Swingspeedträning

Svingen är en organism. Ständigt i rörelse och ändras varje dag. Man försöker komma ihåg hur man gjorde när det gick bra. Men sen är det som bortblåst ändå nästa dag.

Några saker jag försöker komma ihåg.

• Stå inte så brett med fötterna.
  • Stå inte så långt från bollen.
  • Håll in i klubban så hårt.
  • Vrid upp ordentligt.
  • Ha inte så bråttom i baksvingen.
  • Våga slå igenom slaget, bli inte tveksam.

Och en massa annat.

• Böj inte ihop vänster arm i baksvingen
  • Tänk på att slå upp på bollen
  • Ta i utav helvete med magen, det SKA smaka blod i munnen (av någon skum anledning går det bättre då)

Nej, svingen är inte vacker men drivern fungerar bättre och bättre för en gammal gubbe

2 gillningar

Känns som man behöver fundera på det här med swingspeed. Har tappat 10 meter med järnklubborna sedan förra säsongen.

Vad tror ni är grundorsaken, förutom ålder. Man tappar inte 10m på ett år pga av ålder..

Vi får se hur det inlägget åldras…

1 gillning

Nä det var nog mer 15 meter i mitt fall.

Jag tror åldersmässigt att det går i trappsteg.

Ett antal år med begränsad försämring, sedan en rejäl försämring, därefter ett antal år med bara liten försämring igen. Efter ett par säsonger där försämringen bara varit marginell är det i år en rejäl dipp.

Nu går järnfemman (som det nuförtiden står siffran 7 på) bara 140 meter.

På den tiden en järn-5:a var en järn-5:a slog jag 170 meter.

Drivern går nu 200m vid bra träff, för 15-20 år sedan räknade jag med 230m med normalbra träff och det fanns ytterligare några 10 tals meter då jag tryckte på med maxkraft.

Loft säger inte allt. Jag jämförde mina 90-tals järn med mina P790 och förutom att de gick 10-15 meter längre så hade jag högre höjd och brantare landning än med de gamla. Genomgående på alla järn.

Jag gissar på att trappan tappet “alltid” kommer efter ett längre uppehåll, typ vinter ide från golf.

Då kanske skillnaden är 50 meter istället för 30 ?
Dvs med dagens klubbor för 20 år sedan hade jag slagit 50 meter längre ?

Det beror väl på… Gick att slå långt förr också. Ante Bergman brukade ju slå boll efter boll på rangen ut i älven t ex. Vet inte vad det krävs för carry för att nå över björkarna?

Jag tycker mina längder varierar väldigt beroende på hur jag svingar just den dagen/perioden.

Jag har nog betydligt större skillnad mellan min driver och mina järnklubbor än vad du har. Tror det beror på dålig järnsving (sveper iväg med för tidig release) men försöker nu ändra på det och det känns lovande hittills. Ska nog hitta några fler meter där.

1 gillning

Samma här.

Jo det är klart att det gick att slå långt förr också. Spelade ju mycket med brorsan och hans golfkompisar som barn/ungdom.

Bl.a Rolf Seliberg var en av de man spelade med. Jag kommer tydligt ihåg att han var tvungen att slå med spoon på Ljusdals 16:e (dåvarande 9:an) för att inte slå ut på parkeringen när det var medvind.

Det är enkelt. Med stigande ålder kommer långsammare muskler.

Där jag slog ut med j2 “back in the days” är det nu 3w eller D som gäller.

Hur många av er forumiter sprintar eller hoppar hyggligt frekvent?
Det är ju nån sån där hittepåstatistik som säger att 90% av alla över 40 har sprintat för sista gången i sina liv. En sån sorglig siffra att den antagligen är sann.
Märker själv inte av något större längdtapp i golfen ännu, ta i trä, men skulle antagligen gå sönder nånstans om jag skulle försöka sprinta.Eller hoppa för allt vad det är värt. Då sticker väl en kota vid landningen..

Och likstelheten ger ingen positiv effekt.

1 gillning

Visst har man tappat swingspeed , dock lite effektivare swing med färre energi läckor tätar igen en del.

Räknas det att ta 3 trappsteg i taget när jag springer upp för trappen till min lägenhet..

Vågat, men antagligen inte.:sweat_smile:

Jag brukar ta tre steg i taget nedför. Kräver en viss koncentration. :smiley: