Tävlar man i styrkelyft är ”komma förbi”, göra det lättare, o.s.v en god tanke.
Lyfter man för hälsans skull är den tanken motsatt, rentav korkad.
”Nästan” all info om marklyft är styrkelyftsbaserad. D.v.s tävlingsnivå om så vill.
Ställer till det om agendan för ens lyftande är en annan, t.ex hälsa.
Lite som att endast ha info om longdriving när man egentligen vill lära sig bli bättre golfare.
Den där, om man vänder upp och ned på den jämfört med på bilden har jag funderat på.
Glömde: tappar du formen efter 4 reps lyfter du ca 0.9 rm. Troligen baserar du ditt 1rm på lyft med sämre form.
Menar du hos PT? Har testat två av F&S, och de har inte kunnat förklara bra. Gick till en sjukgymnast(Uppsalas bästa enl mina nära medicinska kontakter). Hon fixade mig efter totalkvaddet, men var själv svävande då jag pratade marklyft. Tyngre från högre startposition eller lättare från marknivå.
Jag är inne på att Ryggresning i kombination med tyngre och högre marklyft är en bra kombo. Ryggresning borde ge en mer kontrollerad rörelse för korsryggen. Med marklyftet vill du egentligen träna hamstrings och glutes. Ryggresing har jag kört från och till under många olika sejourer av gymmande och aldrig haft några problem. Borde väl belasta korsrygg som under första delen av marklyft?
Vad jag egentligen känner att första delen av ett marklyft är, är en squat med böjd höft och ryggen i konstig position. Och med en vikt som man skulle ha stora problem att klara om man stannade djupt ner i en djup squat.
Det är väll som med pro, hitta en som passar en är det svåra.
För min del tränar jag numer sällan marklyft.
Just nu är det check på Helan o Halvan.
Typ jämfota längdhopp sin längd o jämfota höjdhopp på en box, halva din längd.
Frågade ptn på gymmet om olympiska lyft för något år sedan. Hen ansåg sig vara för okunnig för att visa/lära ut något.
Fick tag på en som sysslade med olympiska lyft.
Lätt analys av mina lyft, alldeles för lite ben/fötter, för mycket dra upp vikten( stången ska fångas upp när kroppen är på väg ner) kass benstyrka…sunkig start av lyft…ändå hade jag checkat youtube…
Vet inte riktigt hur jag ska få fram det jag vill säga.
Erector spinae är mycket mer än den del som syns i svanken. Dess syfte är att hålla upp överdelen av kroppen så att den inte faller framåt. De där små filéerna man ser tränas den lilla biten från perfekt hållning till extension bakåt och det kan betecknas som jucket på toppen av ett marklyft. Ännu bättre att man ligger på magen och lyfter upp bröstet och benen från marken.
Den där lilla delen ni pratar om tränas på en massa sätt men det är inte den delen som stärker upp ländryggen och hjälper till med den ev. smärta man kan uppleva där.
De muskler som skyddar ryggraden aktiveras konstant när man går, stor och…. Nej, inte när man sitter. Det är det som är problemet. För mycket stillasittande kopplar ur dessa och det är en läroprocess att hitta tillbaka.
Så… vill ni träna för att slippa få ont i ländryggen så är inte marklyft, ryggresningar eller det folk tänker som ”core-träning” något som hjälper. Det kan i värsta fall öka på problemen.
Det är balansövningar som gäller… eller egentligen en liten kontrollerad obalans som triggar dessa muskler. Det viktiga är alltså att de kopplas in… och den träningen är inte fysiskt jobbig.
Att man sen kan lasta på och köra vad fan som helst utöver detta… är en annan sak.
Det är lite svårt för mig att råda folk eftersom det förhärskande nuförtiden är sån där fancy cirkelträning i grupp. Det är inget dåligt med det men det bygger på myterna om muskelträning till att vara något annat än vad det i grunden är.
Dvs. Man ska aktivera sina muskler och vad sen målet egentligen är eller vad folk ”slår blå dunster i ögonen” om att det är, skiter jag i.
Ingen vill ”bara må väl” utan alla vill forma om kroppen. Det är en no brainer att de som tävlar i maximal muskelutveckling tränar den delen betydligt effektuvsre än alla hippa fit… whatever.
Egon
Ligger mycket i den tror jag. Är inte direkt ensam om att ha fått problem med ryggen nu så här efter coronan, och det var en tid med, för mig åtminstone mycket stillasittande, ofta dåliga sittställningar.
Gäller att komma igång vääldigt lugnt efter en sån sejour.
