Tjuvspel - vanligt?

Vi vet vilka fyra är av ungdomarna. Några kommer från problemfamiljer där föräldrarna inte bryr sig. Någon av de andra har förälder som jobbar natt och inte hade koll.

Det vi frågar oss är när 13-14 åringar är på golfbanan klockan 2 på natten, är det ju knappast OK sett ur en föräldraransvarsvinkel. Egentligen borde man då kontakta sociala myndigheter.

3 gillningar

Fick också mail idag från min hemmaklubb att tjuvspel och skadegörelse ökat rejält i år.

Natten till onsdag hade ngn/ngra stått och slagit bollar från fyrans green. 25 ”divots” enligt bilderna i mailet från klubben.
Riktigt störigt och tråkigt

1 gillning

Övervakningskameror blir legio på klubbarna, gissar jag. Infart, range klubbhus, olika straategiska punkter längs banan. Stoppar såklart inte alla som vill hacka men ökar ju sannolikheten att man kan se vilka de är.

Golf har blivit allt mer populärt bland unga killar. Med det kommer förstås en del avarter.

Aj, aj. Det är ju integritetskränkande för buset. I Sverige kan man bara förstöra för vanligt folk.

1 gillning

Man kan tycka vad man vill om detta men som golfklubb kan ni inte välja konfrontation och hårda tag en sån här gång. Då kommer de förmodligen tillbaka och förstör med flit.

Det Albert föreslår är antagligen rätt. Att fånga upp deras intresse och uppmuntra det trots att klubben förlorar nån krona är lätt värt det. Känner de sig välkomna och sedda så kommer de säkert uppföra sig bättre på banan också. Kanske någon blir betalande medlem så småningom också men den primära vinsten kortsiktigt är minskad skadegörelse.

2 gillningar

Givetvis är det lämpligt med en mjukare metod, initialt. Sedan får man väl se om den funkar eller ej.

Ja om de får en chans och inte tar den så är läget givetvis helt annorlunda.

Det som är värst är ju de barn som är under 15 där föräldrarna inte bryr sig. Där är det ju svårt med hårdare metod. Att jaga socialtjänsten medför möjligen att det tillsätts en utredning som tar ett halvår eller mer och det ska väldigt mycket till att barnet blir omplacerat till annan plats.

Det brukar landa i en åtgärdslista där föräldrarna skall rapportera till en handläggare om förbättringsåtgärder. Nisse har varit i skolan mycket mer än förra terminen och går på fotbollsträning en gång i veckan, då blir socialtjänsten nöjda.

Klubben kommer att installera kameror där det är tillåtet att göra så. Man önskar ju att det var enklare att sätta upp överallt där det behövs.

Man får vara snabb med att driva in pengar/skadestånd mot föräldrarna, då löser dom det garanterat. Lite som skolbränderna, dom försvann snabbt när föräldrarna blev skadeståndsskyldiga.

1 gillning

När vi ärrade golfare ser ”pekpinnar” lite varstans på klubben så blir man mer trött på de som pekar än själva beteendet.

Jag skriver det ytterligare en gång:
Det finns alltid orsaker till ett visst beteende och tecknen finns väldigt synligt för alla att beskåda.
Det är wannabees som dräller med Nocco-burkar överallt på banan, tar torv på green, inte krattar bunkrar osv.
Det är ingen kioskvältare att dessa är idrottsliga yngre killar som kör ”brevlåde”, bärbag och har kepsen bakåfram.

Vi får det klientel vi förtjänar och troligtvis växer de upp runt 30 nånstans.. :wink:

Egon

Det beror på vad som avses med pekpinnar.

Sådant som ev är pekpinnar, som jag skulle välkomna:

• Skyltar som informerar om förväntad speltid, genomsläpp, krattning, nedslagsmärken, inte kasta sopor längs banan, etc, vid starten av varje slinga.
  • En liten skylt vid bunker som uppmanar till krattning, är inte fel. Har för mig att Mauritzberg har bra sådana.
  • Några skyltar vid rangen (bollmaskinen och även ett par vid mattorna) som ber folk bära tillbaka korgarna efter annvändning.

Många är ögontjänare och det är dessa man vill åt.
Nej, det är inte optimalt med sådana skyltar men jag är skapligt säker på att de skulle leda till ett bättre resultat.

1 gillning

1 gillning

Det är ju inte fel att upplysa om saker och även om det kan ses som självklart så är det inte det för alla.

Jag är lite smått allergisk mot ”trivselregler” eller etikett som inte har någon reell koppling till verkligheten.
Det gamla klassiska … dra inte vagn mellan bunker och green eller ett nono mot vagn på/över tee. Why?

Det är ju rimligt att inte dra en vagn där den fördärvar underlaget men det är orimligt att gå extrema omvägar eller behöva parkera en vagn 20-30m bort.

Det är ju svårt att förklara så vattentätt som det behövs, härinne, men ändå.
Ex. Vi har skapat en liten stig över ett risigt område i en slänt mellan green o tee. Vi går runt bunkern, parkerar i ruff/semi vid green eftersom man behöver olika klubbor ibland. Därifrån är närmaste vägen (en vinst på 40m) uppför slänten och parkering i semi jämte tee. Väl på tee är det ett 192m par3 som ska bemästras. Enkelt uttryckt… olika vind ger många klubbval. Nice att ha sin bag där ist.f 20m bort.
Nåväl.. nån fjåle har satt en ”next tee” med pil bakåt mitt i vägen för ”stigen”. Point taken.. så jag flyttade den 1m åt sidan. Wankers…

Egon

1 gillning

När jag ändå är igång.
Tyst i andras baksving, inte stå i förlängning bak/fram när man ska slå.. verkar vara svårare än mycket annat.
Jag har högerdominant öga och ser kanske 5-10m bakåt i linjen när jag ska putta. Det slår aldrig fel att nån jävel passar på att röra sig/går där när jag ska till att putta.
.. och eftersom jag är kategoriskt gnällig över alla mina slag, pratar med bollen och sen lite ironiskt ”skyller” på än det ena… så hjälper det inte att lära mina medspelare i dessa situationer. De kan inte sortera vanligt trash talk från riktiga issues. Iofs. har jag bäddat för det själv. men ändå. :pensive_face:

Egon

Tack då vet vi.

2 gillningar

Likadant har välkänd medspelare ofta haft en ovana att börja promenera till sin boll i min baksving ute på fairway. Lite kraftigt påtalande så har han bättrat sig.

Där Egon, och väldigt många andra, är “allergiska” mot skyltar, mm, har jag väldigt svårt att förstå att man blir upprörd, eller kränkt.

JAG vet att jag inte ska… JAG tar inte illa upp för att det står på en skylt att jag inte ska… JAG kan tycka att det är bra att andra ser denna skylt så de också vet att DE inte ska…

JAG blundar och går vidare. Eller också kanske jag lär mig något jag inte hade koll på. Säg gärna till mig när jag gör fel! JAG tar det inte som personlig kritik mot mig, jag tar det som kritik mot det felet jag gör!!

3 gillningar

Word!

1 gillning