Tjuvspel - vanligt?

Det beror på om den som säger till vet vad han pratar om eller om han bara är en grinig gubbe som inte får bestämma något hemma..

För några år sedan så kom det någon gubbe som trodde sig veta något och klagade på en av oss för att vi slog några korta chippar på tee i samband med att vi väntade på att gå ut på hål 1.

Ska man säga till någon ska man åtminstone ha koll på vad som gäller.

Vad hade han åsikt om? Generellt kan jag tycka att stå och chippa på tee är onödigt då påfrestningen på tees är ganska stor som den är och att man bör försöka vara rädd om dessa och belasta dem så lite som möjligt men han kanske hade åsikter om annat?

2 gillningar

Jag brukar nog värdera det personen säger. Han säger det kanske inte som kritik mot mig utan mot ett fel jag gör? Eller kanske rentav har han förstått det fel? Då kanske jag ska upplysa honom. Inte tala om att han är en gubbjävel som har fel i huvet! Utan tala om att, jodå, till och med enligt tävlingsregler får man chippa litegrann vid första tee. Däremot har han helt rätt i att jag ska ge sjutton i övningsslag på tee. Detta ska förstås göras vid sidan av tee.

Mer intressant är skyltar av typen: Ring i klockan när du passerat berget/dammen/trädet. Då vet den som ska spela en ny bana att han/hon ska ringa. Och jag vet att det kommer ringa när det är klart för mig att slå.

Kanske tråkigare med skyltar att man inte ska slänga skräp intill tee. Kan man göra det “trevligare”? Nästa papperskorg finns vid tee 11? Behövs detta egentligen? Nej, inte för mig. Ligger det skräp vid teeskyltar? Ja. Någon vet alltså inte att man inte ska slänga skräp där.

Vissa kommer alltid strunta i allt. Några gör saker av okunskap. Jag vill påstå att väldigt få som “alltid” gör rätt kommer välja att göra fel för att en skylt säger hur det ska göras.

1 gillning

Fast det handlar inte fullt ut om saker man ska/bör göra. Det handlar mer om ”korkade” påhittade eller nedärvda regler. Om man skulle be om en förklaring … så svamlas det.

Jag är absolut inte så att jag inte kan foga mig. Jag vill dock inte göra eller föra vidare ”sanningar” som uttalas av inkompetenta personer.
Det låter kanske hårt… men det handlar mer om inkompetens och en inneboende önskan om att få synas/vara viktig. Att de sen tror att de gör rätt/tar tag i saker.. gör det bara patetiskt.

”Laga ditt nedslagsmärke” och sånt är ju rimligt. De kan få sätta upp dessa överallt för min del.

Egon

Det låter rimligt! Jag hade en i bollen (för några år sedan) som inte tyckte vi skulle släppa spelaren som kom ikapp oss, för han var ensam och hade inte rätt att gå igenom. Där fick jag förklara att regelboken ändrades för många år sedan avseende detta så håller vi inte vår plats, eller om det ändå skulle kännas rimligt, så ska han likaväl som en två, tre eller fyrboll släppas igenom.

Det var inga diskussioner utan bara: “Åfan, det hade jag missat att det var ändrat!”

Sen kommer jag nog alltid blunda för tokiga droppar, mm, ifall vi inte spelar tävling. Om någon sparkar en boll åt sidan vid en sten för att skona sin klubba under en sällskapsrond bryr jag mig inte mycket. Om någon däremot påstår att reglerna säger att man får/ska… Då är det en annan sak. Jag kommer förmodligen inte bry mig om hur spelaren gör, men jag kommer nog tala om att reglerna säger…

1 gillning

Mer intressant är skyltar av typen: Ring i klockan när du passerat berget/dammen/trädet. Då vet den som ska spela en ny bana att han/hon ska ringa. Och jag vet att det kommer ringa när det är klart för mig att slå.

Sådan skylt har vi på banan. Men likt förbannat så ringer inte spelarna i klockan. Skylten sitter bra bit före tee. Så den går inte att missa.

Jodå, vi som skriver scoren mellan green och tee :wink:

Vi har en skylt som sitter under knähöjd på tokigt ställe. Ibland kan man faktiskt missa…

Det större problemet är ju ATT det kan behövas.
Sen kan man ju undra om dessa skyltar hindrar skadegörelse som ju blir det större problemet.

Och då kan man ju undra hur det skulle förändra läget, man kan ju släppa förbi sig någon trots att “man inte får gå igenom som ensamspelare”

Så stod det väl aldrig.
Det var väl “Ensamspelare hade inte rätt att gå igenom” vilket är en ganska stor skillnad

1 gillning

true, det var mer det snacket som fördes.

Mannen ifråga var en äldre golfare som “minsann spelat golf länge…” (om jag ska kategorisera, vilket jag gärna slipper). Han hade inga problem att ta till sig informationen om att regelskrivningen ändrats.

Det finns nog många som aldrig vill bli rättade “för så här gjorde man alltid förr”.

1 gillning

Med tanke på hur många tusentals skyltar och regler som missas i biltrafik av mängder av körkortsinnehavare är det nog en fåfäng förhoppning att skyltar på banan hjälper.

Däremot stör dom mig inte.

Men om man inte kan läsa HELA KRATTAN SKA LIGGA I BUNKERN I SPELRIKTNINGEN på ett redskap man håller i så…

Min lilla kompass är rimligt eller logiskt, naturligtvis baserad på erfarenhet, och då kvittar det för mig om några orimliga trivselregler säger tvärtom.
Värt att beakta… jag går with the flow (även på tävling) och det ska till mycket för att regeldispyter ska uppstå.

Det enda läget för det är väl om jag blir mästrad. :wink:

Egon

Och den kan jan ju ha en diskussion om, iallafall gällande de krattor som har de böjda skaften. De hindrar ju minst (ingenting) om de faktiskt ligger på “tvärsen”

1 gillning

Om det står så på krattan är det väl ändå inget att diskutera?

Jo, för att det är idiotiskt att lägga en kratta så att den potentiellt hindrar MER, bara för att det står så på krattan.
Syftet är ju att den ska påverka spelet så lite som möjligt?

Om en bunker ligger höger om greenen, vilken är då egntligen spelriktningen?

Hålets huvudsakliga spelrikting.

1 gillning

Tack!