Träningstråden

Det är lite förvånande hur lat man är.
Träning på gym i snart 1 månad ger sina resultat. Styrkan är long gone men musklerna kommer tillbaka.

Ryggen och benen får sitt avs. rörlighet men axlarna och midjeprtiet är helt off. Jag har inte hjärna/vilja/ork att göra jobbet.

Tips?
Gärna något som omedvetet tränar rörlighet i nämnda områden.

Ex. Mage är oerhört tråkigt att träna. Som medveten om hur dessa muskler funkar/aktiveras så tränar jag dem enkelt via träning av andra muskelgrupper. Det behövs inga crunches eller plankor för det.

Egon

Ett yogapass då och då kanske?:wink:
Annars känner jag själv att tunga,djupa pullovers liggande på bänk sträcker ut bra. Även andra bakom nacken-övningar fungerar givetvis också.
Hantelflyes/press sträcker också ut bra.
Men pullovern är king. Sträcker ut det mesta, men om man inte förankrar benen kan man göra bort sig med en baklänges kullerbytta. Fördel att träna hemma när sånt händer😅

Bradford pressar?

Tack, Ska testa.

Egon

Jag kör pullovers men i dagsläget med låg vikt.

Yoga… Not! och det är precis sånt jag inte klarar av. Mitt mindset funkar inte för sånt utan behöver saker som wax on wax off.

Egon

Intressant, vågen visar +2,5kg på 2månader, förhoppningsvis inte bara julmat som bidrar.

Haft en go flow i gym besöken, varannan dag det sista.
Sover 7-8timmar +en del gubba napps.
Äter lite mer.
Axlar samt fotled troligtvis ATH i rörlighet.
Styrka lika klen som vanligt.
Idag torrswingade, mätte med swingspeedmätaren, liknande som förra året men på ett annorlunda vis…

Ryggen spökar, jäkligt irriterande för squat och marklyft. Marklyftet gick förhållandevis bra före pandemin, mem redan andra passet 2021 så blev det fel. Tränar massor hamstrings och glutes för att försöka stötta.Bänk, gubbfavoriten, klarar jag lika mycket nu som nånsin tidigare.

Kör sen 25:e säsongen med ”Beach XXXX”. Dvs inväg 1 jan, räkna kalorier fram till typ juni. Det blir ju inte direkt enklare med åren, att hålla nere vikten, men årets invägning var i alla fall bättre än 2020 och 2021. Har ett drömhål på bältet som vore det ultimata målet.
Jag blir salig på den fasonen.

Kör hårt så når ni målet:

Köp två slädhundar, omöjligt att övertala dem att man inte behöver gå två långa skogsrundor i rask takt varje dag. Oavsett väder…

3 gillningar

När längdskidsäsongen är igång försvinner den lilla lilla fettansamlingen som annars finns runt magen. Funderar på om jag måste göra ytterligare extra hål innanför extrahålet som sitter innerst.

3 gillningar

Impad

Är förmodligen en genetisk defekt. Stenåldersmänniskan behövde förmågan att lagra energi för kommande perioder då födotillgången blev sämre. Efter jul och nyårshelgerna med massor av mat borde man ha gått upp ett par kilo.

Det har man

Att köra rörlighet har kostat på, div leder känns. Speciellt handlederna.
Ryggen är trött.
Nött en del lock-out. ( Låsa axlar/armbågar i overhead position)
Ska minska en kort period från varann dag till något färre gym besök och förhoppningsvis ge kroppen lite tid att återhämta sig.
Dock helt mer kul på gymmet denna vintersäsong vs sista årens hackoduff.

Idag snöskottnig, 15-20 centimeter blötsnö. Bra allsidig träning, gratis.

3 gillningar

Att skotta en sträcka av 15-20cm blötsnö kan väll knappast kallas träning…:slight_smile:

För några veckor sedan fick jag höra att sjukvården bemannar extra på just måndagar eller när det har kommit större snömängder. Just pga. äldre (stillasittande) män ska helt plötsligt börja röra på sig och tror att de är 18 fortfarande. Tydligen många som får problem med hjärtat. Vet dock inte om det är sant då jag inte helt litar på mina kollegor vid fikabordet. :thinking:

Skottar ungefär 400 kvadratmeter.

Idag ny aktivitet i vardagen som kan kategoriseras som träning. Bära en kubikmeter ved 300 meter, till en början i knädjup snö.