Första träningen på gymet idag.
1tim bröst, axlar och triceps. Hem till dottern och montering av en taklampa… ”du skakar ju… börjar du bli gammal”
Blir nog en pina imorgon att lyfta kaffemuggen.
Egon
Första träningen på gymet idag.
1tim bröst, axlar och triceps. Hem till dottern och montering av en taklampa… ”du skakar ju… börjar du bli gammal”
Blir nog en pina imorgon att lyfta kaffemuggen.
Egon
Och nej inte ens i maskin utan nämnvärd vikt så fungerar bänkpress/armhävning övningar, och det utan att gå ner djupt. Omedvetet snart gör det ont dyker upp i tanken.
Tips på något substitut i övningsväg önskas.
Rörligheten behöver tänjas till mer, att hänga går inte utan att det känns i lederna.
Var man positionerar armbågarna ger hur mycket axlar involveras. Med det sagt, svårt att träna bröstmuskulatur effektivt utan fungerande axlar.
Reverse grip bänkpress.
Hantelpress med armbågar mer i ”höjd” med nedre revben.
Ligga ner, hålla en skivstångsvikt mellan handflatorna och trycka uppåt.
Pullover.
Den sistnämnda och då med liten/mindre belastning, bör sköta en del av rörelsemålet.
Övningar att undvika:
Förutom bänkpress… Dips, flyes.
Egon
Tackar reverse grip bänkpress har aldrig funnits i tankarna.
V axel är finfin det är höger som inte är så fin i pressvinklar rakt framifrån.
Alla nämnda övningar följer samma mönster dvs. inte stressa/involvera axlarna lika mycket i bottenläget men ändå få trycket i bröstmuskulaturen på toppen. Armbågens position i nedre läget är nyckeln.
Edit/
Pullover syftar mer till att sträcka ut bröstkorgen och samtidigt förpassa axlarna i ett ”toppläge” utan att sas. använde axlarnas muskler.
Detta linjerar med rehab för axlar som i lekmannarermer syftar till att öka rörligheten förbi det läge där det gör ont och på så sätt förskjuta detta smärtläge till en pos. som sällan eller aldrig behövs i vardagen.
Egon
Träningsvärk i all ära.
Jobbigast för mig är spänningarna från rygg/nacke som följer upp i huvudet. Typ huvudvärk standby, knåda o massera hjälper lite. Brukar gå över efter några veckor,/, månad.
Kan ha missat nåt, du har kontakt med den bästa sjukgymnasten där du bor?
Nope vem det nu skulle råka vara.
Kommer att nyttja Egon tips+ skippa hängande stång rotationer.
Kan bara säga att alla träningsrelaterade, jobbrelaterade krämpor med leder och muskler har fixat sig med bra sjukgymnaster. Att få tag i den bästa är inte så svårt, nån känner du säkert som är läkare eller syrra på nån vårdcentral på orten. De vet.
Även sjukgymnaster har en skala av anpassad kunskap. Läser man rakt ner i boken så är det inte mycket värt.
Jag har t.ex konstant ont i ländryggen. Det är givet att all rörelseförmåga och muskulatur inte är helt i balans men det är å andra sidan inte katastrofdåligt. Rätt sjukgymnast ser sånt här och ni vet det här med att sitta rak i ryggen … är ren bs när det gäller att få diskar och rygg att slappna av. Då är det modell hängmatta som gäller.
Därav… jag tränar min rygg/bål, rör på mig när jag kan MEN när jag sitter så letar jag en avslappnande ställning. Ex. 1tim i bilen ger rätt mycket ont. 5-10min. som en hösäck i soffan ger en återgång till den mer konstanta lilla känning jag alltid har. I soffan är smärtan noll.
Det handlar alltså inte särskilt ofta om ren och perfekt fysiologi utan om att skapa förutsättningar för en smärtfri vardag. Dvs. Hitta ett nödläge där smärtan kommer som man inte når i vardagen. Vila när man kan.
Ang. axlar så har jag gjort rehab med exakt ovan input från dag1 efter mina op’s. 1-2v. av rejäl smärta de rehab har förbytts mot en smärtfrihet som man inte trodde var möjlig.
”Felet” åtgärdat maskinellt men uppkomsten av felet måste elimineras manuellt.
