Tjuvspel - vanligt?

Spel med bet. En sorts skins game där varje hål är värt viss peng.
Alla slår ut. Sedan slår man så snart man kan. När du inte har chans att vinna hålet plockar du upp. Det går fort.
Ensam vinnare får betalt.
På sista (nionde) blir det såklart betalt även för delad vinst.
Mycket kul spelform.

3 gillningar

Har aldrig hört grosspott. Har ändå spelat i 45 år. Vi i Uppsala spelade mycket det vi kallade ackis (ackumulator).
Kanske är samma.

Kärt barn har många namn. Tvåkronorsgolf hette det på min hemmaplan, slutet av 70-talet, början av 80-talet.

Blev stoppade på Vallda förra året när jag spelade med kompisens klubbor. Vi hade ju betalat och så men dom kollade då vi spelade på samma klubbor. Dock inget gnäll utan bara en koll.

Förstår inte hur det kan bryta mot några regler att man inte spelar på “egna” klubbor. Alternativet hade ju varit att vi inte spelade alls. Jobbigt att konka klubbor på tåget för att kanske spela en golfrunda om tid/tillfälle ges.

Vi spelade dessutom snabbare än övriga på banan och fick vänta en hel del.

1 gillning

Regel 4. 1b(2)är väl helt glasklar att man inte får dela klubbor med någon (undantaget parspel).

Såå, vem bestämmer spelformen vid sällskapsspel?:wink:

Svårigheten är att hålla “ordning” (som vi nog vill ha lite till mans) utan att det blir paragrafrytteri.

Men lösningen är INTE att detaljreglera allt. Det är ett recept för epic fail. Man kan inte reglera på detaljnivå. Inte i golf. Knappast i arbetslivet.

Några regler.
Några riktlinjer.
Förståelse för dessa, bland medlemmarna.
Kontroller. Kännbara, men inte brutala, straff. Det är metoden.

1 gillning

Det gör man väl själv, vill man spela foursome då gör man och då är det okej att dela bag. Spelar man inte någon form av spel där två spelare spelar en boll så delar man inte bag.

Begriper inte riktigt varför man skulle få uppfinna sina egna regler bara för att det är sällskapsspel. Spelar man golf gör man det enligt reglerna efter bästa förmåga.

3 gillningar

Klubbar är naturligtvis fria att sätta upp förhållningsregler (som med pk gullegull-teambuilding kallas trivselregler) så länge de inte strider mot svensk lagstiftning.

Det blir en annan visa när dessa ”trivselregler” ska motiveras (läs, skyllas ifrån ansvaret för) med t.ex golfregler el.l.

Ex.
Då vår klubb hade egen restaurang så hävdades det att utskänkningstillståndet kunde ryka om vi tog med oss egen öl att inmundiga på banan. Det försökte även styrkas med att riksförbundet inte tillät alkohol och idrott tillsammans.
Detta är naturligtvis helt fel och även ett dubbelfel då svensk idrott gärna ser att alkohol säljs i samband med idrott och att det inte är en förbjuden substans på dopningslistan.

Hela grejen var ju att ingen medtagen öl innebar högre försäljning i restaurangen. Vi tröttnade rätt snart för inte fan var det öppet när vi ville ta en kall. Nu har vi en externt driven restaurang, öppettider är bättre så det vi kan köps i restaurangen.

Egon

1 gillning

Och när ni spelat er foursome i början av maj så blir ni avstängda för spel resten av året för att ni delade klubbor.

Eller när du bokar in dig som ensamspelare i en 3-boll på lördag förmiddag för att det är din enda möjlighet att komma ut på en runda den dagen blir du avstängd resten av året för att en spelare i den ursprungliga bollen hoppat över att betala sin greenfee.

Syftet är säkert gott men sättet att adressera problemen har kanske inte den bästa fingertoppskänslan om jag ska uttrycka mig diplomatiskt.

1 gillning

Spinner vidare på orsak mer än konsekvens.
Personerna som har dikterat ”brevet” ifråga är troligen snitt-styrelsemedlemmen i golfsverige.

