Bourbonfat?
Två-tre går det åt efter ett flyttlass, till TexMex och sauna. Kan nog bli en stänkare o en espresso också.
Blev bara vatten. Slut i vitvinsdunken och fisksoppan var god nog som den var.
Är den god?
Jag tycker det, men jag kan inget om whiskey.
Man behöver inte “kunna” något. Det räcker långt att veta om man gillade den eller inte.
Har nog aldrig druckit en äcklig whiskey Så det är väl definitionsfråga. Whiskey är ingen favorit över huvud taget, men kommer man in efter en lite kall runda med hunden och tagit en dusch så sitter det rätt fint. Och då tycker jag generellt man skall veta att man lever så tar nåt rökigt. Inte lika mycket för att det är gott som att det behövs. En choklad-minttu är godare. Egentligen.
Med lite vatten i tycker jag den är riktigt len och fin. Men jag dricker all whiskey med lite vatten i.
Det sägs att det är det enda rätta.
Jag har lajvat whisky-nisse i över 20 år men till sist insett att jag lika gärna kan dricka Tullamore Dew. Annars har jag två whiskys som jag återkommer till. Highland Park och Macallan. Kan bli nån Laphroig ibland för att bryta av.
Lapprogern va slut (!) på systembolaget. Visst man kan beställa men… så seriös är jag inte.
Jag har, som det kanske märks, en stor misstänksamhet mot människor som ”gillar” eller förordar saker bara för att ”de ska vara” bra eller fina. (obs. inget mot dig… utan bara ett statement så det framgår vad resten kommer ifrån).
Avs. whisky så är det lite finkultur hos folk som naturligtvis också anser sig vara fina, och det är alltid så kul att genomskåda dem.
Jag är novis som inte gillar rökiga saker. Det går inte hem hos ”fina folket” som klär upp sig och gör stan på lördagsförmiddagen. Det ska tydligen vara dyrt, exklusivt och gärna rökigt.
Nåja, allt som är ”cask” och då helst vin, sherry eller port, går hem. 300-500:- räcker. Köper nån Paddy ibland bara för att den är så smooth men annars är favoriten i den kat. Glenmorangie. 8-10år duger alldeles utmärkt.
Egon
Hur gör du för att, som du skriver, genomskåda dem om du själv är novis (i genren)?
Highland Park och särskilt Macallan är motsatsen till rökigt. Macallan är rätt söt. Lagrad på sherry-fat. Tycker det finns en machogrej runt rökiga whiskys som jag har svårt för. Som med kryddig mat… Laphroig är ju den rökigaste av de rökiga. Kul ibland ändå.
Men som sagt. Oftast blir det Tullamore.
Whisky som är cask strength behöver mer vatten i glaset.
Avs. whisky så gör jag väl inte det (och det påstod jag inte heller). Oavsett så märker man ganska snabbt när det svamlas…
Egon
Jag har lite svårt för såna som har rest runt i Skottland och givetvis hittat nån extremt udda whisky som ska vara bäst. Då tänker jag att om den vore så jävla bra så hade fler hört talas om den…
Troligtvis finns det mången dryck som bara är känd lokalt och fullt drickbar på gränsen till jävligt god. Det gäller nog även vin och öl.
På 80-90-talet i Alperna, så drack man ju alltid den lokala ölen.
Egon
Jag har svängt mot Bourbon och Rye, senaste åren. Nån kännare är jag inte.
Bland skottarna gillar jag tex Lagavulin men är inte så förtjust i Laphroig. Dalwhinnie är god.
Japaner: Nikka Coffey grain eller Nikka Whisky from the Barrel.
Avs. GT så har jag blivit tvungen att ändra lite uppfattning.
Brukar köpa olika tonic i ”små” flaskor eftersom det är kul att testa men vanlig scweppes el.l brukar funka bra.
Häromsistens köpte jag en tonic modell indian av ett kändare läskedrycksfabrikat. Det smakade skit.
Egon