Tjuvspel - vanligt?

Tycker det är lite synd att det behövs, men kontrollerna av “fuskspel” ger tydligen resultat.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket tjuvspel det verkligen är.
Om man ser det ur en ekonomisk synvinkel så är det nog så att om det är färre än en tjuvspelare per timme kan det inte löna sig ekonomiskt om man nu inte råkar ha ideell arbetskraft för denna kontroll.

På min hemmaklubb händer det då och då, men rätt sällan, att det råkar vara 3-4 starttider fullbokade efter varandra. 4:e tee ligger precis som 1:a tee precis vid parkeringen och det är inte ovanligt att en tvåboll blir en fyrboll på 4:e tee.

Jag tror det både är de som är sena till sin starttid som hoppar in på 4:an men även de som inte orkar vänta en halvtimme på nästa lediga starttid. Eller är det tjuvspelare ?

Jag har flera gånger sett (inte på hemmabanan dock) att bollen framför är 2 damer och 2 herrar i GIT men helt klart 4 av samma kön som spelar. Jag ringer inte receptionen för det utan tänker mer ”jaha ja där ser man”.
Är de två felkönade personerna gäster blir det trots allt fel.
Jag tror klubbarna har rätt bra koll och att ett visst klientel inte har några skrupler alls. Allt som kan brukas kan missbrukas.

Nuförtiden är det ju knepigt det där med könstillhörighet.

1 gillning

nej

1 gillning

Var och spelade med grabben och kompis till honom. Tryckte på hårt att de skulle ankomstregistrera i sweetspot appen (Golfstar International var banan) men glömde självklart att göra det själv. Detta var en onsdag förmiddag och knappt någon annan på banan.

På 8:an kommer det en person i full fart i golfbil och vill se leg på medlemmen som bokat men inte registrerat ankomst, dvs jag. Vad som triggade deras aktivitet vet jag inte, på den banan är man inte synlig från klubbhuset förrän vid 9:an.

Knappa 2% av befolkningen föds med kromosomavvikelse och/eller fysiska oklarheter kring vilket kön de tillhör.

Att sedan vissa personer har fel på hjärnkontoret och identifierar sig som delfin eller ett kön de inte tillhör eller inget kön alls är en annan sak. Om en kvinnlig transperson som ser rätt manlig och har manliga kläder och är ute och lirar golf och bokningen säger Berit så tror jag att du har svårt att på lite avstånd avgöra om det hon, han eller hen.

Va, Brian Harman?

Hmm, intressant.
Den enda triggern borde vara: Systemet säger 3 bokade, en inte ankommen på plats = no-show avgift
Ganska enkelt.

Nu tolkar jag det som att de fastslog att du var ankomstregistrerad, och att du inte fick någon no-show?

på avstånd behöver jag inte göra si eller så.
när jag hälsar innan rundan går det alldeles utmärkt så nope

1 gillning

Tror inte de far runt på banan och räknar spelare för att se om man är där eller inte för att driva in N-S avgiften. Vore dock en bra service men förlust för klubben :-). Men, ingen n-s avgift för mig.

Kan tänka mig att misstanken var att det var 3 gästspelare som nyttjade en medlems ID för bokning. Slippa betala för en, som då inte kunde ankomstregistrera sig, och gästrabatten till 2.

Ahh, tack!

Vad är rabatten egentligen, kontra risken vid upptäck av otillåten användning menar jag?

25% per gäst i bollen

1 gillning

Hos oss går man in i shopen och säger att “det är jag som ska ut kl 14.00. Mårten och XXX”. De kollar inte några detaljer och att det verkligen är jag som är Mårten.

Med 22 banor och 50 000+ medlemmar i klubben känner inte receptionen igen alla som kommer :slight_smile:

1 gillning

Tror de inte gör det hos oss heller. Över 3200 medlemmar och jag är inne på andra säsongen bara. Men visst har jag varit där några ggr så jag kanske ser lite bekant ut numera.

Lite roligt är att jag inte visste om att man skulle ankomstregistrera förra året men det gick bra ändå. ~15 ronder utan att någon sa något.

No-show avgifterna är på väg, det tar lite tid bara. :grin:

Nu har tjuvspelproblemet kommit även till vår bana.
Ungdomsgäng på cirka 10 ungdomar samlas på banan på nätterna, när det ljusnat 02-03, de flesta har ingen aning om hur man beter sig på banan. Mindre sabotage har också förekommit.

Greenkeepern o pron har varit nere några gånger på nätterna.

Planen nu är

1. Sätt upp tydliga anslag om att man måste betala avgift för att spela.
  2. Securitas brukar ta en sväng per dygn till banan, vi föreslår att de tar en sväng de tider vi känner till att ungdomarna är där.
  3. Efterfråga “nattvakter” bland medlemmar, där var och en får ta en natt.
  4. Inne i tätorten finns “nattpatrull” av föräldrar och andra vuxna, be dem att då och då kolla läget på golfbanan.
  5. Erbjuda ungdomarna gratis kurs, serielaget ställer upp som ledare.
1 gillning

Mycket bra. Det här är ungdomar som VILL spela golf. Omfamna istället för att straffa. Ge dom rangepoletter ihop med kursen så dom får “betalt” för att gå den utan att det kostar er märkbart. Kanske en gratis spontangolf någon kväll när man vet det är tomt på banan, t.ex söndag kväll.

Man måste inte tjäna pengar på all verksamhet för att verksamheten skall växa i längden :slight_smile:

2 gillningar

Vad säger deras föräldrar om detta?