Vad dricker ni ikväll?

När jag tänker efter var det nog Islay Whiskey Cask jag köpte i pappförpackning. Då provade jag inte Karlssons.

Tror att Karlssons Choice hade en liknande kartong. Jag och Nicholas Karlsson har druckit en del whisky tillsammans, är bästa kompis kompis med honom… han vann nån ölblandartävling som I&G körde, och hans blandning kördes på systemet ett tag. Jäkligt god faktiskt.

Margarita
Corona
Mezcal
:mexico:

En trevlig Pinot från Bourgogne…

I kväll var det Aberlour A’Bunadh provning. Samma lagringstid, samma typ av tunnor (Sherry) men förvånansvärt olika smaker. Men det är jäkligt god Whisky. Blev bjuden på lite Mackmyra och High Coast också. High Coast Älv är riktigt fin.

Brasserie Astoria. Det blev följande:

• Champagne, Charles Heidsieck.
  • Glas rött, am Pinot Noir
  • Glas vitt, Chenin Blanc från ZA
  • Stänkare av trevlig sort, Marc de Jura.

Idag blev det vitt vin från Bourgogne till Vongole pasta “huvva!!” Var riktigt gott, och sen en GT på Roku och Ekobryggeriets vanliga tonic, mycket trevligt i kvällssolen…

1 gillning

French 75.

1 gillning

mye alkohol…

1 gillning

Champagne igen? Inte för att whisky är så himla mycket billigare…Är det med i middagserbjudandet, som vinpaket?

Är det nån speciell norrländsk fisk/skaldjursmix?

Det var à la Carte, så inget paket.
Champagne är gott och passar finfint till den “snack” (ostron) jag valde.

Ett glas champagne? Kan man beställa det på restaurang(funderar lite på hur det går till praktiskt på en restaurang i så fall)?

Vongole är det italienska namnet för Sandmusslor

Men huvva?

Franskt vin till italienska musslor…

Ni som har för vana att spara godsaker:

Hur länge kan man spara en buteljerad whisky? Jag köpte två flaskor Ardbeg Kelpie när de släpptes (2017?). En drack jag upp, en är sparad.

Bortsett från att jag har svårt att styra temperaturen (18-25 grader) står flaskan mörkt och i sin kartong. Den är ju inte tio år än så jag är inte orolig men kan den stå 15 år? 20? Betydligt mer? Och för alla smarta: Den går att spara 1000 år eller mer om man inte vill dricka den. Frågan är snarast när kvalitén börjar degradera.

Och, nej, jag tänker inte sälja min flaska.

Jag är inte “kunnig” vad gäller lagring av sprit men den kan troligen lagras rätt länge innan det blir kvalitetstapp. Väntar med spänning på mer initierades kommentarer.

Om jag bara haft möjlighet att lagra under perfekta förhållanden vet jag att det skulle gå att spara dem länge men nu är det ju inte perfekt.

Jag har tittat efter en whisky med samma födelseår som jag men den blir mer och mer oöverkomlig för varje år som går…

1 gillning