Tjuvspel - vanligt?

Vet att vi haft upp frågan förut på förra forumen, men är det tjuvspel att t ex chippa och putta på en övningsgreen på en klubb man inte är medlem eller är greenfee-spelare på? Att slå bollar på rangen?

Jag har sett skyltar på någon bana vid chip-/pitch-green att dessa bara får nyttjas av medlemmar och betalande gäster.

Bollar på rangen betalar du lämpligen för så det kan ju omöjligen räknas som tjuvspel. Vårt övningsområde var tidigare bara för medlemmar.

Jag var på Kristianstad GK i veckan och frågade efter övningsområdet inne på shopen. Fick till svar att det kostade 195:-/person och dag för att nyttja det om man inte var medlem eller har betalat greenfee. Inte ens putting green var egentligen öppen för mig och min son. Det enda som var ok var rangen. Där betalar man ju för bollarna. Rätt bra pris där dock vill jag minnas. 1:-/bollen. Lite tråkig men stilren range. Klippt som en fairway men skyltarna stämde inte. Eller så var det mer motvind än det kändes som…

Reducerade bollar för att skydda 8:ans fw från bollar, därav är skyltningen förmodligen 10-20% kortare. Samma på karlshamn etc. Värst reducerade bollarna någonsin måste varit Båstad GK.

Ja det är väl en sak men jag tror även de missat att flytta avståndsskyltarna när de dragit tillbaka grästee. Hade jättesvårt att nå 100 meter med järn sju osv. Iofs blåste det rätt friskt rakt emot…

Grästee ja. Hur vanligt är det runt om i landet? Runt Kristianstad verkar det vara standard. Araslöv, Kristianstad och Degeberga hade alla fina gräsytor att slå från. Nere på Tegelberga hade de däremot rätt sunkiga mattor. Här hemma i Uppsala har jag bara provat rangen på Edenhof, Söderby och Upsala. Ingen grästee. Eller ja det kanske finns men är reserverade för elitspelare.

Åkagårdens var väl klass på å😅

1 gillning

så var det på vidbynäs. dock inte sett skylten i år

Skulle jag AAAAAAAAAALDRIG göra… (Ha gjort)

1 gillning

Googlade “övningsområde och medlemmar”. Begränsning verkar rätt vanligt förekommande.

1 gillning

Undrar hur många personer som får dela på samma medlemsbricka… :thinking:

Det vore inte direkt svårt att flytta denna bricka mellan olika personers bagar så länge dom inte spelar samtidigt, och om brickan är det viktiga så får man anta att ingen annan kontroll utförs om man har brickan på bagen.

Vill man fuska så går det ju. Men lite underlättar det.

Jag själv har låtit min son “tjuvspela” på Söderby 9-hål några ggr. Men jag vet ju att han ska ta grönt kort och bli medlem. Trots det kändes det lite nervöst. Tänk om det kommer en kontrollant och inte har samma uppfattning som jag? Skulle skämmas ihjäl. Dvs jag har det inte i mig att tjuvspela på riktigt.

I samband med grönt kort kursen har han dock även fått ett “medlemskap” som tillåter obegränsat spel på 9-hålsbanorna så nu är det fritt fram.

Legitimation krävs från och med nu - GolfStar Sverige

Det är förståligt men också lite tråkigt att man inte kan lita på folk längre.

Sen kan man ju tänka lite längre. Inget får kosta något och personalen på klubben är satt till ett minimum (om man inte har superb ekonomi/fancy klubb).
Ankomstregistrering är självklar om man är gäst. Är man inte det så är det ett otyg. Sätt en starter på hål 1, så har h*n koll på alla som går ut.

Egon

Har inte funderat så mkt på det, jag checkar in digitalt i de allra flesta fallen.
Vidare är frågan, vad har de för mandat om jag INTE har checkat in, men ändå är på plats?

Men såklart skittrist att det måste gå till den saken, de allra flesta bokar väl och spelar under korrekta förhållanden antar man ju. Men om någon spelar på en annans bokning, kan även den som bokat ansvara på något sätt, eller hur kan man säkerställa dennes inblandning, för oss emellan så bör det ju vara så att den på vilken tjuvspelaren spelar, den har ju gjort bokningen.

Då får du väl en no-show?

Men det skulle väl vara trevligt med en äldre herre i kostym och slips som står i ett litet bås vid första tee och först checkar in dig och sedan innan du slår ut annonserar på klassiskt vis:
“On the tee - from Västerbotten, Sweden: Mr KonsultTT”
Sedan spelas lite applåder upp som är kraftigare ju lägre HCP du har :blush:

Det var så startern sade när jag var i Wales.
Först tittade han på mina utsökt vackra, gula Lindebergbyxor och tillade “I can see you’re not a member Sir”
Sedan utan en min “On the tee - representing Sweden, Mr Old-T”
En upplevelse!

De vackra byxorna:

Angående gamla grejor i bagen. Bilden är tagen 2010, västen använda jag förra veckan…

2 gillningar

De kan rätt säkert inte kräva att se id, de kan ge ett önskemål att få se id, du har laglig rätt att säga nej.

Frågan blir då om de kan neka dig att spela på banan om du inte visar legitimation.

Visst kan du neka att visa leg - men då lär du inte heller få spela.
Jag bodde på Scandic i helgen. Vid incheckningen ville receptionisten se mitt leg.
Frågade vad som hände om jag vägrade. “Då får du inget rum” var svaret.