Swingspeedträning

Swingspeedträning för att boosta längd.
Efter nästan alltför flitigt torrswingande samt några rangbesök så inser man att det är inte plättlätt att öka den kvalitativa swingspeeden.
Något som gärna händer för mig att fokus blir vinklar/vidd vilket i sig ger mer speed. Dock fot,knä,ben höft hamnar i o sync. På mätaren mer speed vs tidigare men…
Swingen känns fel, för att inte nöta in alltför mycket dynga in i swingen när det torrswingas så finnes det “knep” subjektiva i sig men rätt för mig.
Har några olika skaft i olika klubbhuvudet med olika flex/profiler. Driver med “skönaste” skaftet är en bra referens. Om ingen skaftload upplevs så är det nästan garanterat en armswing med mycket fart.
Olika tider olika “driv” i kroppen ger olika resultat.
Morgon torrswingande är undantagslöst lägre vs eftermiddags swingen om man nu inte slitit hårt med något rent kroppsligt, kan skilja 3-5mph.
Samtidigt så följer j7:an och drivers speed varandra. Ökar driver så ökar j7:an.
Så ökad swingspeed…för mig. Vinklar/vidd/ fokus start downswing nedre del av kroppen är en bra summering.
Typ basic bättre teknik…

Kör du enligt någon mall för träningen, som enligt speedstick eller liknande med svingar åt båda hållen och med utfall? Skaffade ett viktkit att sätta på ett skaft men när snön tillslut smälte åkte jag på förkylning så har inte kunnat komma igång med det än.

Jag upplever saken likartat. En vid sving med höga händer och “mjuk” övergång mellan bak/framsving ger ofta ökad längd dvs högre ss. Sedan handlar det om att kunna kontrollera den tekniken men jag har bara spelat i 35 år så jag kanske inte ska ha för höga förväntningar… :wink:

Nope, endast olika klubbor med lite olika vikt.
Swingar iofs dessa ibland åt fel håll.
Halvswingar samt full fart swingar,läser av swingmätaren, inget mer.
Det som jag kikar på är initial handspeed med ok vinklar typ
Athletic Motion Golfs förklaringar

OK, vad jag tänkte på var liknande program som denna, https://youtu.be/9DGv0KK7_Xw.

Inget program, dock har ett skaft med en pålimmad connex adapter med en svarvad tyngd som inte används.

Denna är modellen som jag skaffade,


Får se om det hjälper något …

Har ni någon typ av swinghastighetsmätare för att följa upp framgången?

Blev visst en PRGR med vid shoppningen :sunglasses:

1 gillning

Att träna svinghastighet skiljer sig ingenting mot motsvarigheten i andra sporter.
Lätta klubbor är nys då det förvisso ”kan” fungera för ett litet tag, men är långt ifrån effektivt.
Lite som en sprinter som bara försöker springa fortare genom lättare skor.
Mitt recept: Rangepass som kan ses som ett träningspass i gymmet. Välj en klubba, spelar ingen roll vilken. Var bollen går är mindre viktigt. Fokus på kroppen, inte fart i sig. 50 bollar med rampande ansträngning där de 10 sista ska slås med max ansträngning. Att känna sig rejält darrig i kroppen efteråt är målet.
Görs detta med bra regelbundenhet, kanske varannan dag så kommer hastigheten och bollträffen följa efter.
Men poängen är max ansträngning, inte perfekt teknik eller bollträff. Går inte att poängtera nog, så fort bollträff blir fokus sjunker farten per automatik. Det är mänskligt.
Ju längre denna träning används desto större blir ”vinsten”, precis som på gymmet. Att tro att nån vecka räcker är blaj, vilket förklarar varför folk som ”prövar” aldrig lyckas. Att vara konsekvent är a och o oavsett mål med träning.

