Swingspeedträning

Provveva 10000 timmar.

Mm. Får en känsla av att det är som många som gymmar. Går till gymmet ett par gånger i veckan hoppande från maskin till maskin utan plan. Sen blir besvikna inom en månad då de inte ser förändring.:disappointed_relieved:

Konsekvent och målinriktat gäller för resultat

1 gillning

Inte för min del, varken med gym eller öka mph.
En plan finnes, öka swingspeed passar bra då tiden för golf inte existerar, slipper fokusera på spel…
Öka mph har en indirekt effekt från gymmet. Tror inget annat då senaste gymperioden hade helt annat upplägg än tidigare år.
Tids nog blir det TM check som får ses som referens mätaren andra är mer hjälpmedel. Kan vara bra med ett kvitto på hur bra/dåligt min mätare mäter.

Edit: Samma/liknande hastighet med olika skaft/liknande längd är för mig av godo.

Det är rätt mycket mindre (eller mer) komplicerat än så.

Att utföra något nytt/ovant kommer alltid ge effekt. Att som en idiot variera träningen från gång till gång är naturligtvis inte fruktbart.

Alla har ju hört talas om att likadan träning leder till stagnation men vi pratar exakt samma schema i 6-10 veckor innan man ev. behöver byta.
De jag känner som tränar på gym kör i princip aldrig samma övningar varje vecka.

Tvärtemot vad den citerade skribenten menar så är faktiskt all träning av godo. Det är liksom tekniskt fel och därför löjligt att förminska det till ”ryckande”, hattigt eller slentrianmässigt.

Ex.
När jag kört 3-4 pass inom 1-1 1/2 månad med samma muskelgrupp så ligger jag någonstans 10-15% under vad jag klarade när jag körde kontinuerligt. Det betyder på inget sätt att en övning med kanske 50-60% av mitt gamla mx är sämre än att köra 75-80% någon vecka senare … bara för att min muskulatur har vaknat till liv.

Egon

Slog 2 hinkar på rangen idag.
Eftersom den här (j-a) tråden fanns i minnet så forcerade jag nedsvingen lite.
Då det var motvind och range-bollar så finns det ingen slutsats att göra om lite mer ”power” gör skillnad… men det kändes bra träffmässigt.

”Tuffa gänget” med snittålder på 22 år stod några mattor bort. Det Ven om klubborna och drivarna hade utgångsvinkel modell stinger.
När det slogs järn så ven de iväg. Slängde ett getöga och såg en j4 gå ca. 200m med draw för att på nästa slag träffa nätet 50m höger och 130m bort.

Man ler i mjugg. Kompisen på jobbet är på samma nivå. Han kör simulator och tror att det är irl. Med hcp.16 så gick han över 100 på sin enda riktiga rond på ”gräs” i år.

Egon

Haft en lucka för rangen check.
Järn inget att orda om, förlorad speed från tidigare år är tillbaka. Både mätare(mph)samt längd/klubba till mål ger det.
Svårt att sia om hur mycket men 3-4mph tror jag är väldigt nära ett korrekt värde.
T5 liknande här.
Driver, lika uselt som alltid, får ut lite mer fart men bollfarten suger.

Då var det ordnat med ett Trackman pass, för att veta bör man mäta…
Hur mycket mer krämar man ur spakarna nu…?
Eller kanske något annat har påverkats i swingen av allt torrswingande…?
.
.
En gamal Nike med mjukare temposkaft, drivern ger en bullerskador, dock slog 3slag och det var nästan carbonkopia på dessa.

Lättlätta, en gamal Cleveland, pangade några slag denna driver varierade mest i spridning o längd.

Blivande gamern som det är tänkt…

Subjektiv summering av öka swingspeed…
Har kanske ökat något …men kvaliten på bollträffen har blivit markant bättre.

Blir det några mer mph med all träning och specialskaft?

Det kan man undra, behöver checka med Trackman för att veta mer exakt om årets veva på givit ett mätbart resultat.

Dum fråga kanske så här långt in i tråden.
Är det ”stick” eller ”huvud” som mäts?

Jag stog på rangen och en kompis monterade upp nåt bakom. Ökade 3 mph genom att bara koppla på höger hand.
Lite suspekt och jag gissar att om ballspeed hade mätts så hade jag sett skillnaden bättre.

Egon

Det är just därav jag måste/bör checka i Trackman.
Mäter vid bollträff.
Dosan jag använder är just en som ställs bak.
Helt ok bara man är medveten om att den mäter innan bollträff.

Det är ju en sak att svinga snabbt men kanske en annan att få ut det i bollen. Blir det inte lite olika svingar och det går att svinga mycket snabbare om man gör på ett sätt och inte lika snabbt om man gör en golfsving. Speciellt med en boll framför sig.
Hur ni tänker kring ballspeed.

Det är därav jag insett att Trackman är inte fel.
Budget mätare kast o dyl kan visa höga värden på swingspeed. Men det är dom ni skriver, ballspeed rules

Tränar en del på Golfarenan och deras Toptracer är en perfekt mätare för just ball speed. Vill man ha SS också kan man med fördel använda en enkel mätare som t.ex. PRGRs billiga mätare.

Man blir ju lite sugen på att testa men frågan är vilken metod som är bäst.

Att addera exta vikt på en pinne kanske gör en starkare och troligtvis känns det sedan lättare att svinga en lägre vikt men kommer man att svinga den snabbare?

Som att träna greppet i en sån där handklämma. Man blir starkare och kan därför hålla hårdare utan att anstränga sig mer.

Jag tror att (o)rörligheten och (den dåliga) tekniken begränsar hastigheten mest och är nog där de lägst hängande frukterna sitter.
Likt att börja slå bollar på rangen utan att värma upp innan. Då går bollarna inte så långt men när man blivit varm i kroppen så kommer även rörligheten tillbaka. Med fler slag landar tekinken bättre och då kommer de “normala” längderna tillbaka.

Det här är nog det bästa för att öka hastigheten. Bättre teknik ger även en mer ergonomisk rörelse som skonar kroppen på sikt.

Det är sällan man ser en bra sving i balans som går kort (på TV). Jo, det finns ett tydligt undantag men går inte in på det mer än så.

Av de olika system jag provat känns Stack System som det med störst chans till varaktig förbättring. Jag har dock för dålig disciplin för att hålla på.

https://www.kittad.se/post/öka-farten-med-the-stack-system

Kul läsning men ett lite väl saftigt pris för manicken?
8 lax för en pinne med lite vikt på?

5000 för stickan och programmen i appen. 3000 för PRGR-enheten är ju nåt annat.

Billigare och sannolikt mer relevant än att köpa en ny driver för att slå längre.

Okej sorry, tänkte att man ville ha hela paketet.

Jag börjar nog med stretching. Känns lugnast.

Stretching och teknik räcker inte hela vägen.
En stor del är att lära hjärnan att svinga snabbt och det kan du bara åstadkomma med träning men det kan du naturligtvis göra med en vanlig golfklubba också om du följer något system och kontrollerar resultaten med jämna mellanrum.

1 gillning