Fick dock sista ryggskottet vid ståbord av ngn anledning.
Tillägg.
Jag vet inte hur många ggr jag hört att ”gymnaster har ju mycket muskler och de tränar ju bara ned kroppen som redskap”.
True… men är det någon som vet hur många timmar om dagen en gymnast tränar…. och dagar/vecka?
Man får ”lätt” större muskelutveckling av att träna korrekt på gym 4 x 1.5tim/vecka än vad en gymnast får ihop på 4-6tim alla dagar i veckan.
Det finns en orsak till att folk gärna tränar i grupp. Det dövar något i hjärnan och gör att de känner sig nyttiga. Fine by me… men kom intervokalisk tro att livet och kroppen kommer göra stora framsteg.
Egon
Nu lever jag inte som jag lär… alltid, men ändå.
Matkassen från affären är en bra beskrivning på hur lite som behövs.
Gå runt o bära på småbarn en annan.
Folk snackar om att de får ont i ryggen av en dålig säng. Funkar de här musklerna bra (läs, kopplingen funkar) så kan man sova på ett betonggolv utan att få ont i ryggen på morgonen.
Träning:
Personligen så kör jag hellre raka marklyft för gluteus och baksida lår och får lite av goodmornings i det (Nej, benen är inte låsta i knäna utan lätt böjda).
Kör lätt där men brukar även köra något liknande tungt för att trigga övre delen av ryggen. Det år faktiskt lite intressant att halvt statiska (läs, korta rörelser) också triggar samma muskler man egentligen tränar i excentriska/koncentriska övningar
Egon
Rörlighet,balans,teknik, explosivitet… och nej inte golfswingen utan…frivändningar.
Kan det vara något för Anders?
Nej, det kräver en teknisk excellens för att fungera. Annars är allt som blandar in så många delar som möjligt, bra.
Teknik är viktigt i allt och som tidigare nämnts så blir tekniken riktad mot syftet med övningen.
Vissa övningar fungerar med olika teknik.
Ex. En bänkpress kan träna bara pecs men också allt från några få muskelgrupper till hela överkroppen.
Den kan också utföras styrkemässigt och på så sätt ge minimal muskelpåverkan.
Det låter kanske konstigt men om man betänker att en styrkelyftare kan ägna halva passet åt en enda övning och en kroppsbyggare byter efter 3-4 set… så fattar man kanske bättre.
Så… är syftet att kunna lyfta mer vikt i en bänkpress eller är det att träna de muskler som en bänkpress kan träna?
Ja, det är ett större motsatsförhållande än vad folk tror.
Egon
En av mina favoritövningar.
Det är jag för gammal för

Det är jag för gammal för
Inte alls
Helan har ordnats, några ynka cm till så passerar göbben 2m…
Halvan, saknas lite, tidigare erfarenheter då man landat med smalbenen på träboxens kant ger att man är ödmjuk inför uppgiften…ja det gjorde svinont, fick torka upp blodet från både box o golv…
Så var det dags att köra igång träningen igen.
Små vikter… jättesmå, men ack så ont det gör dagarna efter.
Idag var det dag 4 på veckoprogrammet och eftersom mjölksyran kommer fort så tränar jag få set och lite färre övningar än förr. Lite mjukstart.
Kuriosa:
Jag har en liten 80-tals tatuering på överarmen och efter 2 armpass så fyller den upp 1/3-del av armen (i 2D). Vi pratar inte lean armar här men jag kommer ändå ihåg att tatueraren spridde ut den på hela överarmens bredd.
Muskelminne är en realitet. Jag kommer troligen inte kunna lyfta hälften av den vikten jag tog för 30 år sedan, men ändå.
Egon
Glömde fråga, vad var det där för övning? 2 m?
Efter ryggskottet för någon månad sen var det dags för första halkan måndags i förra veckan. Akuten, vred knät nästan ur led, men inget brutet eller av, så inget gips. Mycket rörelse ordinerat. Men omt gjorde det.
Första gymmet igår på ett par veckor alltså, gick bra. Lätta vikter för benen, funkade oväntat bra. Övet huvud taget, bara långsamma, kontrollerade reps. Lite svårt, det där. Man vill ha en ingrediens av explosivitet också. Men så skönt, körde igenom hela kroppen. Blev på gymmet en timme mer än tänkt.

fråga, vad var det där för övning? 2 m?
Jämfota längdhopp.
Helan är att hoppa sin längd jämfota.
Halvan att hoppa halva sin längd jämfota upp på en box.