Vad golfsverige och föreningar som drivs som företag inte inser är att deras uppgift inte är att styra aktivt utan att rekrytera och fördela ansvar.
Med det vill jag säga att en kunnig och sansad peron inte hade plitat ihop det AlbertS visat upp som ex.

Jag är 3/4-delar in i arbetslivet och om jag har hälsan så kommer jag ta en styrelsepost om 8-10 år, Det är tyvärr så att vi som kan… inte har haft tiden de senaste 25 åren.
Det är frustrerande men eftersom arbetslivet kräver att jag måste ta (och sta för) beslut, så ser jag inte ett styrelseuppdrag som något svårt/betungande. Tiden finns snart och helst hade jag vunnit på eurojackpot och köpt banan och sen bestämt allt. :wink:

Egon

1 gillning

Ungefär som att åka buss och så stiger kontrollanter på och bötfäller en passagerare som tjuvåker + att alla andra i bussen blir avslängda i ödemarken och får sina årskort beslagtagtagna och får inte åka buss på ett år.
Vem vågar åka buss då ?

2 gillningar

Det är tillåtet att dela klubbor i foursome, så då kan du inte bli avstängd. Och om du bokar in dig som ensamspelare ingår du inte I samma bokning dom han som struntade i att betala så då blir du inte heller avstängd.

Även om man ingår i samma bokning så är det helt vrickat och sannolikt inte tillåtet (juridiskt) att stänga av “en annan” individ än den/de som inte betalt avgiften.

Det står inget om samma bokning utan det står “medspelarna till den som inte betalat” och om jag går i samma boll kan jag räknas som medspelare.

Det står inte heller något om undantag för olika spelformer där det är okej att spela med samma klubbor. För den delen säger väl reglerna ingenting om att dela bag, däremot får man inte spela med samma klubbor som någon annan använder så länge man inte är partners och har max 14 klubbor tillsammans.
Det borde alltså gå utmärkt att jag spelar med ojämna nummer på järnen och min kompis med jämna nummer samtidigt som vi har varsin driver i bagen.

Jag är dock osäker på exakt hur regeln är utformad.
Men precis som att det är tillåtet enligt lagtexten att tejpa fast mobiltelefonen på underarmen och prata i den vid bilkörning antar jag att det går att hitta sätt att komma runt denna regel om man nu vill det.

Vad som är skrivet är ganska klart. Det som inte är så klart är om de (klubben/klubbarna) faktiskt får agera på det viset. Om jag gissar så får de inte det pga orsaker som nämnts tidigare i denna tråd.

Om det nu är så klart vad som skrivits kan man undra varför jhenrikj skriver samma bokning när det inte står nånting om det i det vita dokumentet som är postat tidigare.

Det står även “Straffavgift på 500:- för att plocka upp golfbollar ur dammarna som inte är ens egna golfbollar som slagits i under golfrundan.”
Får jag en straffavgift för att jag plockar upp en boll som inte visar sig vara min trots att jag slagit i min egna boll på ungefär samma ställe?

Eller ska vi bara skita i vad som står och istället tolka texten efter vad vi tror att den som skrivit menar?

För övrigt finns det ingenting i golfens regler (vad jag vet) som hindrar mig från att sätta en ny boll i spel var jag vill på banan, så den sista punkten att slå mer än en boll bortsett från när den misstänks vara förlorad är ett totalt felaktigt uttalande även om syftet med största säkerhet är att förbjuda folk att stå och träna wedgar/järnslag på banan.

De som skrivit texten är klåpare. Det går att inse vad de vill förbjuda respektive åstadkomma men de är helt uppenbart värdelösa på att formulera sig i text så att det blir “rätt”.

Golfreglerna är fullständigt glasklara att du inte får dela bag om du inte spelar som partners. Läs på.

Edit, med bag avser jag alltså dela klubbor., inte behållaren du eventuellt förvarar dina klubbor i eftersom du inte ens behöver en sådan.

Så det jag skrev om att jag kan spela med jämna nummer på järnen och min kompis med ojämna nummer och sedan stoppa ner varsin driver i bagen är helt enligt reglerna…

Alternativt stoppar vi ner 28 klubbor i samma bag och har varsitt helset att spela med.

Det verkar inte som att det är jag som behöver läsa på utan snarare personerna som författat dessa utskick.