Swingspeedträning

Skämt åsido.
Jag hade det i nästan 3 hål en gång för längesedan. Ont i ryggen, vred igenom svingen inifrån på något sätt. Clean träff med true loft, ingen torv och väldigt lite shaftlean. Slog en pw 20m längre på ett inspel. Nästa hål var 154m och jag slog en j8 lång. Slog en j9 som övning efter för att checka… en j9 till och sen var magin borta.
Det tog ett tag innan jag kunde släppa detta. Svinghaveriet som följde det året var pga. ett ständigt sökande.

Egon

Jag som inte åkt längd sedan småskolan (typ, backhoppningsskidor) blev lite intresserad för några år sedan. Stakningsmomentet i någon pullover-maskin var en bra övning på gymet. Maskinen togs bort och jag körde lite i en dragmaskin efter det.
Funderade ett tag på stavar och inlines men det föll pga. lathet. Hade nog ändå varit mer min grej än annan cardio.

Egon

Ja men det har nästan uteslutande varit med kortare järn aldrig att en driver helt plötsligt carrar+15-20m extra.

Det har du rätt i…

Egon

Det har hänt med Driver också, och mer än +20 meter jfr standarddrive. Klart ovanligt, men det har hänt.

Men då är väll standard drivern rätt medioker vs bästa möjliga?

Inte mer medioker än vad en j8 är i förhållade till “bästa”. Gissar jag slår <= 200 meter carry med dirvern, i normalfallet. Det har hänt att den flugit 230+ utan att det varit en massa medvind. Till saken skall läggas att jag i princip aldrig “sopar till” bollen, inte med någon klubba och med normalsving, så om jag ngn gång råkar ta en lång och hög baksving och dessutom haft turen att tajma allt perfekt, så kommer det i alla fall 15 meter extra helt “gratis”.

Men då ändrar ni förutsättningarna. Gissar ger då lite mer seingdpeed

1 gillning

Jag fick frågan en gång om jag alltid tar i 100%.
Ja och nej. Svingen är vad den är och jag kan naturligtvis ta i mindre… men knappast mer.
Tolkning på det undanbedes men den som sett mig rycka iväg ett skott inser att jag varken tar i så jag baxnar eller är så smoooth jag önskar. :smiling_face:

Egon

Lite reflektioner, oavsätt hur (swingen) så ligger swingspeeden vid uppmätning på ca “samma” genom de sista åren. Bättre tillfällen.
Det finnes inga +5mph som uppenbarat sig, bortser från någon enskild pang/mäta tillfälle.
O andra sidan inga -5mph heller.
Typ status que…

Fortfarande liknande swingspeed men totalt garanterat ökad totallängd.
Helt enkelt bättre bollträff samt bättre rollout.
Den gula markeringen är bra träffar tidigare, nu det röda marketingen en shit vad hände träff och de kommer oftare än sista 7 åren.
Höft o ner fortfarande fokusområde.

250 meter. Du behöver ingen swingspeed.

Man kan aldrig få för mycket fart i klubban.. :grin:

Slår man för långt kan man bara välja en kortare klubba.

1 gillning

Jag har det andra “problemet”, men har ingen längre klubba än D.
:upside_down_face:

Nåja. Problem är det väl knappast men några 250 blir det inte.

Gissar 35-40m rull…behöver mer swingspeed för mer carry.

Rull är en ganska ovanlig sak, på mina breddgrader. Om jag får 35-40 meter rull så lirar jag också med 250 meter.

Gissar på rullet, kan vara så att carry är längre än jag tror. Vet ej mao.
Liknande resultat på ett par hål, bollen är en del längre fram vs sista årens ökenvandring. Får gå tillbaka till 2016-2017 för att hitta lite längd…

Får man 50 meter rull så har man slagit alldeles för lågt så carryn blir inte så lång istället. Om det inte är typ asfalt på fairway. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

50+m I Sverige får jag bara på nedförs hål torr period med någon framåt studs.

Sent ska idioten vakna.
En mini driver togs i spel förra veckan. Lyckades komma ihåg att gnida in höfter o ryggslut med voltaren. Sa: helt ok längd o riktning. Betydligt bättre tot.sett än driver.

Ny runda senare i helgen, inget voltaren … mini drivern gick askass.

Spelfri dag igår med trött gubbe efter en del trädgårdsarbete. Rangen bevistades… kasst!
”Jag vrider ju inte upp, för fan”.
Helt plötsligt slog jag t5 längre än någonsin.

Avd. swingspeed… It’s al in the hips, för den här gubben.

Egon