Tror att Karlssons Choice hade en liknande kartong. Jag och Nicholas Karlsson har druckit en del whisky tillsammans, är bästa kompis kompis med honom… han vann nån ölblandartävling som I&G körde, och hans blandning kördes på systemet ett tag. Jäkligt god faktiskt.
I kväll var det Aberlour A’Bunadh provning. Samma lagringstid, samma typ av tunnor (Sherry) men förvånansvärt olika smaker. Men det är jäkligt god Whisky. Blev bjuden på lite Mackmyra och High Coast också. High Coast Älv är riktigt fin.
Idag blev det vitt vin från Bourgogne till Vongole pasta “huvva!!” Var riktigt gott, och sen en GT på Roku och Ekobryggeriets vanliga tonic, mycket trevligt i kvällssolen…
Hur länge kan man spara en buteljerad whisky? Jag köpte två flaskor Ardbeg Kelpie när de släpptes (2017?). En drack jag upp, en är sparad.
Bortsett från att jag har svårt att styra temperaturen (18-25 grader) står flaskan mörkt och i sin kartong. Den är ju inte tio år än så jag är inte orolig men kan den stå 15 år? 20? Betydligt mer? Och för alla smarta: Den går att spara 1000 år eller mer om man inte vill dricka den. Frågan är snarast när kvalitén börjar degradera.
Jag är inte “kunnig” vad gäller lagring av sprit men den kan troligen lagras rätt länge innan det blir kvalitetstapp. Väntar med spänning på mer initierades kommentarer.