Vad dricker ni ikväll?

Jag har svårt för vin till BBQ, TexMex, asiatiskt, indiskt och annat med rökig smak och/eller :hot_pepper:-stukat.

Bra konjak är riktigt gott.
Renault XO är riktigt bra utan att kosta hela skjortan.
Ch Fontpinot XO är en favorit hos mig men den kostar en skjorta och dricks mer sällan.
Grönstedts XO eller Extra.
Bach Gabrielsen XO om man vill vara en liten aning budget.
Delamain är också bra men har blivit dyrare än det smakar, tycker jag.

Kanske får ta mig en stänkare lite senare. :thinking:

2 gillningar

En enklare Rioja idag med pizzan. Hann inte laga mat då sonens grönt kort kurs höll på 17-19.

1 gillning

Decisions, decisions, … (tog en skvätt Renault Carte Noire XO efter Krokens inlägg; nu handlar det om fortsättningen)

1 gillning

Gnatt.

1 gillning

Har du kaluha så ta 1/3 plus 2/3 vodka och en stor isbit. Black russian. Den drink jag gör mest.

Tack för tipset men jag säger “pass” på svarta ryssen. :wink:

Bianchi Montepulciano D’abruzzo är klockren till grillat, lätt men ändå smakrik. Sen om vi grillar ox blir det alltid Amarone. Hustrun dricker lite men då det blir skall det vara.

FF så andra änden av ambitionsnivå jämfört med Norrland. Bara vatten till det. Men det blir en Whisky bakpå

1 gillning

Blev ett pussel. Kul överraskning.

Till normalt grillat funkar såklart diverse olika viner. Det är när man kör det i smoker som det kärvar till sig på vinfronten

Har ingen smoker, det skiljer så pass?

Nyckelordet är “smoke”. Sånt har man i princip inte i en vanlig grill, om man inte kör med indirekt värme o rökträ (som i smokern).

Ungdomsminne, tanten och jag var i Paris för 20 år sedan och ingen av oss tjänade några större summor pengar (usk och betongarbetare). Det här var det billigaste vinet de hade på första restaurangen vi var på men det har fått hänga med sedan dess.

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Grillning

Tycker vi håller den här tråden till dryck. Helt ok att fråga vilken vodka som passar bäst till falukorven men då diskuterar vi inte hur man bäst tillreder falukorv.

2 gillningar

Steks som pacmans. Pripps blå export är nog den dryck som passar bäst, men det blir oftast ändå vatten.

Soalheiro. Får passa på nu när semestern tuffar på 1 vecka till.

Det blir ett glas Roche Mazet. Enligt sambon måste man dricka vin till pastan och köttfärssåsen oavsett veckodag.

2 gillningar

She’s a keeper :+1:

Rittenhouse BiB till espresso efter middagen.