1 gillning

Både med och inte lika mycket med. Vilket är bra.
Metoden ni beskriver har nyttjats för kanske ca 15-20år sedan. Boostade upp till strax över 110mph uppmätt med riktig maskin.Bollträff samt halvdan teknik resulterade i ett avslut av vevandet.
Tror för vet inte, det går inte veta vilka som har lätta mph och hämta med lite swingspeedträning. Den som ligger nära sitt max får jobba hårdare den som inte vet att det finns mer att hämta har mer att hämta. Man får helt enkelt prova om man är kandidat för lätta mph.

Dagens swingspeedträning.
Upplägg.
Frukost.
Uppvärmning, mycket streach axlar bröstrygg, använder samma som när man är på gymmet och ska träna lite snatch/overheadsquat.
Höft,ben lirk, rotationer.
Speed klubbor.
J7:or
Nike Dg S300 får inte ut någon vidare fart 84-85mph trotts full fart.
Wishon, troligtvis KBS parallell flex okänd men gissar på R+till S …87mph med några bump upp till 88–90mph.
Driver med skönaste skaftet 100-103 mph.
Hzardus smoke 99-102mph
Lättlätta 100-103 mph
Reflektion
Tror jag hamnat vid en sk platå där det krävs mer arbete för att komma vidare.

Läste på om utfallet på dras sida.
Om det stämmer det de skriver om utfallet så är det en riktigt bra metod för att se om man nyttja underkropp vs överkropp vid start av downswing.
Typ om tekniken är med på resan.

Och för att komplettera Tin Cup setuppen, beställde jag även dessa https://theforcepedal.com/. Var någon på tuben som kombinerade dessa med SpeedStick med bra resultat och kan man få in rörelsen att man trycker bak främre höften istället för att rotera runt den och komma utifrån till bollen, dvs nyttja marken skulle det nog hjälpa till det med.

Nu är det bara förkylningen - som visade sig vara covid - som behöver ge sig så jag kan börja experimentera.

Dagens check swingspeed.
Tog fram min gamla “öka på” hastigheten skaft med vikt.

10-12 fullswingar med “öka på” gav runt 111-117mph. Svårast för mig är att undvika armswing när “öka på” väger väldigt lite…(153,3g)
När man sedan greppa sin tyngre driver för swingande så blev det mesta fel, tempo,vändning, mph hamnade runt 91-94mph…

Är inte tanken med en sån där manick att bara lära musklerna och kroppen själva momentet mer än att man ska rakt av kopiera detta till sin swing.

Liksom man vevar ju betydligt mer okontrollerat med den där än när du har en boll och addresserar kkubbhuvud osv.

Eller är det lätt man villar bort sig pga att hjärnan tar med sig det där som ett swingmönster?

Om du fattar vad jag menar.

Tycker man får en utmärkt känsla för lag i modellen jag köpte efter att testat temos. Du kan pröva på pärrnu

1 gillning

See kõlab hea plaanina!

Förstår vad ni är inne på.
Jag gissar på att det beror…
Att bara veva på samtidigt som den egentliga tekniken suger kan ge ökad speed med bollar längre ut i ruffen.
Om tekniken är acceptabel så tror jag att tekniken dominerar vevandet för speed( teknik liknande vevande).
Speedstickorna har för mig något nytt sätt att tolka mätningar.
Utfall, om högre swingspeed med utfall vs “vanlig” swing så är det stor chance att man armswingar…om vanligt underkroppen sköter swingen…
På rangen med boll sjunker min swingspeed med ungefär 2mph…iofs olika dagar.
Hmmm totalt obegripligt svårtolkat men hoppas något går att greppa.

Jag tror att SpeedStick träningens avsikt är att öka på explosiviteten i musklerna och det är vad du sedan nyttjar i din sving med boll och inte att du försöker imitera svingen med vikterna. Vill minnas att Fredrik Wetterstrand skrev något om det in någon golffysik bok jag läste 20 år sen. Svingar i motsatt riktning för att balansera musklerna i ryggen för att inte bara träna ena sidan och se ut som Quasimodo efter ett tag, men det är knappast något man tränar med boll …

1 gillning