Tekniktråden om hur man ser på golf bäst

Får försvara Anders lite.
Jag är rätt nollad avs. ny teknik och lever ned devisen att det som funkar tidigare säkert funkar ett tag till.

På tjock-tv tiden åkte jag skytteltrafik mellan syskon, föräldrar, farföräldrar och ställde in kanaler med fjärrkontrollen.
Numera ska man åka till kidsen och installera Wi-Fi, högtalare och allt annat mög.

Jag hänger inte med och får traggla instruktionsböcker för annars blir det inget.

Med offerkoftan på så är det tydligen så att jag numera jobbar på Telia, iPhone, GameBook, GiT och allt annat som kan jävlas för vänner och familj. :roll_eyes:

On topic.
En modern tv med appar förinstallerade (möjliga att lägga in) och en vanligt jävla WI-Fi router… is da shit.

Egon

Tills man får meddelandet att den TVn, som för övrigt fungerar alldeles utmärkt och har bra bild, plötsligt inte stöds av vissa appar för att TVn är för gammal för det enligt apputvecklaren (Något äldre Samsung TV - Discovery+ app som exempel). Då är det bara skit … Istället för att då behöva byta hela TVn löser en extern spelare, GTV, ATV, AF detta galant till en mycket rimligare kostnad.

Naturligtvis kan du lösa problemet om det uppstår med att köpa en GTV då. Teknik är skit om man inte är precis inne i det vid precis rätt tid för tekniken. Om 10 år finns antagligen inte chromecast längre.

Men jag är ju där med min Apple TV.
Viasat är fortfarande ok, SVT också men Netflix finns bara ett sök-mode att tillgå. Det går inte sortera på filmer, genre etc.
Sen finns inga fler appar av värde och inte fan kan jag ladda ner flera heller.
Netflix i mobilen castar inte till Apple TV.

2000 nåt för en ny och en sprillans ny smart-tv hittar man under 5000. Kan gå chrome cast vägen men … nää.

Sen är fanstyget slött också. Bra fiber menndet hackar ändå. Jag är inte dummare än att jag fattar att jag borde slänga ut tv’n, hotta upp med not fancy techigt… men jag orkar inte.

Egon

Äsch, dra en nylonstrumpa över TVn så får du alla kanaler i 4K utan att ens behöva betala för dom.
Gick det 1962 så går det väl nu med ? :slightly_smiling_face:

Man längtar ju till den dan då kanalerna faktiskt har 4k upplösning… extremt segt på den sidan i dagsläget verkar det som.

Ett av de mer klassiska aprilskämten. Kjell Stensson, farsan jobbade en del med honom, nämnde honom som en skön gubbe. Otroligt bra draget skämt, han får det att låta helt självklart och perfekt pokerface.

2 gillningar

O tänk om man kunde betala för bara det man vill se. Typ British Open. Inget annat intresserar mig på Viasat. Eller bara golfen på Discovery +. Maken till skräpprogram får man leta efter

Det är väl troligt att det går åt det hållet.
Jag har intresse att titta cirka 8-10 timmar golf per år och inte betalar jag flera hundra kronor per månad för det.

Jag skull nog kunna tänka mig att betala 100kr per tävling för sista 9 på alla majors. Men då vill jag inte se när Tiger kliar sig i rumpan.

Helt avhängigt om den som sänder kan dra in nog med deg.

Borde vi inte vara där nu?

Med tanke på att inte bara Viaplay utan även CMore och Discovery har problem med lönsamheten så kan vi nog glömma en sådan konstruktion.
Det optimala hade ju varit en “taxameter” kopplat till TVn så att man bara betalar för den effektiva tid man tittar på kanalerna.
Bolagen har ju investerat miljarder i svindyra rättigheter där man vill få tillbaka pengarna man satsat.

Där är grundproblemet. Att man betalar så mkt så att man måste sälja paketlösningar väldigt dyrt, men det funkar ju till dess slutkunderna inte vill betala längre.

En kollega på ett tidigare jobb hade en skämtsam affärsidé att konstruera en automatisk personlig tv-tittarrobot som kunde titta på allt det man själv kanske ville se men inte hade tid med.

TV-tittarroboten kunde sedan ge en sammanfattning av det den tittat på och göra det på ett sätt som passar ägarens behov.

Och när det då startar upp nya proffs-ligor som snor intressanta spelare blir det ju än svårare att få tillräckligt med tittare.

Streamers Digest.

…och för att få visa de nya ligorna måste nya dyra rättigheter köpas som sedan ska betalas av kunderna mha prishöjningar som får ännu fler kunder att tröttna och säga upp sina abonnemang.
Eller - ännu värre - att de nya rättigheterna köps av en ny leverantör som tvingar tittarna att teckna ett nytt dyrt abonnemang om man vill se den nya ligan. :rage:

Som sagt. Det funkar till dess smärtgränsen är nådd. Sedan rasar intäkterna snabbt.

Jag läste en artikel om PL för ett par år sedan. Då var skillnaden mellan PL och Champ en knapp miljard. Dvs ett lag som gick upp drog in en knapp miljard mer på direkten. Pengar från TV/Streaming.
PL, LaLiga, SerieA, Bundesliga, Ligue1, CL, …
Åsså F1 och sånt.
Det blir fort mycket $$

Kom på ett abonnemang som Discovery kunde köra, Masters och elevated, rätt prissatt. Skulle nog attrahera många. Säg en tusenlapp tror jag lätt folk skulle pröjsa för den, många som inte köper PGA för annat än till Masters

Förra året tecknade jag Viaplay inför sommaren. Tänkte vara smart o säga upp det 30 dagar innan British Open- söndagen. Bara det att dagen innan blev jag påmind om att ” imorgon 13.44 sägs ditt abonnemang upp”.
Tydligen var det 30 dagar på klockslaget som gällde och inte som jag trodde vid midnatt :grinning:

Dock så fungerade startad stream till tävlingen var slut. Men det var lite svettigt där runt 13.44