

Egon

Jag petar i mig en del, men absolut inga häpnadsveckande mängder.
Jag använde 10 normaldrinkar/vecka, som input tilll CGPT. En normal drink: en kortburk eller ett glas vin eller en 4 cl stänkare. En och annan på veckan, men i huvudsak fre-lö.

CGPT säger då: Troligen 50-150 ng/ml. Det motsvarar 0.07-0.21 mmol/l. Dvs en bit under Trafikverkets 0.3 mmol/l, men inte såå långt under.

Alldeles oaktat den nivån så skulle det inte falla mig in att sätta mig bakom ratten om jag ens är i närheten av 0.2 promille. Den slutsats jag drar är att jag skall vara helt vit ett tag innan jag besöker ngn HC.

Bisarrt. Jag trodde DDR i praktiken försvann 1989.

1 gillning

Chatgpt har tillgång till massvis av empirisk data och samband. Chatgpt är ingen egen källa utan en googlingsrobot.

Jag dricker typ 2-3 små starköl samt en halv flaska vin fredagar och lördagar. Kan bli nån öl eller ett glas vin även söndag. I princip aldrig någon whisky. Ingen GT eller nåt annat heller.