US Open 2025

Ah … the cream rises to the top. Tittarfest!

1 gillning

Visst är det fantastiskt när det blir slumpen som avgör vem som klarar sig bäst.

”Our goal is to identify who is the best golfer” (och tydligen skapa ett snigeltempo där turen avgör).

Som jag skrev till stefan igår

image

Slappna av, boys. Det är 54 hål kvar att spela.
Jag håller dock med om :snail:. Uselt tempo.

Driver överallt och “ruffen är för lätt” eller “ingen risk/reward”.

Är det inte ofta det ser ut så här efter första rundan? En del okända namn i toppen som sen faller ifrån och så kommer Scottie och kör om…

Kom på varför det är så trist att kolla första rundan. Det är så många spelare som passerar förbi. Mycket puttar. Man får liksom inget sammanhang och ingen känsla av att det gäller något.

Stor skillnad mot att följa en ledarboll på söndag.

2 gillningar

Förr i tiden när jag tittade på golf alla dagar i majors tyckte jag nog att fredagen var mest intressant där det var kamp om att klara cutten.

På Söndagarna är det oftast några enstaka spelare det handlar om, det blir mer eller mindre en låååååångsam transportsträcka till en eventuell fajt på sluthålen.

1 gillning

+1 på den.
Samma sak med tävlingarna i slutet av året när det ska bestämmas vilka spelare som klarar kortet eller inte

2 gillningar

Plus att man zoomar in bollen i några sekunder så man ser varenda dimpel på bollen när den stannat på fairway, men man ser inte var på fairway den stannat, t.ex i förhållande till andras utslag.

2 gillningar

Nej, layouten är ju inte spännande precis. Fast banorna brukar vinna vartefter veckan går och man lär sig hålen. Motorvägen ger faktiskt banan lite liv. Känns lite som Arlandastad på steroider.

Invers till den här måste vara Austin CC där de körde Matchspelet i många år. Varje hål var ett eget äventyr.

För att det skall bli en riktigt intressant bana behövs både träd och vatten.

Det går väl att lyssna på de engelska (amerikanska) kommentatorerna också?

Nej. Man klarar sig bra utan träd. Tex på: Carnoustie, Old Course, Portrush.
De har iofs Gorse och Heather, som kanske kan kvala in som en sotrs träd mht hinder och estetik.

Jag vet att den åsikten finns och jag respekterar de som tycker så.

Jag håller dock inte med.

1 gillning

Fair enough!

Augusta national får till perfekt mix av det där. Vare sig åker eller kraftledningsgator. Vatten lite här och var, för lite första nio.
Sen beror det lite på topografin. Den här Crans sur sierre lever mycket på sina höjdskillnader(och sin fantastiska utsikt). Det finns träd, men ganska sparsamt, och man vill inte att de skall vara fler (och skymma utsikterna)

För övrig bör Carthago om AN

(AN, en bäck i dalen på nian och man skulle kunna låta partyt fortsätta efter 16:e, otroligt att de bara gjorde en dirtyswap, det funkar aldrig aldrig aldrig. Ett hål 9 är inte ett hål 18, särskilt om mästerskap spelas på banan)

Nja, det får gärna finnas träd, men skiten emellan får de gärna hålla kort så att man iallafall kan hitta bollhelvetet. Var nyligen i spanien, där slog man bort bollar i vatten, i övrigt hittade man bollen och fick ta straffet.

Will Chandler som tog ett PGA tour kort i höstas när PGA tour kvalet återintroducerades hade en något jobbig start på andra rundan.

dubbel, dubbel, kvadruppel, sedan har det gått bättre, 2 st par, resten bogeys. Ut på 47 slag.

Ser ut som en av mina dåliga scorer, dock på en liiiiite annorlunda bana…