Tjuvspel - vanligt?

Tråkigt. Dom nya kompisarna som kommer för att spela tror jag är bra att fånga upp och få in i verksamheten så fort som möjligt. Ge föräldrarna lite stöd i hur golfen fungerar. Om det sker när ingen annan spelar hade det varit ok, lite som att tjuvspela på en tom tennisbana en kväll mitt i sommaren. Har väl ingen här gjort…

Tror det är bättre att hålla den verksamheten till den egna klubben. För nu blir det lite som att vi åker bort till grannklubben och fular oss lite för då har ingen koll på oss. Sen uppstår en konflikt på den klubben och föräldrarna förstår inte vad som händer och då tar man sitt barn i försvar. Tråkigt för alla.

1 gillning

En reflektion:
Golf är tydligen väldigt svårt som företeelse/sport för oinsatta.
Egentligen är det väl bara vanligt hyfs som behöver appliceras men det verkar vara tunnt med den varan.

Tjuvspel, har jag avfärdat som ett konstlat problem. Jag får nog svänga lite i frågan. Folk har tydligen inte hyfs nog att betala för sig och det är beklämmande.

Egon

Knappast en ny företeelse om man kikar utanför golfavgifternas domän.

Fast, det är på en annan nivå nu.
Jag vill ogärna spä på rasse-åsikter men det verkar som om samhället förändrats en hel del. De 3:e generationens ”blattar” jag träffar på är så blandade att deras värderingar är exemplariskt bättre än många ”svenska” ungdomar.

På ett annat plan är säkert alla medvetna om hur våra medåriga från skolåldern skulle bli i vuxenlivet. Tendenserna och värderingarna syntes redan där. I vuxenlivet är nya bekantskaper svårare att ha koll på.

Man ska naturligtvis inte döma hunden efter håren men jag ser samma tendenser hos barn till föräldrar som aldrig kunnat förs sig öht.

Egon

Fick precis ett mejl ifrån Ljunghusen GK om att de vill att man sätter fast sin medlemsbricka (som att jag ens skulle ha någon :joy:) på bagen, så att de vid kontroller snabbt kan se att man är medlem. Jesus kristus. Dom kan ta sin medlemsbricka och stoppa upp någonstans, för den kommer inte sitta på min bag i alla fall :yum::metal:t2: Tjuvspel (på min klubb) är ett sånt jäkla icke-problem så det finns inte.

För inte alltför många år sen hade varenda jäkel bagbricka.
Nu har typ ingen det.

Man tror väl att minskade intäkter beror på högre andel tjuvspel. Det är en felaktig analys isåfall.

1 gillning

Slutar väl med att alla som spelar på banan måste ha en orange tröja på sig med sitt golfID på fram och baksidan… :upside_down_face:

1 gillning

Jag tyckte iofs bagbrickor var trevligt. Kul att se folks hemmaklubbar.

Enda sättet att få folk att sätta dit vagnbrickorna idag är väl om det står Ping och Titleist på dom.

1 gillning

Eller Bajen, Djurgården och sånt. Vi är 600 medlemmar i Hammarby.
Brickorna är hot stuff.

Bra tanke, jag skaffar en bajenbricka. Så tror de att alla bajare spelar lika illa

5 gillningar

Vi har i alla fall en bra lirare i gänget. Anders Forsbrand har medlemsnummer 2.

De borde väl spela skit-illa?

Egon

Är väl bara att kräva att de ska vara synliga?

Jag skulle nog tro att tjuvspel i det långa perspektivet ger klubbarna högre intäkter.

Det är väl lite som när SL (eller andra kollektivtrafikbolag) anger summor de förlorar på plankning. Man vet ju inte om de som plankar hade betalat avgift eller gett fan i att åka om kontrollerna vore ännu hårdare.

Samma med tjuvspel. Vi vet inte om “tjuvspelarna” skulle betala greenfee för att kontrollerna skulle utökas.

Diskussionen är konstig.
Om det kostar kr att åka SL eller spela golf, så skall man betala.
“…men klubbarna tjänar på tjuvspelet!” är ett mycket konstigt argument.

2 gillningar

Om man struntar i tjuvspelarna kan beteendet sprida sig och öka. Varför betala och checka in om det inte spelar någon roll?

1 gillning

Det är inte alls samma sak. En tjuvspelare sliter på banan. Ofta mer än en som betalar. Har man dålig moral när det gäller att betala för sig kanske man inte lägger tillbaka torv, krattar bunkern eller lagar nedslagsmärken heller?

Det behövs givetvis kontroller för att upprätthålla tron på systemet. Precis som med hastigheten på våra vägar.

1 gillning