Tjuvspel - vanligt?

Antingen begriper man vad som avses eller så gör man sitt bästa för att medvetet misstolka allt.

2 gillningar

Ser inte någonstans att det nämnts vilken klubb det är som skickat ut det “vita” meddelandet, men enda klubben i Sverige som har en “West Course” är Kristianstads GK så antar att det är denna klubb det gäller. Men då borde texten finnas att hitta på golfklubbens hemsida eller FB-grupp och det gör det inte.
Beträffande avstängning av klubbmedlemmar så kan klubben inte stänga av någon (utestängning kallas det) mer än max 14 dagar. Det är bara Juridiska nämnden på Golfförbundet som kan besluta om längre utestängning.
Här finns en hel del att läsa om tjuvspel, utestängning, äganderätt av golfbollar mm som motsäger det som står i det “vita” meddelandet:

Det stämmer på klubben men det var ett medlemsmail. Dom andra klubbarna va från facebook. Men jag var faktiskt mest nyfiken på om det var fler klubbar eftersom det verkade vara så uppmallat.

Spelade med en gubbe från grannklubben, han sa att de haft problem med en hel del tjuvspel.
På min hemmabana har det varit fler kontroller i år än tidigare .

Det har alltid hetat att folk tjuvspelar, plockar bollar på rangen och snor i den obemannade kiosken mm.
Det kommer säkert alltid att finnas ett mörkertal som är svårbedömt men att det skulle vara så högt som ”de i bestämmandeställning” påstår är naturligtvis bs.

Oavsett, så förstår jag inte hur man kan anklaga en hel grupp (alla medlemmar) som de underförstått gör. Det är dåligt ledarskap och skämskudde som dessa troligen aldrig kan förstå. Att komma med förtäckta hot är en feg väg att ta.
Varför inte:
”Hej alla medlemmar. Vi har problem med …… …… . Var uppmärksamma och meddela allt misstänkt till kansliet. Tack för att ni bryr er.”

Egon

Ja jädrigt märkligt… Det håller väl inte juridiskt så det skulle väl inte bli en issue ekonomiskt mer än strulet gissar jag.

Att jag som medlem skall hållas ansvarig för vad någon annan gör.
Däremot, OM, jag tar med en polare som inte betalar, ja då kanske de kan göra ett case av det, men då måste de kunna påvisa att jag inte vetat om de inte betalat.
Då kommer man tillbaka till ansvaret kring det, kan jag anses ansvara för andra spelares ekonomiska åtaganden.

Låt säga att personen säger sig ha betalat, hur hanterar man en sån situation?

En märklig och ogenomtänkt skrivelse minst sagt.

I kväll när vi (jag och frun) kom in på sista på niohålaren så slog ett helt gäng ungdomar ut på ettan på 18-hålaren. Det såg ut att vara 6-7 spelare. “Fore!” hit och “fore!” dit.
Knappast tjuvspel. Kanske håller de bra tempo. Förhoppningsvis blir det inte lika många “fore!” ute på banan.
Det är däremot väldigt ofiffigt att göra på det viset.

Förmodligen bara några avslutande hål på juniorträningen. Händer titt som tätt och inget att bry sig om. Sent och ut på 1:an bör inte störa någon mer än de som vill känna sig störda.

Egon

Fullt tänkbart. Vi blev inte störda på ngt mer direkt sätt.

För mig helt ok att vara många på ett hål, så länge man inte hindrar någon annan såklart.

Va på Haverdal och spelade EG foursome. På slutet blev det trögt framför så istället för dom vanliga 6 så blev vi 12st i bollen. Det är nog mitt rekord.

sista raden :grin:

Sitter skyltar på våra banor också (Söderby och Edenhof i Uppsala) om tjuvspel och att man numera måste boka ALLA rundor i sweetspot. Även de på kvällen när man inte kommer hinna runt 18 hål. Vi har dock en massa begränsade medlemskap där man inte får spela hur många rundor som helst så därför räknas inte rundor som startar efter 19.00 (18.00 under vår och höst) till dessa.

Glöm inte att ta med dig leg till banan.

Polisanmälan. Det kommer säkert att ge stor effekt för den som vägrar visa leg utan i stället visar fingret och drar.

Det kommer att bli kö till att vara ”marshal” framöver.

Klubben håller med batong och handklovar. I övrigt arbetar du på egen risk.

Man får hålla med egen beväpning.

Bra PR. Man blir verkligen sugen på att besöka en sådan bana.

1 gillning

Hur menar ni att kontroll skall göras, om man inte kollar leg och GF etc?

“Vad har ni för starttid? Vad heter ni?” räcker väl gott?