Egon
Coren är lite ad hoc för mig vad som är bra egentligen. På veckans gympass tränar jag bara ”rygglyft” eller vad det heter isolerat core. Men är rätt säker på att marklyft och farmers walk kräver/tränar corestabilitet.
Annars blir det lite blandat runt helgen, idealiskt ett rent corepass med lite blandade mage och ryggöningar och ett pilatespass. Men det är egentligen utan nån slags tanke och mål. Förr var det väl en hel del estetik inblandat men nu är det väl mest funktion. Räknar inte antal rep då jag håller på antagligen alldeles för många.
2:a veckan av träning påbörjad, 4:e passet.
Grym träningsvärk 1:a veckan, skön smärta.
Känner redan hur musklerna har svarat men styrkan lär ta månader att återfå. Grymt stabil nederdel under helgens golfspel. Många bättre slag men scoren lyste med sin frånvaro.
Denna veckan blir det till att ta i lite mer, öka antal set och ner på 8-10 reps. Benträningen går att pusha lite till.
Egon
Bänkar för bänkpress… De har revampat gymmet och det mesta har blivit bättre men jag gillar inte bänkarna de ställt där. Väger bly och ser snajdiga ut, men en liten sittlapp för rumpan och en bred stolsrygg, säkert bra för snedbänk och div axel men nedfälld får man alltid skarven mellan rygg och sittplatta precis där man inte vill ha den. Innan de revampade hade de ett par (i och för sig rätt slitna) raka bänkar, som inte gick att böja, var underbara att köra bänk från. Påpekat, får se om de fixar.
Mobilt är ofta inte bra.
Vi har fast bänkpress (och fast snedbänk) som är sedan minst 1985. Ny klädsel då och då… funkar perfekt.
Avd. Bänkpress som övning så kan jag köra det som en sista övning ibland. Kör man den först och lagom tungt så passar den bättre som enda övning, för bröst, på ett pass där man kör hela/halva kroppen på ett pass.
Stressen är lite för hög på involverade muskler (läs, risk för överträning om man splittar på 3 dagar).
Egon
Jag föredrar hantelpress alla ggr. Bänkpress kräver någon som passar stången och så har jag svårt att få riktig kontakt med muskeln i den övningen.
+1 på hantelpress. Det boostar både muskulär balans och ”core”balans.
Lite därför jag skrev som jag gjorde ang. bänkpress. En suverän basövning om man bara vill ha en övning som pushar flera muskelgrupper.
För mig som tränar mer åt BB-hållet uppläggningsmässigt, så funkar det inte att involvera för mycket axlar och lats för då blir det överträning där.
Egon
Efter en del testing blev det att ligga på matta, golvet.
Reverse hantel. Flyer I maskin stoppet monterat långt fram så axeln ej pressas back.
Mycket låga vikter, kontroll,muskel området blir fort varmt.
Nöjd
Körde bröst idag och insåg att jag får hålla tillbaka på övningar modell skivstångspress. Svårt att aktivera övre delen utan dessa.
Främre deltoides tar för stor del av lasten så nu blir det mest pullover framöver.
Egon
Bänk med skivstång är framför allt typ kul tycker jag. Man får ett resultat liksom. Muskulär balans, det blir mer bara de reps som blir, olka varje gång beroende på balansen. Visst det är bättre och jag kör sånt. Men man märker aldrig nån progress på samma sätt som med bänk eller andra mer isolerade övningar. Det måste vara lite inspiration med också.
Kommit igång finfint dock leder avslöjar att man inte riktigt är redo för att öka träningsdosen.
Att hänga i en stång, bara hänga, slappna av, låta kroppsvikten bara hänga, slappna av bara känna att händerna greppar stången ger att speciellt armbågsleden ger lätt känning. ( Samma marklyft).
1min - 1 min 15sec klarar man av. Inte nöjd.
Marklyft, utgångspunkt lätt 5x5 ( ca 75%av kroppsvikten) jobba upp därifrån.
Jobbat upp rörlighet.
Börjat lägga mer “seriös” tid på ben, TPI test ger att det finnes enkla segrar här. Vem vill ha svulstiga muskulära ben? Slim Fit byxor uppskattas mer…
3-dagars köres just nu hoppas på att kunna växla upp …till 4-dagars iaf en kortare period. Snart Jul o massor av ledighet i sikte…mer tid gym…