Swingspeedträning

Lära hjärnan att svinga snabbt?

De som håller på med sånt här förklarar det som att man ska ”ta bort fartspärren”. Kroppen har vant sig vid en fart. Overspeed training lär kroppen att det är OK att svinga fortare.

3 gillningar

När känslan är att man har fått till en bra swing med “bra” fart samtidigt PRGR visar så är det inte…ofta mest kroppsflax med energi läckage i swingen.
Känslan av att inget hände, inget motstånd/aktiverande av muskler och PRGR visar nu nu har man hittat det…är obetalbar samtidigt endast en flyktig känsla av hur det skulle kunna vara, ibland behagar sig denna att finnas tillhands. Typ inget flaxande.

Bara att försöka härma den här svingen:

Bah, nästa EGO vill jag se fler som svingar som Zac Holton. :laughing:

Zac Holton

Vad anser ni om det här, relaterat till mer fart?
Dr Kwon

Styrkan (biffigheten) som longdrivers ofta visar upp har inte med själva hastigheten att göra. Den (muskelstyrkan alltså) är en konsekvens av den träning de utför.
En bodybuilder svingar inte fortare än en junis som är axelbred som en snok.
En junis som redan svingar fort, som tränar gym och bygger muskler … kommer troligtvis svinga fortare men först och främst ha en chans att tåla belastningen det medför med att svinga fort.

Som det presenteras ovan så är explosivitet/fart något man har eller inte har, Naturligtvis så går det att träna upp men det finns väldigt mycket att öka farten med innan man börjar ”ta i” mer.

Egon

Här aldrig haft någon vidare smasch när drivern pangas.
Bollfart från längesedan ca 155mph. Nu trots årets flitiga torrswingande,TM check, range pang runt 145-147mph bollfart.
Allt vid hyggliga pang.

Jag ska inte säga för mycket men om jag kalkylerar min låga uppmätta ss och min carry på bra slag så ligger jag högt i smash.

Jag letar inte direkt bollträff eller ökning av ss mha ”ta i” utan att få till en bra bollbana med roll out och en mer följsam rörelse utan större fartläckor.

Jag skulle kunna sammanfatta det så att farten räcker till uppemot 270m totalt på perfekta slag men att när den penetrerande bollbanan inte infinner sig så räcker farten knappt till 200m.
Så… ja, att träffa bollen vid ”rätt” tillfälle i svingen ger min smash.

Egon

Carry rules för mig.
Men helt klart årets vårresa (Spanien) gav andra möjligheter till totallängd vs banor hemmavid.

Funderar, tänkt tillbaka, tittat på lite Trackmanvärden från i år. Har vevandet givit några fler mph? Kanske, kanske inte,men ibland är det så att bollen flyger längre vs förra året…o året innan osv…
Kan bero mer på hur man kommer till bollen, typ med hjälp av TM värden/YouTube/ instruktioner från tidigare pro har swingen korrigerats aningens och blivit “bättre” på att få ut det som finnes att få ut…typ teknik justeringar ger bättre infallsvinklar

Exakt, hastighet är nödvändigt men upp/ner några mph kanske gör massor för bättre spelare men för oss blir det bara fel på nåt annat.

Man har ju stått där med en järnklubba och tryckt på lite extra för att sen se den gå kortare.
Det man lärt sig med tiden är att flytta bak bollen/få mer shaftlean och sen få ut en lägre men lika lång bollbana och mer roll out.
För mig då… men det kan ju också ha med att göra att jag droppar hastighet runt normal impact.

Egon

Året har börjat chockerande bra.
Swingspeed liknande som förra året, dock blad kontrollen som alltid varit en Gubben ur lådan ser ut att vara aningens tänjd.
Gick till en pro som frågade vad vill du ändra på…
Blir nog fler lektioner…
Årets längsta uppmäta med någon gps klocka 285m…
och ja massor med rull typ 65m…

Summering 2024 då klubborna ändå är undanstoppade.
Blev det mer mph? Om pga vad?.
Lite check på TPI ger…( egna bedömningar)
Mobility är inget hinder.
Utrustning är inget hinder.
Styrka skulle kunna vara bättre men inte helt wacko.
Teknik…balansbrädan en ögon öppnare…+ annat.
2 lektioner har tagits.
Från min järn fitting en kommentar från fittern, snabba höfter…

Lite subjektivt då pgrn använts samt feel på skaft load.
Tensein xlink 55 S, när det känns som skaftet ska gå av vs ingen feel med samma swingspeed kan sekvenseringen diffa ofta då olika dagar.
Tensein ger mig hintar om dagens swing rätt tydligt.

Så prgr ger olika resultat olika dagar, när det känns som om skaftet ska gå av är swingspeeden högst …typ norr om 100mph.
Så bör fortsätta med att justera teknik i första hand om mera kvalitativ swingspeed ska knådas fram.
I andra hand köra vintergymandet.

En vanlig balansbräda eller någon av dessa hjälpmedel utvecklade för golf?

En hemmapulad, limmade ihop lite skivmaterial satte dit en kluven rundad stång i mitten. Hade spill material hemma

1 gillning

Tuffat igång swingen lite lätt, torrswingande.
Check med prgn.
Som förväntat lite stelt, lite uselt lite av allt.
Kass swing j6 85-86mph
Bättre swing 81-83mph.
Pangade lite 58*or på tomten, förvånandsvärt bra…
Tee time om ca 6veckor…

Målet i år är som alla andra år…öka swingdpeed eller snarare kvalitativ swingspeed.

Att slå långt handlar nog mer om timing än om styrka. Jag var och spelade på en simulator idag och tog i med en järnåtta för kung och fosterland. 115 meter… Sen en stund senare när man var lite mer avslappnad och mindre rostig så kunde jag slå 25 meter längre med mindre ansträngning.

Jag vill ju kunna slå långt. Men jag inser att jag inte är den typen. Så därför kommer jag spela enligt devisen att en drive på 220 meter som träffar fairway är mycket bättre än en 270 meters drive som går ut i skogen varannan gång. Jag ska släppa på prestigen helt enkelt.

Spelar man vanliga banor där en par fyra är max 400 meter men oftast runt 350 så behöver man ju inte slå så långt.

Det är precis därför som mätning av klubbhastighet ger en hint om möjligheterna. I nästa läge gäller det att även få ut det i bra ball speed.

Vi har väl alla någon gång tagit i mindre, slagit lugnt o plötsligt blir slaget för långt.

Egon

Det kallas ofrivillig bollträff… :wink:

3 gillningar

En historisk notering, de år jag åkt vasaloppet med cirka 75 mil längdskidor som förberedelse upplevde jag på våren efter genomförd skidåkning att jag slog längre än föregående säsong på golfbanan.

Gissningsvis lite bättre tränade muskler i överkroppen.