US Open 2025

Ser tuff ut.

Minst sagt!
Tycker ofta Grant producerar bra innehåll men kan samtidigt inte låta bli att le lite när han missar puttar med det där åbäket till putter.

1 gillning

Vad är det för fel med lite tjockare ruff ? Mindre risk att bollen rullar ner i bunkern :upside_down_face:
https://x.com/PingTour/status/1932253279456535026

Man minns ju lite från 16 också.

Mest strulet med det potentiella regelbrottet (på den tid då regeltalibanerna satt hemma med slo-mo) för DJ, som vann i alla fall.

Sen kändes banan lite småtråkig trots att den inte är en kraftledningsbana i skogen. Inte som att kolla Giro D’Italia i fantastiska Toscanska landskap om man säger. Ingen Augusta National, Old Course eller Black Desert.

Hål 17 var det enda av de sista som jag inte minns som “slå-långt-och-rakt”. Lite typisk US Open, lite risk reward, bara utmaningar med antagligen rätt enkla klubbval men svåra genomföranden.

Intressanta bollar dag 1 och 2:

• McIlroy - Rose - Lowry
  • Hovland - Morikawa - Scheffler
  • Xander - Ballester - Bryson
  • Fitz - Clark - Woodland
  • Åberg - Scott - Matsuyama
  • Harman - Mickelson - Smith
  • Min Woo Lee - Koepka - JT
  • Spieth - DJ - Rahm
  • Lagergren - Howell(a) - Gotterup

Spieth dj rahm ser rolig ut iaf

Bara jag som tycker att banan ser lite tråkig ut? Hålen går fram och tillbaka på ett stort fält. Inga träd, inga vattenhinder… Läste att den ska efterlikna en linksbana men det blir ju ändå nåt helt annat.

I vilket fall ska det bli roligt att se US Open. Banan är ju riktigt svår så ska ändå bli intressant att se hur de klarar av det.

1 gillning

Till och med de på plats tycker omgivningarna är lite meh. Men hålen upplevs spektakulära. Fan trot. Men jag tycker Pinehurst 2014 var erbarmligt tråkig men den senaste rätt ok. TV tekniken går framåt, de kanske får fram grejer man inte såg förra gången, med drönare och sånt.

Den där ruffen alltså..
Jag skulle typ få droppa för ospelbar boll varje gång jag missar fw.

1 gillning

…lågt hängande frukt…

1 gillning

Intressant att tänka vad man skulle scorat på den under olika delar av sitt golfande liv. Jag tror jag nu skulle spöa mitt 80-tals mer låghandicappande jag även om det jaget skulle fått spela in sig på min utrustning. Jag slog sjukt mycket längre(trots att jag bänkar 15 kilo mer nu än då), men nu sen jag fått någon slags ordning på svingen efter det dryga decenniet av konstanta tråkfadear slår jag den betydligt rakare än då. Skulle ta alla par 4 som par 5. Dessutom hatade jag snabba greener dåförtiden, nu gillar jag dem.

Oakmont från proffstee? Massor av slag skulle det gå åt. En hcp 10-spelare skulle nog behöva > 130 slag, gissar jag.

1 gillning

Men jag tror att mitt nu 18-handicappande jag skulle ha färre slag brutto än mitt 12-handicappande 25 åriga jag. Sen pratar jag säkert 120 slags häraden oavsett, om det är en riktigt bra dag med svingen och jag fått stå på puttinggreen två dagar för att hitta farten.

162 slag hade jag behövt. Plus 5 på alla hål :wink:

Men nä, Oakmont hade jag haft skittråkigt på i en sådan här skrud. Fullkomligt meningslös golf.

Grant Horvat i klippet ovat va en lovande collagespelare. +12. Han bara ryckte på axlarna över hur löjligt svårt det va.

1 gillning

Tänk på alla som är medlemmar där, säker inte bara scratchspelare.

Dom spelar den inte med 30cm ruff i normalfallet.

Ett slag mer på nästan alla hål, för att nå.
En putt mer på nästan alla hål.
Ruff → SW ut i alla lägen och direkt tapp av minst ett slag.
Från djungelruff vid green kan det gå åt mååånga slag för att håla ut.

1 gillning

Smartast är nog - om man verkligen skulle vilja scora - vore nog att slå ut med järn på alla hål där det går.

Det närmaste jag kan komma en sådan jämförelse är när jag för ett antal år sedan spelade Bro Hof Amateur Masters.
Banan sattes då upp på samma sätt som sista dagen då Nordea Masters senast spelades där, samma tee’s, flaggplaceringar, etc.

Jag sköt 81 vilket är bland den bästa golf jag spelat med tanke på att banan spelades 6756m lång och jag hade 8 i hcp då.
Jobbigt när det känns som man drev ett par-5 på två slag när det egentligen “bara” var GIR på ett 470m par-4. :grin:

Att sedan proffsen sköt sönder banan mer eller mindre säger ju en del om deras skicklighet men kul att få uppleva det på “riktigt”.

1 gillning

Från McIlroys pressträff:
McIlroy on the difference between Oakmont a week ago and today.
“Last Monday felt impossible. I birdied the last two holes for 81. It felt pretty good. It didn’t feel like I played that bad. It’s much more benign right now than it was that Monday. They had the pins in dicey locations, and greens were running at 15 1/2. It was nearly impossible. This morning it was a little softer. The pins aren’t going to be on 3 or 4 percent slopes all the time. If you put it in the fairway, it’s certainly playable. But then you just have to think about leaving your ball below the hole and just trying to make as many pars as you can. You get yourself in the way of a few birdies, that’s a bonus.”