När en Mastersvinnare är nöjd med en 81:a vet man det är svårt…
Frågan är ju vad ditt hcp 12 hade varit med dagens system…
Knappast 12 iaf
Vi lirade Arlanda Stad dagen efter Masters 2007. Ruffarna intill green var som ren jävla lera. Greenerna som oljat glas.
Minns att Igge “jag vrider ju inte upp mig för fan” J sjuputtade på ett hål. Vid den tiden hade han runt 10 i hcp och brukade lira på det.
Angående BroHof Amateur Masters så har den tävlingen spelats med väldigt olika banförhållanden från år till år.
Två av mina år jag spelat tävlingen har greenerna rullat någonstans runt 10,5-11 på stimpen, vilket är samma hastighet som jag på den tiden ofta spelade på, men det tredje året var greenerna betydligt snabbare än så. Jag skulle inte bli förvånad om det var en bra bit över 12 detta år.
På hål 17 stod flaggan kort och något till höger om jag minns rätt, jag slog rakt över flaggan och kanske 4 meter för långt.
Jag slog då en putt som hade knapp styrfart vid hålet men bollen fortsatte ca.2 meter förbi hålet ändå och det slutade med en stabil 3-putt.
Jag bjuder även på en “stabil” avslutning då känslan var att jag låg mycket sämre än hcp så när jag slog utslaget i vattnet på hål 18 attackerade jag flaggan på andraslaget och slog något kort vilket betydde vatten igen, efter det sket jag fullständigt i vilket och drog ännu en boll i vattnet för att sedan skicka nästa långt över greenen vilket till slut betydde 10 slag.
Först efter rundan när jag kollade scorekortet kom jag på att jag hade så många slag att mina dåliga hål första 9 samt hyfsade spel hål 10-17 egentligen betydde 2 bättre än hcp efter 17 hål och hade jag vetat det på tee på hål 18 hade jag troligen spelat hål 18 med betydligt större marginaler.
Slut på Off-Topic.
Inte han på youtube?
Jo
Där ser han inte ut som hcp10…
Vad man såg av ruffen så känns det som att det borde vara en stor fördel att träffa fw eller semiruffen.
Normalt sett talar statistiken för att det i princip alltid är bättre att gå för det och vara närmare så länge man riskerar hinder eller bortslagen boll jämfört med layups till “rätt” avstånd men det ska bli intressant att se den här veckan.
Det vore trevligt för golfen man ser på TV, om man kunde få till en risk-reward som även gäller D vs 3W vs <annan klubba> från tee.
Problemet då är väl att man behöver ordna så att risken minskar påtagligt om man håller sig kort om D-avstånd för ingen kommer slå 240-250 m från tee istf 270-280 m, om inte risk-reward motsvarar mer än de där 30 metrarna.
Apropå hackare och Oakmont i USO-trim. Några av de vi ser spela USO gissar lite.
https://x.com/pgatuor/status/1932528582556872805?s=46&t=5dTacMJAyTOomwC3QmXlMg
Han hade 11,8 då. Om jag minns rätt.
Jag har svårt för den där typen av självgodhet om jag ska vara ärlig.
Du måste ju kolla på klippet med lite mental distans. och med “av vem, för vilka, varför nu och med vilket syfte?”
Brukar de inte prata om den tuffa ruffen varje år? Men sen under tävlingen så är den antingen upptrampad eller aningen nedklippt.
Det snackas alltid en massa. Sånt driver intresse o klick o betyder därmed .
Jo jag vet. Finns gott om hcp-golfare som tror sig kunna osv också. Men det blir ändå lite “vi är så sjukt bra så ni fattar inte”.
Det är de. Ofattbart bra alltså.
Man kan ta ett av mina favoriterexempel: Maraton. Weltklasse fixar det på cirka 3:00 per km. I 42 km i rad. Eller höjdhopp: Skutta över 245 cm.
Motsvarande den klassen är golfarna i världstoppen.
Ja det betvivlar jag inte.
Gissar att det är inslaget av ojämnhet i golf som gör att de vill påpeka hur bra de är. Ingen vanlig människa går ju och inbillar sig att de kan hoppa över 6 meter i stavhopp t ex.
Provade några gånger att försöka mig på stavhopp i tonåren.
Ohyggligt svårt, klarade av världsrekordet i höjdhopp i alla fall.
Mitt pers. i stavhopp tror jag var/är 2,50
Om man gör en logisk analys av mitt eget spel på en US Open bana.
Jag skulle gissa följande på Oakmont
I snitt 3 puttar per green (+18)
9 hål där jag inte når fram till greenen på rätt antal slag (+9)
10 gånger där jag hamnar i rejäla problem, 1.5 tappat slag per tillfälle (+15)
9 extra chippar, pitchar (+9)
summa (+51)