Är det gamla vallningsfria skidor du har ?
Nej enkla lagg, typ billigaste på intersport för 10-15 år sen
Första gympasset efter sjukdomen. Hade inte tappat mycket.
Har du glidvallat skidorna? Det brukar vara ett bra tips för att få bra glid.
Nä. Det är färdigåkt på de skidorna
Investera i ett “Vasaloppspaket” då får du kvalitetsutrustning rakt igeom till ett rimligt pris.
Just nu bra pris på t.ex. Fisher Twin Skin Comp på Intersport
Vallningsfria? Så mycker glid som möjligt med så lite krångel som möjligt utan att det kostar skjortan. Kommer aldrig åka vasaloppet. En mara till skulle jag kunna tänka mig.
Vallningsfria skidor finns inte.
Glid måste alltid vallas, men det räcker dock med en timme per år för att få glid som är OK för en normal motionär.
Om du vill minimera fästvallning finns det idag bra skinn-skidor, dessa behöver dock lite “vallning” i form av att du efter att ha åkt sprejar “skinnen” med vätska och torkar av. En annan variant är att använda tejp-remsor variant för fästvalla, dock säger internet-diskussioner att det är svårt att få det riktigt bra.
Det viktigaste vid köp av “klassiska” längdskidor är att få skidor som har rätt hårdhet på spannet.
Periodens gymmande har tuffar på sällsynt finfint förutom på en punkt.
45* snedbänk höger axel sedvanliga nu börjar det kännas småont.
Bör nog kika på någon ny övning men något som ändå tar liknande…
En överaktiverad främre deltoides måste vilas och är orsaken att den bara är för klen så faller mången träning bort.
”Tar liknande” blir därmed en definitionsfråga.
Aktivera övre delen av ”pecs” går naturligtvis men inte i samma utsträckning. Konsekvensanalys borde ge svaret.
Personligen så har jag ordnat en lösning som jag i praktiken inte kan förklara. Jag får pump med allt från att bara spänna musklerna till att köra tungt. Att cykla ger lika mycket ”ont” som att köra ett benpass.
Bra kontakt alltså… och jag hoppas att en del av det beror på bra teknisk träning under många år men jag vet inte.
Btw.
Hade jag haft (velat ha) Tiger’s medicinskåp så hade jag varit stooor.
Egon
Tar o vilar och funderar lite.
Ngn form av intervallet på assualt bike? Tex 4*10min med tex 40/20 eller 45/15. 40sek arbete och 20sek vila osv. 2min vila mellan varje 10min block
Uppläggen är framtestade av cyklister och löpare som behöver köra alternativt under skadeperioder.
Jag brukar försöka ”cykla” lika långt på varje block
Hör dig… men det är inte min grej.
På sin höjd skulle jag stå ut med ”långpass” när det gäller cardio.
Det låter som ursäkter men löpning faller på knä-issues och Lill-Egon mår inte bra av längre tid på en cykel-sadel.
På gymet kör jag mig trött med lite vila mellan seten. Det är min mini-modell ”HIIT”.
Kommer försöka lite med löpning och försvinner snöhelvetet så blir det inlines.
Egentligen skulle jag vilja köra något modell stakning (gillar rörelsen) men jag är nog för gammal för att lära mig. Kanske gör jag ett försök när inlines är safe att plocka fram.
Egon
Checkade in på strength level.
Mestadels en klen sparris i jämförelse med vad som är registrerat där.
Några få undantag ger en positiv boost i välbefinnandet.
Vad checkar du av då?
För mig är styrka i olika övningar endast en försäkran om att jag inte är sjuk eller något. Jag jagar inte vikter utan funktion. Om musklerna tar mer stryk med mindre vikt är det guld. Att jag sen kan hålla på längre med mindre vikt är en naturlig konsekvens men jag jagar inte det heller.
Verklig styrka är något annat för mig. Jag gjorde min resa mellan 20-30.
3-4 dubblade vikten i de flesta övningar och det sitter i någorlunda ännu. Gick upp 25kg i kroppsvikt och ökningarna efter det är inte förknippade med muskler.
Egon
4mån träning varje vintersäsong ger ingen Hulk…
Generellt mark/Romanian/raka.
Tricept samt Z-press är helt ok för åldern.
Viktigast att ryggen är ok.
Samt rörlighet/,balans
Min “upptäckt” när jag så här i mogen ålder (60) faktiskt börjat lyfta lite skrot mer regelbundet: benen är ju svaga så in i h-e. Och svarar sämre på träning än vad överkroppen gör.
En spännande upptäckt mht att jag aldrig varit ngn muskelkille men som ung haft synnerligen vältränade o starka ben (bandyspelare).
Konstig grej, har haft den vissa år, får ont i en punkt mitt i underarmen på en del övningar, typ inte bra-ont, frontside squat, bicepscurl, lats. Och det försvinner inte, hade det innan jul, ett par vckors uppehåll, ont igen. Håller igen, sånt som man undrar om det finns nån bra massage för.
Du har säkert forfarande bra styrka i benen avs. bandy men inte i de övningar du nu tränar. Det ena ger inte/tar inte bort något, för det andra.
En orsak till att man som elit träna någon form av knäböjsliknande övning är inte för att bli starkare i sin utövning utan för att balansera muskulaturen/styrkan.
Egon