Tjuvspel och greenfeemedlemmarna… Det är lite det är bögarnas fel över hela golfsverige nu
Kan räcka. Det beror ju lite på hur stort problemet är, vilka som missbrukar det och hur elak man vill vara
Fast om man nu skall kräva detta av alla så vet man ju uppenbarligen inte om man har ett problem. Vet man vilka det är som ställer till det så är det ju enkelt att konfrontera och ta foton på plats. Detta känns ju mer som att man slåss mot väderkvarnar.
Finns inget som säger att man måste visa leg för random gubbe.
Korrekt. Man är inte skyldig visa leg för “random gubbe”. Vad vore anledningen till att vägra om man är Puttaren eller Norrland o har betalt alla avgifter?
Det enda jag menar är att OM man har problem (och jag menar inte enstaka fall) med tjuvspel så behöver man såklart göra så mkt man kan för att stävja det.
Ett eller annat tjuvspel som inte förstör banan, kan man ju helt enkelt strunta i.
Ifall man har problem med tjuvspel till den grad så borde det vara totalt kaos på banan? Jag tror det antingen är en fix idé från nån pensionär eller så har man ett problem med några man känner till vilka det är, men man vågar inte konfrontera dom så då kör man “men om alla…” istället. I slutändan kommer det kosta massa dålig PR och felprioritering av resurser. Men ger iofs ett frikort för ett dåligt resultat - “tjuvspelarnas fel”. Lite som när folk inte vill betala för att se skitfilmer på bio.
På Gävle GK fanns det förr en nitisk kontrollant som till vardags var en riktig polis. Han kallades “P19” och en gång skulle han skicka mig, medlem, av banan för att jag inte lyckades hitta en greenlagare i bagen. Fick låna en av min kompis och fick spela vidare på nåder.
Nu när jag googlade så såg jag att han dog för drygt ett år sedan. En riktig profil.
Kjell var ju även en hängiven golfspelare. Även där såg han till att alla följde golfreglerna även om det irriterade vissa ibland. Jag har själv ett regelminne av honom från en tävling vi spelade. Kjells boll låg strax utanför greenen och hindrade mitt inspel så jag bad honom markera bollen. Det gjorde han men lekte sedan med bollen i luften. Då vi hålat ut sa jag till honom. – Det här är ju ingen viktig tävling, men kom ihåg till nästa gång att man bara ska hålla bollen stilla mellan fingrarna när man markerat den utanför greenen annars blir det plikt. Men vi struntar i det nu. – Tord, om du inte ger mig pliktslag för mitt fel så pliktar jag dig för att du inte pliktar mig, sa Kjell. Sådan var han – P19 – som sörjs närmast av hustrun Margareta, sonen Stefan och dottern Carina.
Det verkar vara något lokalt…Även på Högbo GK råkade jag ut för en kontrollant på 90-talet som envisades med att få se bagbrickan trots att hon kände igen oss.
På den tiden var det inte ovanligt att vi spenderade 10 timmar om dagen på klubben så alla som jobbade på klubben kände oss.
Hon ville dock även se bagbrickan av vår dåvarande Pro, som även jobbade i kansliet tillsammans med nämnda kontrollant.
P19:s fru?
P20?
På tal om ”kontrollanter” så har vi en medlem som tydligen anser sig vara kung av golf, vett och etikett mm. (hcp 25 nåt). En fd. företagsledare.
Han skällde ut en junis som ställde en ärlig och rak fråga om ett ev. genomsläpp/gå före. Om inte junisen och pappan insisterat på noll inblandning från min sida… så hade jag haft en handfraktur.
Eftersom jag är gubbe själv så är inte mitt uttalande nedan något absolut:
Gubbar o deras idéer om golf är fanimej värre än kärringtjafs i en syjunta.
Egon
Well. Det kan tänkas att olika gubbar också beter sig olika
Absolut… därav inte absolut.
Egon
Såna finns det gott om. Var väl också en såndär grej som gjorde att jag tappade sugen. Alla gubbar och tanter med näsan i vädret. Nu är jag nästan 50 själv och klarar det bättre men då när man var ung så var det svårt att hantera ibland.
Jag tror verklien att golfen förlorar stora pengar på att man tar sig själv på för stort allvar. Ingen bryr sig om dina skitna 18 hål i vetlanda, typ. Se till att leverera en upplevelse folk gillar istället för att gnälla på folk.
Så som det ser ut idag behöver banorna tänka mer på inkastare än utkastare.
Verkligen! När gymnasieskolorna har sommarlov erbjuder man gratiss utbildning och gratis medlemsskap resten av året helt utan krav på nästa säsong. Stora affischer på skolan och “word of mouth” med junisarna.
Blir man ett gäng på 20 golfare som startar samtdiigt så hittas en gemenskap och man har garanterat nya golfare förr eller senare.
Självklart går det styra upp så om man bokar själv kan man bara boka tider efter kl 17 eller något om belastningen är stor men kan alltid bli inbokad av en förälder eller liknande. Då får man lite fadder-rundor på köpet.
Just do it.
# Mailutskick från Åda Golf & Country Club
Viktig information till våra medlemmar!
Hej kära Åda medlemmar
Vi har på senaste styrelsemötet behövt ta beslutet att ändra vårt avtal med fritt spel för juniorer mellan klubbarna gällande Trosa GK.
Detta efter flertalet händelser under säsongen såhär långt.
Vi har haft dialog angående detta med deras klubbchef men det har inte tagits på allvar och ignorerats under flertalet veckor.
Tyvärr har det förekommit extremt mycket tjuvspel hos oss och vi har kommit på en del av detta men finns såklart även ett stort mörkertal.
Ett vanligt förekommande är tyvärr att juniormedlemmar från Trosa GK som har haft fritt spel hos oss tar med sig andra obehöriga golfare i bollen samt struntar i att boka in tider utan bara går ut och spelar för att dom tycker sig att “rätten” till vår bana, vilket såklart inte är okej.
Starttiderna är för betalande gäster eller våra medlemmar och det är viktigt att man bokar in sig och har en tid när man spelar, detta gäller såklart i hela golfsverige är där är förbundet eniga med oss.
Värsta av allt är tyvärr att vi också fått besök av förälder till påkomna ungdomar som då hotat vår personal för att dom sagt till, vilket såklart är helt oacceptabelt och något vi aldrig kommer tolerera.
Detta är såklart mycket olyckligt och vi hoppas på visad förståelse från er medlemmar.
För att stävja detta tjuvspel och för att skapa ett åtagande gällande spel hos oss väljer vi att införa en symbolisk avgift på 50kr för spel för Trosas juniorer hos oss. På så vis får vi en kontroll på att man faktiskt bokar sin starttid och följer de regler som finns gällande golfspel i Sverige.
För de juniorer hos oss som påverkas av detta gällande motsatt spel på Trosa GK så kompensera vi självklart dom för de merkostnader som uppstår där.
Tack för visad förståelse och ert stöd i detta, vi kommer aldrig stå bakom hot och våld.
Styrelsen och personalen på Åda Golf & Country Club
Kom faktiskt en herre körande i en golfbil i morse vid sjudraget då jag var halvvägs och frågade mig om jag var medlem. Lite kul, han kände inte igen mig. Inte konstigt då jag i år inte har varit vid klubben då klubbhuset varit öppet i år. Men inga konstigheter, vi fick en liten trevlig pratstund.
Vi har haft lite mer kontroller i år. Tyvärr även haffat tjuvspelare i större mängd än tidigare.
Vad är det för jävla nollor?