Du lyfter ju stången främst med ben, just i starten. Buktryck? Ryggen “rak”? Inte för tunga vikter? Stången skrapar skenbenet?
Varför elände just i starten?
Själv har jag lärt mig en gyllene regel: sänk vikten till övningen kan genomföras korrekt. Kan jag inte utföra den ”förtjänar” jag inte att llyfta vikten jag teoretiskt skulle kunna flytta på. Därav vet jag inte ens hur mycket jag skulle kunna lyfta.
Mina romanians är på 140 kg för 10 reps. Borde då i teorin ge ett maxlyft i mark på 180 kanske. Men skulle inte ens försöka. Vinsten av att hålla sig undan skador är stor när man blir äldre.
Nyfiken på hur era rörlighets/stretch program ser ut?
Ja, och vad ger den biten mark jämfört med en frontside squat, som är helt safe för ryggen?
En fråga som är utanför min kunskap och dessutom ointressant för mig. Jag är ok med de övningar jag gör, med de ganska lätta vikter jag använder. De uppfyller syftet med min träning.
Jag kör 50 kilo lättare vikter på marklyft än innan pandemin, efter vilken jag fick ryggproblem. Första delen känns bara otäck, och själva höftframskjutet. går alldeles för lätt. Alla andra övningar högre vikter än innan pandemin. Förutom att jag, också för att skydda låga ryggen kör squats frontside.
Romanians låter intressant.
Min typiska morgonstretching
Stappla iväg till ytterdörren utan att snubbla och släppa ut katten.
Nästa steg är att klä på sig utan att ramla.
Steg 3 få fram kaffepaketet från det innersta köksskåpet och ladda perkulatorn.
Fylla på kaffekoppen, sätta sig i TV soffan sträcka sig efter fjärrkontrollen och kolla in senaste nyheterna.
Har inget att jämföra med då “ny” kombinationer har lagts till och äldre har försvunnit.
Dock hittills denna vinter period både rörlighet samt balans är på “samma” nivå som förra vintern.(subjektiv känsla).
Vilket grepp använder ni?
Vanligt “rättvänd”. Samma med båda händer. Men då jag gör 3x8 med ganska kort setvila och minimal tid mellan varje lyft, så känns det i kontorsarmarna i slutet av tredje set. Nyckelordet är “kontorsarmar”.
Använder ni hook grip eller vanligt grepp?
Vanligt. Det är inget problem med greppet och med bara 70 kg på stången så är “root cause” ganska givet: kontorsarmar. Det är bra att det tar på händer och armar.
Idag det första passet på drygt två veckor. Har fått hålla upp pga ngt Covid/flunsa-ish. Lättade lite på vikterna och körde bara två set, men istället alla sex övningar (benböj, mark, bänk, rodd, militärpress, latsdrag).
2:a passet där Romanian samt Stiff leg är inkluderade.
Jobbade upp mig i vikter på Romanian.
Sedan 1x12 100kg.
Stiff leg stående på plata 3x10 60kg.
Några år sedan div varianter på deadlift gjordes.
Ute en sväng på längdskidor, första på ett par år. Sista svängen på de skidorna säger jag bara. Får bli nya. Vad fn man nu skall köpa. Något okrångligt med bra glid.
2024:orna lär gå lite längre för varje stavtag, omöjliga att valla fel med. Rekommenderas!
Blinkning till drivers? Isf fattar jag…
Roliga övningar kom på tal.
Jag ämnar köra mer cardio… dvs. öka energiuttaget genom att lägga till pass.
Löpning och gång går bort. Lite krämpor/risker iofs. men mest för att det är astråkigt. HIIT likaså.
Cykel fungerar dåligt. Killproblrm med lillkillen som jag inte tänker köpa mig ur.
Ksn tänks mig inlines men det blir senare i vår. Jag tänkte mig börja 1/1.
Gymgrejer som rodd funkar men inte skidåknings-härmare och löpband för det är döden.
Cirkelträning inkräktar på gymträningen och egentligen är allt som görs i grupp inte på kartan.
Många inte’n … lutar åt astråkiga joggen iaf.
Andra förslag?
Egon
Militär hinderbana.
HIIT, i alla fall. Gäller bara att hitta det sätt man tycker är roligt. Jag kör backträning i 70-talsspåret den snöfria delen av året, vintern motionscykeln, har massor av youtubeträningsspellistor med bra punk och indie som pepp till cyklingen. Benefitsen är mycket väldokumenterade och känslan efteråt är nästan narkotiskt skön (antar jag vet inte hur knark känns inte göda gäng). Finns hur många förslag på intervaller som helst, jag håller stenhårt på att man skall hitta sina, som man trivs med. Men de skall vars rejält hårda.