Käkade grillat lamm med whiskyföreningen. Tog flera timmar innan hela lammet var grillat. Osäker på om det var smoke dock. Kan man göra smoke i en vanlig weber klotgrill?
Man kan definitivt göra rök i klotgrill. Det som är knepigt i en klotis är att hålla temperaturen tillräckligt låg under en lång tid. För varmt, så blir det bränt. Det är anledningen till att skaffade en smoker.
Ex: Ribs häromdagen (den modell jag köper) går cirka fyra timmar i ungefär 105 grader. Sedan ökar man till 120-125 grader till dess de är klara vilket brukar ta ytterligare minst 1.5 timme.
Man tänker att det skulle kunna funka i en vanlig ugn med nåt rökalstrande och bra utsug. Lite som den gamla millenieskiftesfavoriten tjälknöl. All fisk gör jag vid låg ugnstemperatur. Men röken är en utmaning.
Men lite nyfiken blir jag. Vad är det för smoker du har?
En WSM. Mellanmodellen. Den minsta är i klenaste laget om man vill göra mycket i en batch, men funkar troligen väldigt bra om man kör lite mindre laddningar och den kräver ju inte lika mycket briketter heller. Den stora är bautastor och lämpar sig mest för “industri”.
“Mycket i en batch”? En mellan-WSM rymmer väl cirka 10 kg fläsk eller 6-7 hela kycklingar. Eller 4-5 slabs ribs, typ. WSM är väl fungerande och lätta att använda.
…och lycka till med ugnsrengöringen efter varje gång du rökt något.
Kolla HÄR, om du vill ha det skapligt enkelt.
Röjer möjligen stor okunskap här, men vad innebär att “göra smoke” för något?
Om det helt enkelt betyder att röka något som tillagning är mitt svara att det funkar finfint att använda en vanlig kolgrillr till att röka med. Sedan vi skaffade gasolgril för typ tio år sedan så tjänstgör den gamle kol-Webern enabrt som rök, och gör ett bra jobb sådär två-tre gånger per år.
Finns säkert rök-experter som ligger på en helt annan nivå, men för mina enkla behov har det funkat bra med vattenbad, lite blötlagda spån och Youtube för att komma ihåg hur man gjorde.
Som jag skrev så går det att använda en klotis el liknande som smoker. Med de sidoeffekter i form av temperatur och tid som då visar sig. Samt att det inte ryms så mycket i en klotis.
Jag gick vägen via gammal klotis som sedan ersattes av en WSM.
Edit: I en batch BBQ i smokern så blir det varmrök i 0.5-1 timme kanske. Sedan är rökveden ganska förbrukad och resten av tiden blir det en sorts lågtemp indirekt grill.
Du ger mig tanken på att fixa rökadapter till klotgrillen. Tack för att du ger mig ytterligare en sak jag tänker göra som jag antagligen aldrig kommer till att göra.
Vi har röklåda till gasolgrillen, fungerar ypperligt.
Fick altanen ombyggd i slutet på förra året, blev alldeles för stor, och vår gamla weber ser för fjuttig ut där, funderar på större alternativ. Tveksam till gasol, känns som för mycket meck. Smoker har gjort mig lite intresserad(smokern du har norrland går väl inte på gasol?)
Nej.
Ett förslag: använd Googles sök och sök på “wsm smoker”.
Dessutom: Om man tycker gasolgrill är meckigt så är jag knappast rätt person att ha synpunkter. Jag har exakt motsatt uppfattning.
Men man kan ju välja “och” istf “eller”…
Är bara i början av kravprocessen
Meck? Öppna kran, vrid på reglaget på grillen, börja grilla 10 minuter senare… Har en insats för briketter att använda i gasolgrillen om jag skulle bli sentimental… Använd en gång.
Weberklotet fungerar dock utmärkt att baka pizza i.
Gasolen.
Vad menar du, Anders? Att gasolen är ett meck? Isf fattar jag ingenting. Alternativet är kol eller briketter eller kanske ved. I jämförelse med dessa är gasol ett under av enkelhet.
Hm, så är det kanske, har bara kommit i kontakt med folk som håller på med dessa gasolflaskor, nåt jag inte känner mig bekväm med bara. Gaser och sånt. Har säkert helt fel. Briketter vet jag hur man hanterar.
Undrar varför allt ska vara så enkelt…
Det är krångligare att öppna den där jäkla brickettpåsen
Och lite beroende på var man bor så klart så finns det tillgång till gasol dygnet runt om man skulle behöva.
Jag har faktiskt sett ett klipp på YouTube där en person öppnat påsengenom att
dra i trådarna… (1 inlägg…)
Apropå briketter. Jag kan rekommendera Biltemas briketter. Jag har testat en påse (10 kg) och finner dem klart prisvärda.
Weber briketter är iofs ett snäpp bättre men de är ungefär dubbelt så dyra och därmed inte prisvärda.
Skillnaden består (i mina praktiska användningsfall) främst i att Webers briketter brinner längre. En sextimmars bbq funkar utan påfyllning, med Weber. Med Biltema får man fylla på lite efter cirka fyra timmar.