Träningstråden

Tänker allt från hård styrketräning och triathlon till promenad i skogen… allt utom golf, som hamnar i den kategorin.

1 gillning

Kan börja själv lite grann. Har funderat på det här med träning då man nu är herre 50+. Det finns mängder av studier och råd. Att rörelse är bättre än inte rörelse är förstås en nobrainer men om man tar det vidare därifrån - Tycker att alla verkar överens om att “springa milen” inte är grejen av en massa orsaker. Ren cardio skall vara dåligt för testosteron och allt möjligt. Har anammat det lite. Allt jag kör av kondisartat förutom promenader och cykla till jobbet är modell hård intervall. Så länge det är fint ute kör jag backruscher i lokala “mördarbacken” i löpspåret. Joggar till och från. Kör HIIT vintertid och då vädret är sämre på motionscykeln.

Upplever det som väldigt välgörande. Enligt min lokala medicinare är det också klarlagt med många positiva hälsoeffekter, just då man verkligen kör hårt och explosivt.

Försöker köra styrka också, men fick ont i ischias efter ett dåligt marklyft i början av året, har inte tagit mig tillbaka sen, kör bara med kroppsvikt, inkl pullups och chins på mattpiskställningen utanför. Drar mig för gymmet, körde ganska hårt fram till covid.

Just marklyft är den för mig mest kontroversiella. Skall vara bra för just där jag är svag, korsrygg. Men det finns nåt med den övningen jag irriterar mig på - Är klassiskt inte särskilt stark i kvadriceps men har varit stark i ryggen. Och första delen av lyftet är egentligen en squat. Det är liksom alldeles för tungt första biten sen nästan för lätt. Det är oerhört beroende på form, det känns som säkerhetsmarginalen är 0. Kommer jag in i lyftet rätt drar jag lika tunga vikter som de mer vältränade 25-åringar som inte är muskelberg. Det är en skitkul övning, som skall vara stärkande just där jag är svag men som känns oerhört riskabel. Egentligen skulle jag vilja börja i ett högre läge med stången och bara få “höftframskjutningen”. Finns det egentligen nån vits med att börja med stångens vikter vilande på marken? Borde den första biten inte skippas, tränas den inte bättre av squats, med den vikt man har som lämplig där?

Det blir inte så mkt med det, tyvärr… För det skulle förmodligen inte skada.

Den träning som jag utför är mestadels i form av diverse bollsporter.
Innebandy, padel, lite hockey/bandy osv. Det är bara innebandy som jag lirar enligt “schema”. Visst, kommer igång med lite löpning emellanåt, men det håller sällan länge.

Backträning… skulle kunna nämnas i knarktråden. Känner mig hög nu. Trots rätt stressigt jobb hela dan.

Närmar sig gymmet dax, blir som vanligt att köra div övningar i ca 6mån för att hålla kroppen i acceptabel form.
Kettlebell övningar,boxjump,frivändningar,hänga o klänga i CrossFit buren ligger närmast tillhands som en start på vintergymmandet

Edit: En övning som används då den kräver så mycket är One hand kettlebell squat. Med röva ner i backen så e man klen från botten läget.

Tränar inte strukturerat. Håller mig igång på olika sätt. Många sysslor ikring mina fastigheter ger bra träning. T.ex. 4 timmars skogsröjning eller vedklyvning ger allsidig träning. Med fritidsaktiviter får man givetvis också bra träning. På vintern åker jag mycket längdskidor och slalom. Det jag skulle behöva mer är rörlighetsträning, det är där jag känner att 60+ kroppen har störst problem.
Då och då kör jag “morgongympa med Sofie” tillsammans med sambon.
Bär och svampplockning ger ju också någon slags grundkondition, speciellt att knata omkring på myrar och leta hjortron eller tranbär är säkert jättebra.

Rörligheten borde man träna mer än man gör. Jag har lite övningar som jag motar artros i knäna med och ett par andra för högeraxeln som körde datormus helt åt h-e i typ 15 år innan nån kom på att det var fel… och det blir lite stretching efter backträning och benövningar. Har ett jäkligt bra pilatesprogram som jag kör sporadiskt, borde nog köra det oftare. man får coren tränad på kuppen.

1 gillning

Sett någonstans siffror på förhållanden i de olika lägena marklyft, deadlift, stången ligger still och man startar där är jobbigast. Finnes de som kör reps i hiskelig fart och studsar vikterna i backen…typ studslift.
Höftfrsmskjutningen, säkerligen finnes det olika metoder, metoden jucka fram höfter slita överkroppen bakåt är för min del ett recept på ryggont men ser ut att fungera för andra.
Juck fram överkroppen slits inte bak fungerar för min rygg.
Gjorde ett uppvärmningspass igår där marklyft nyttjades för första gången sedans vintras, nöjd lagom juck ordnade plättlätt 1,5 egna vikten…
Hur mycket i mark vs squat är säkerligen intressant, än intressantare är det när man läser om olika kroppsförhållanden med hävstänger o vinklar som gynnar vissa kroppstyper.

Hittade den här, verkar vara vad jag behöver

Tittade igenom videon.
Ostbåge ryggen med stången som driftar iväg från kroppen är som det påpekas i videon inge vidare.
Metoden för att undslippa drift är i videon att squezza axlar mer in.

