Nä det är gamla visdomar detta.
Sånt här har skett sedan folk hävde ihjäl varann med diverse tillyggen.
Man ville inte slå en socket på en riddare med särskilt vass pik på hjälmen för då var risken betydande för att man slog ihjäl en kamrat på kuppen när huvudet flög rakt i dennes riktning.
Dagens vevande med j7:or
Fst pro 115
Xp Dg S
KBS parallell
Dg 300s
Project X 6.0
Vevade 2 omgångar med en liten paus mellan dessa.
Mest speed Project X 6.0 första omgången, mest variation Fst pro115.
Andra omgången marginella skillnader J7:ordna emellan.
Högsta värden sedans vevandet startade med j7 Project X 6,0.
Dagens vevande.
Lättlätta vs tunga vevas inom 1mph bägge på rätt sida 100.
7:or KBS vs Project x ingen skillnad förutom med project x dyker off liners up. Typ tok mycket högre mph värden vilket ingen annan j7:a har uppvisat…
Förhållande mph j7 -driver 1,17.
Kbs är väl generellt sett CB vs de flesta andra!?
Kan det inte vara så att när du tajmar så levererar px mer än vad ett CB skaft kan göra?
Rent praktiskt så finns det säkert någon matematisk formel för när egenvikt landar i max performance avs. både klubbhastighet och paketets påverkan på bollhastighet.
Moi handlar i princip om det… men det är ingen garant.
Jag upplever själv att lätt-lätt inte funkar alls. Jag behöver hjälp att få fart mha. vikt och pendelmetoden.
Problemet där är vänstersidan. Om kroppen inte orkar eller hänger med så går det lågt vänster.
Ex.
Jag kämpar upp en j7 runt 145m tot.längd.
Bra dagar så är det 140 carry… sämre dagar 130ish men ändå 145ish i längd.
Är jag korkad för dagen och tänker bara carry så skär jag skiten och carrar 130 med stopp.
Häromdan var jag rädd för att miss i carry (vatten i spellinjen) och fattade att ett skuret slag inte skulle räcka. Jag styrde således huvudet något orimligt och hookade bollen med carry 125 nåt och sedan 40m rull på det.
Loft som en hottad j1 i bollträff. .
Längd är inte alltid kompatibelt med swingspeed och ärligt talat så borde du lägga ner tills du kan mäta och endast titta på ball speed och launch. Det är där du kanske kan dra slutsatser som betyder något.
Dock är swingspeed en förutsättning för längd…
Kommer med tiden att boka Trackman för check, mest för nyfikenhetens skull.
Tidigare mätningar hos pro har givit att Project X combon är en bra match, men det var några år sedan.
Absolut, men om jag omformulerar lite.
En del är att ball speed är ett kvitto.
Man behöver alltså egentligen inte veta vad det ”kostar” eller ens räkna på det eftersom man inte vet vilken ”rabatt” som dras av i kassan. Att ha ett hum är ju ok.
Nummer 2 är vad du faktiskt mäter.
Före, vid impact, efter? Ett snitt?
Eller är det utan boll … var mäter du då?
Återigen, självklart ska du träna swingspeed men eftersom du blandar in lätt-lätt och tung klubba i ekvationen så har du inte koll på hur mycket ball speed det ger av att t.ex svinga en lätt-lätt snabbare.
Om ni läst så borde ni inse att swingspeed träning på altanen inte inbegriper boll.
Hur mätaren mäter är bra att veta men inte nödvändigt. Man skapar en referens/nollpunkt värde sedan gäller det att öka det värdet.
Mao i detta skede är bollfarten inte intressant.
Tanken med lättlätt är som med speedstickor inget med bollfart.
Med lite flyt så hinner man ordna ett driverskaft som bör tåla mer ralla på utan onödigt flex.
Tanken är lite av project x i järnen, ingen flex feel endast lite tyngd.
Får inte ut något mer i mph vid swingspeeds vevande. Dock skillnaderna finnes och det är mer hur mph skapas. Lite payback på delar av vintergymmandet…
Lite mer blablabla osv…som på sedvanligt vis utgår från funderingar alt onödigt ingrottande.
Speedstickor, har de olika stickorna olika flex eller är det endast vikten/tyngden som påverkar eventuellt flex ( “samma” skaft).
Det egna vevandet, vevobjekten ger lik varandra mph, dessa ger även flex feel, funderingen är, anpassar man sig till ett lagom flex feel? Hindrar det vevandet från att veva på mer, typ omedveten “säkring” typ av overpowering feel.
Nästa vecka ska denna nyttjas i vevandet.
Och ja för mycket för mig dock tanken är att försöka veva så flex känns och därmed öka mph.
Har bara testat två typer av swinspeedklubbor och dom har varit extremt mjuka. Mer fred couples än något annat alltså. Det har jag personligen ingenting emot.
Senaste ronderna så slår jag runt 240m totalt.
Carry är runt (och troligen) över 200m på ok träffar. Nåt skav här och där drar ner snittet men det kan alltså härleds till bollträff.
Om jag förstår de flesta tabeller rätt så kan inte mina ”gamla” 89mph i svinghastighet ge dessa längder. … och golfgudarna ska veta att optimal AoA finns inte i Herr Egons vokabulär.
Det hintar alltså om att gubbfan svingar snabbare än han tror (?) och det är enkom ändrad tekniks förtjänst.
Nu kan jag ju ändå fatta att ökad swingspeed pga. träning av densamma är en vinst men egentligen tror jag att träning på bättre teknik ger 2 flugor i en smäll.
Tankar?
Det jag främst tänkte på är eliminerande av läckor.
Självklart så kan det verifieras iom. mätning av swingspeed. Den generella tanken ”att svinga så fort man kan” har ju mer med kraft än teknik att göra. Tanken blir att det är tämligen logiskt att någon som vill svinga fortare ”tar i” mer.
Jag tror att man lättare kan hitta rätt mycket fart genom att först anpassa och verifiera sin teknik. Efter det så kan man koncentrera sig på att, i sin tur, göra det fortare.
Generellt så tror jag att folk läser sista sidan i boken och går på ”svinga fort” direkt.