Hur vanligt är tjuvspel på din hemmabana?
Hur lyckas de?
Vad gör man åt det?
Eller struntar man i det så länge de inte stör?
Det krävs ju en hel del arbete att utföra kontroller, det hjälper ju knappast att allt spel måste bokas, någon måste ju kontrollera. Finns det frivilliga som vill sitta på banan och kolla, från tidig morgon till sen kväll ?
Ur en ekonomisk synvinkel lär det knappast vara värt att ha betald personal.
Det första man bör definiera är om tjuvspel också innebär skadegörelse.
Är det Nej på den frågan så kommer det ekonomiska in.
Kostar det något om någon tjuvspelar?
På en (lång)golfbana borde svaret vara ett rungande nej. Tjuvspelar kan näppeligen ta plats från någon annan så är en icke medräknad inkomst ingen förlorad inkomst.
Sen…
Det finns säkert de som tjuvspelar men är det inte som att bjuda på en joint?
Fastnar de så lär de behöva en stadig leverantör och det får de bara genom att betala.
Egon
Har vid några gånger ertappat ungdomar som spelat 18 hål på våran nya bana där dom första 9 är pay&play. Det är en ren investering för framtiden o va schysst mot dom och låta dom lira vidare. Griniga gubbar finns det gott om ändå så jag brukar tipsa om att gömma pay&play-lappen lite bättre sista 9…
Eftersom jag själv alltid har varit medlem har det aldrig varit tal om något tjuvspel för egen del, men visst fasen har man under tonåren haft med sig kompisar som tjuvspelat. Det var ett sätt för dom att prova på golf efter att ha tröttnat på att bara stå på rangen. Jag skulle säga att så gott som alla dessa kompisar nu är riktiga golfare och medlemmar, så på sikt har nog klubben tjänat på det. Men givetvis är det inget jag premierar
(råkade tydligen skriva mitt svar i fel tråd)
Detta kallas “fadderrundor”. Mvh.
Tjuvspel är nog vanligt om du bor nära TV-personligheter som bygger hus.
Har i år fått dessa utskick via olika medie. Är det bara en påtryckning från svenska golfförbundet? Verkar ju orimligt att dom med så lika texter formulerat samma sak på slump.
Just “att alla spelare har egen bag”-biten är ju något jag inte lagt till ett sådant utskick.
Har ni fler? Tycker det är tråkiga mail som drar ner image. Ut och jaga istället om det är ett problem.
Detta är lite intressant enligt mig.
Jag minns att jag och en kompis spelade med samma utrustning när vi spelade foursome/greensome för 25-30 år sedan och vi hade iallafall försökt kolla upp reglerna innan utan att hitta något förbud mot detta.
Stämmer det verkligen att reglerna säger max 1 person per bag?
PS. Jag googlade detta själv innan jag postade och hittade följande:
Reglerna begränsar inte flera spelare (såsom partners) från att medföra sina klubbor i en bag. Men, för att minska risken för plikt enligt Regel 4.1b, bör de säkerställa att klubborna tydligt går att identifiera för varje spelare.
Samt även detta:
- See Rules 22.5 and 23.7 (limited exception in partner forms of play allowing partners to share clubs if they have no more than 14 clubs between them).*
Om man som golfklubb/förbund går ut med pekpinnar bör man åtminstone ha på fötterna innan man försöker läxa upp sina medlemmar.
Och när det gäller max 4 personer i en boll så vet jag att detta var uppe till diskussion i vårat gäng för något år sedan men ingen kunde visa på någon regel som förbjöd att spela mer än 4 personer, den enda begränsningen vi hittade var att man inte kunde boka mer än personer.
Och tydligen var inte Kinds GK medveten om dessa regler då dom i sitt Foursome-KM 2022 hade 6 personer inbokade på starttid 14:30.
Det är beklämmande i sig att folk tjuvspelar och inte betalar för sig.
Det är dock mer beklämmande att klubbar har personer i bestämmande-positioner som är inkompetenta.
Skalman har tagit upp några felaktigheter och dessa är korrekt analyserade. @AlbertS gör din medborgerliga plikt och tillrättavisa dem, tack.
Egon
Jag har bättre saker för mig än att slåss mot väderkvarnar.
Ok.
Egon
Det mest egendomliga var formuleringen kring medspelare till den som inte erlagt avgift.
Min vanligaste spelform är 9 hål på kvällen utan att ha bokat starttid i förväg, ibland dyker det upp någon som vill hänga på. Ska man då begära att denne visar leg samt på lämpligt sätt bevisar att avgift är erlagd innan man säger ja till att personen ska få hänga med ?
Det blir dessutom hårdare straff för den som låtit någon hänga på. I mitt fall 9000 kr.
(utgår ifrån att du svarade i fel tråd och flyttade ditt inlägg, mvh)
Dessutom har du som vanlig spelare ingen laglig rätt att kräva att få se id, medlemskort eller kvitto från dina medspelare - ännu mindre kunna kontrollera i GIT att spelaren har betalat greenfee.
Skulle bli rätt dålig stämning redan på hål 1 om jag skulle kräva se id och kvitto av mina spelare för att slippa bli bestraffad senare om det visar sig att dom tjuvspelade.
Tror de flesta punkterna i den vita bilden inte håller juridiskt om det skulle dras till din spets t ex 5 års avstängning från att bli medlem eller att alla spelare i bollen stängs av resten av året.
Att hänvisa till “Golfens regler” utan att ange vilken regel håller inte heller.
Finns som flera påpekat inget regelkrav på egen bag eller max 4 spelare i bollen.
I sista stycket finns dessutom en ren felaktighet: Du får inte spela en provisorisk boll om din boll kan ha hamnat i ett pliktområde. I så fall är det en ny boll enligt slag och distans.
Dessutom - hur ska man kunna gå en träningsrunda om jag inte får slå flera bollar samtidigt ?
Som vanligt håller man på att skriva svar i flera trådar i olika flikar samtidigt.
På den tiden jag höll på med seriespel senast, stockholmsserien H35 och senare H45 brukade vi i allmänhet göra en inspelsrunda alla 5 i laget. Vi brukade se till att vi startade som treboll + tvåboll och från 2:an spelade vi tillsammans. Det roligaste var en gång när vi kom ikapp en ensamspelare som släppte igenom oss.
Som när en grosspott på 12-15 personer gick igenom en tvåboll på Omberg. De såg mäkta förvånade ut när vi kom dundrande.
Vad är det för något?