Tjuvspel - vanligt?

Jag ser inget på GolfStar.se om vad som händer om man inte legitimerar sig.

Nu när jag tänker på det fick jag faktiskt visa leg på banan en gång förra året. Undrar vad som hänt om jag vägrat

Ett hotell och en golfbana är olika saker då ett hotell enligt lagen är tvungen att föra en gästdataliggare.

Mitt tänkta förslag är att det separata golf-id:t avskaffas och vi använder vårt vanliga personnummer för bokningsändamål och eventuellt för handicaphantering.

Enligt GDPR ska endast behörig personal ha tillgång till personnummer i system typ GIT.

Om jag får frågan någon gång rörande legitimation skall jag fråga om personen finns på en lista med behörig personal och be att få se dennes legitimation och listan med personnummer på de som är behöriga att kontrollera golfid mot personnummer.

1 gillning

Ja de kan ju påstå det, men där är jag ju likaväl

Fast… Kollar de verkligen mot personnummer?
Det räcker väl med att kontrollera mot födelsenummer för att det ska vara tillräckigt ok

Ljuvligt!

Men du har ju inte ankomstregistrerat dig, oavsett om det är du eller inte. Ankomstregisteringen sker ju antingen i appen eller med legitimation i receptionen.
Inget av det är ju uppfyllt bara för att du står där och säger att du är du

Delikat, och som Berra skrev, då ska man ju kräva att få se den behörigheten. Monument 22?

Sen när det kommer att visa sig att de ev avvisar en behörig person (mig som spelare), vad händer då?
För behörighten måste väl ha som punkt 1A att jag är en betalande medlem, inte att jag kan presentera en identifikation till en tveksamt behörig person?

Man kan ju också kräva att golf-id:t inte är synligt i GIT för gemene man, då får man ju samma problematik. Vilka har rätt att se ett “hemligt” golfid i GIT ?

Då hamnar ju problemet utanför personnummer-sfären.

1 gillning

Varför inte göra på följande sätt:

-Vill du vara anonym så tar vi 100kr extra i greenfee-påslag.

Ett steg till:

• Vill du vara anonym har vi ett medlemsskap för dig, 1995 :- / år
1 gillning

Naturligtvis har den som står i receptionen och sköter incheckningen behörighet till bokningssystemet i GIT och kan där se golfId på de som bokat - även de som valt att ens golfId ska vara anonymt.
Även TL kan se golfId på alla som deltar i en tävling.

Med den behörighet jag har i GIT (HCP-kommite) kan jag också se golfId mm på alla klubbens medlemmar.

Eftersom det står att legitimation krävs så är det ju underförstått att då får du inte spela.
Och då är det ju upp till dig…inget leg → inget spel.
Står jag bakom disken med en som vägrar legitimera sig så antar jag ju att det är något mygel på gång.
Finns ju ett alternativ och det är ju att ringa upp det telefonnummer som eventuellt finns i GIT på den som du utger dig för att vara.

Nej, någon sådan lag finns inte. Däremot måste utländska medborgare enligt utlänningslagen kunna legitimera sig.
Att Scandic ber mig om leg är att för att verifiera att det är just jag som vill checka in också är den som har bokat rummet, dvs lite av samma anledning som tjuvspelet på golfbanor.
Du kan ju rent teoretiskt presentera dig som “Andersson” och hoppas att en Andersson bokat ett rum och sno den personens rum.
Skulle ju inte vara så kul om du kommer sent på kvällen och vill checka in som “Andersson” och receptionisten säger att du redan är incheckad (och hotellet är fullbokat).

Jag tror meddelandet i sig kan avskräcka tjuvspelare.

Sen är det kanske lättare att tjuvspela på Golfstar som har så många banor och flera tusen medlemmar. Receptionisterna kan omöjligt känna igen folk som spelar flera olika banor på samma sätt som en klubb med en 18-hålsbana.

Jag skulle aldrig i livet ens försöka tjuvspela, men har funderat lite på hur de som gör det resonerar. Mitt samvete är naturligtvis inte snövitt. Jag och dottern delar inloggning på streamingtjänster för film och musik på ett icke korrekt sätt. För det är betalt för fullt användande. Kanske en tjuvspelare resonerar likadant? Det är ändå betalt och det kunde lika gärna varit personen med rätt ID som spelat.
Sen finns det garanterat de som fuskar bara för att de kan.

Du har så rätt. Det var i Finland de har en lag kring detta.