Använder metod denna metod för att slippa drift av stång. När stången är påväg mot knähöjd så trycker du fram knäna aningens, detta ger att stången inte driftar utan går närmare kroppen.
Det är något sådant man ser i videon när de har pallat upp stången och utgör mer 2/3lyft.

Axlarna sätter jag långt bak redan vid uppställning.

Metoden att svälja luft för att stötta core under lyftet är en inte fel.

Glöm inte att det är som med träningsområdet ni ska sätta grunden först …typ med tom stång

Det finns en kille som heter Mark Rippetoe. Han har ganska bra koll på basövningar.
# Mark Rippetoe

1 gillning

Jo, en gammal urstark kollega kollade mycket på honom och jag har kikat lite på hans videos. men skulle säga att hans målgrupp inte primärt är golfare… Skulle säga att Athlean X Jeff Cavaliere är bättre för de som inte är så seriösa.

Skippa ditt tänk. Enligt din beskrivning lyfter du för tungt i.o.m din oro. Marklyft är bra för kroppen då det är basal rörelse vi har stor nytta av i dagligt liv.
Att du upplever att rörelsen är lätt i slutet är troligen att du inte längre håller formen på ryggen. Det är inte bara länden som ska hållas rak, du ska dra ihop skuldrorna med, och hålla dem i schack genom hela lyftet.
Mitt tips är att du börjar lyfta betydligt lättare och lär dig lyftet ordentligt innan du börjar lasta på vikt.
Du lyfter för dig och din kropps skull, så ta väl hand om templet och skit i vad och hur mycket andra gör.

Vad jag har letat fram är att man skall börja med stången i ett högre läge(Jag har, som sagt tidigare, lite svår att se vad första delen av lyftet, då man börjar “som vanligt med stången i marken” egentligen ger.

Skulle säga tvärtom. Att vara svag från golvet visar mer på att det är där du bör träna.
Att träna från ”starkaste” läge är sällan rätt medicin.
Mindre vikt, fler reps och ”Romanian” istället för vanlig marklyft är snällare för en gamling. Stelbent lyft är också bra, men det är upp till smaken egentligen.
Att lyfta från golvet sträcker ut musklerna som jobbar i högre grad än ett kortare lyft. Säkerligen bättre för allmän rörlighet i slutändan.

1 gillning

Från styrkelabbet.

Den första decimetern eller så av ett marklyft är den biomekaniskt svagaste positionen, och ju mer du kan ha knän och höft uträtade från start, desto lättare kommer det vara att komma förbi den här delen av lyftet.

Exakt alla på nätet, lyftarexperter som sjukgymnaster framhåller just den här första delen av lyftet som problematisk, inkl mitt clip ovan. Ja, du behöver träna de musklerna, men det borde finnas bättre övningar där du inte så mycket behöver utsätta korsryggen för de riskerna - just för att träna den delen. I klippet säger han att man gradvis skall sänka utgångspositionen, men han berättar inte varför.

Jag är rätt övertygad om att de verkliga vinsterna med övningen är från då stången nått knäna och upp. Övertygad på det sätt att om jag får mig förklarat att de eventuella vinsterna på vägen dit bara kan åstadkommas med marklyft så kommer jag lyssna.

Marklyft är en idrottsgren för att visa styrka. Som råkar ha vissa välgörande egenskaper för vanliga dödliga och frågan är vilka.

Då jag pajat ryggen med 6 månaders konvalescens i marklyft har det varit med hyfsat moderata vikter typ 0.7RM där jag lätt gjort tre-fyra rep, men tappat formen i det femte. Övningen känns, för mig, helt enkelt för farlig i den normala utgångspositionen.

Har du testat en trapbar? Då kommer du naturligt i ett högre läge och hamnar mer centrerad mot vikterna.
https://www.styrkelabbet.se/trapbarmarklyft/

Gissar på att en lektion inte funnits/finnes på kartan.

Förstår nog inte vad du menar? Vill du träna ländryggens muskulatur eller utsätta ryggraden för högt axiellt tryck? Att lyfta tungt sista biten av ett marklyft är helt motsägelsefullt om ländryggens hälsa är prio. Särskilt i så få reps du talar om. Skulle rentav säga att hyperextensions med kroppsvikt är fullt tillräckligt om så är. Goodmornings med låg vikt en annan övning.

Så här funkar marklyft: då du är som mest framåtlutad (början av lyft) är vikten inte linjär med kotpelaren. Ansvaret för att få upp vikten ligger då på muskulatur, främst baksida ben och ryggens muskler. Ju mer vertikal du blir i lyftet, desto mindre kommer länden behöva jobba och arbetet utförs då mest i övre delen av ryggen. Problemet är då att du då även belastar kotor och diskar axiellt. Säkerligen inget större problem när man är ung, men ju äldre vi blir desto farligare blir övningen. Onödigt i mitt tycke att då hålla på med tunga vikter. Som golfare är rygghälsan a och o i slutändan.
Själv gör jag marklyft 2-3 ggr per vecka då jag tycker det är en fenomenalt bra och rolig övning.
Men den är potentiellt farlig, så många reps blir det. Med en vikt jag behärskar till fullo.

1 gillning