Basic mekanik egentligen. Releasen är oundviklig utan en enorm ansträngning med skaftbrott som riskpåföljd. Annars… snabbare händer flyttar både klubba och dess huvud snabbare, releasen lika.
Det är bara så det funkar i verkliga världen.
Bra fråga marginell pejl.
Långsammare än? med realesen vs utan? Bör vara långsammare utan realesen.
Fritt ur minnet Berkshire? ( För de som inte vet looongdriving)handspeed 26,x mph brutal inbromsning, ingen inbromsning bör då teoretiskt ge 26,xmph swingspeed…teoretiskt…
Gravitation bör koppla in så att någon typ av realesen blir av.
En polare fick som övning av en pro att “kasta” fram händerna framför bollen. En känsla av realese
Tips från coachen: händerna slöar ner releasen(klubbhuvudet) om de aktivt används för att antingen hålla inne releasen eller skynda på den.
Svinga genom att hålla så löst du kan i klubban utan att tappa den och glöm bort tankar på bollträff.
Då når du max hastighet för dagen.
Japp, det sker pga eller tack vare andra orsaker.
Det svåra är att koppla bort viljan att sopa till bollen.
Alkohol hjälper mig😉
Totalt olika, alkohol sänker mig,klart beroende på mängden…
Något som hjälper mig ibland är att koncentrera mig på att svinga händerna och inte klubban/bladet.
Nu har jag ingen handledssättning eller release att tänka på utan koncentrerar mig bara på att få iväg ”händerna” förbi bollen.
Stanna upp och scoopa är mitt problem.
Egon
Korrekt, från punkt A - händerna i midjehöjd i baksvingen till B- händerna sträckta mot målet/ finish bör genomföras så snabbt det är möjligt.
Bra övning är halvsving med fokus på att svinga igenom så fort som möjligt, utan stopp av någon kroppsdel, särskilt inte händerna. Det viktiga i övningen är att handlederna behåller visst mått av avslappning. En rejäl snärt kommer när det utförs rätt. Det är en mycket bra övning om man har problem med att armar/rotation bromsar in och manipulation med händer tar över.
Men det är ack så lätt att i iver över att kontrollera bladet också öka grepptrycket. Releasen tenderar då att bli forcerad med ”det funkade igår, men inte idag” syndrom. Schyssta gubbs och koppla ifrån bollfokus är nog egentligen det rätta för konsekvent resultat. Lätt i teorin som jag ser det…
Nog för att jag ser min utbildning som helt missriktad, vad en kille som jag kunde läsa, men lite tankar fick jag av all mekanik jag genomled. Och vad jag känner värt att diskutera är golfsvingen kontra andra sporter med klubba, racket eller slagträ. Den liknelse jag tänker mest på är slagskottet i hockey eller innebandy, som ingen behöver lära sig. Och varför? Från toppen för du direkt kraften till impact. Med det enorma rörelsemängdmomentet hos en golfklubba, med den tunga klumpen längst ut på skaftet är det en mer komplex rörelse i grunden, där du, än mer komlext än släggkastaren, måste styra klubban till en punkt varifrån klubban sen får fart mot bollen. Det knepiga är att händerna sen inte är en rotationspunkt runt vilken klubban roterar, utan de behöver följa med i den båge som kastet(releasen) skapat.
De gånger jag svingar riktigt bra är då jag känner var klubban startar detta ”kast” och jag känner var händerna skall ta vägen i slutet av kastet. Det är det enda sätt jag kan slå riktigt bra på. Jag måste känna den punkt där ”klubban startar slagskottet och jag måste känna hela klubban”. Det är inte helbrägdagörande och slutar oftast i katastrof, mitt under väldigt bra spel (ingen tränare jag pratat med kan förklara varför). Men jag tror det är en ingrediens man ofta glömmer.
Alla svingvideos, och tränare jag gått till visar på positioner för kropp i olika delar av sving och ger drills. Och det är lite som med demokrati vs andra styrelsesätt - det är minst dåligt då det är dåligt, högstalägstanivå. Om jag gör som de säger. För mej. Ger anständiga scorer. Men jag kan ”inte styra klubban som i ett slagskott”. Och det är det enda sätt jag kan jaga pinnar på.
Och jag är rätt övertygad om att olika fysiker kräver olika rörelser för att orsaka ”slagskott”. Och att tränare anpassar svinginstruktion efter elitjuniorer. För något decennium sedan eller mer läste jag en amerikansk golftidning, där man rankade mest inflytelserika personerna inom golfen, och topp 3 kom Percy Boomer, duktig spelare under förra halvan av förra seklet, men framför allt en formidabel tränare som gjorde mycket för utlärande av golf. Han höll stenhårt på att utgå från vad den separata eleven hade för inneboende egenskaper och började där.
Jag tror att det är något som lite glöms bort bland alla detaljer - du skall lära kroppen att slå ett slagskott, en forehand med ett mycket svårt redskap. Och du skall känna slagskottet.
Inte att man ska utan det sker per automatik någonstans i nedswingen.
Troligtvis någonstans i närheten av där man har mest max handspeed.
Min upplevelse nu, då jag är i lyckobubblan, är att ”stannet” är då ”klubban startar kastet”. Inser att om man spelat hockey, kan driva på, så att ”stannet” ger en senare ”release/kaststart” med bättre tryck på bollen.
Exakt. Någonstans runt max handspeed tar klubban över.
Gissar att detta är det ni söker i realesen?
Igår besök på en range, pgrn var med för lite check.
1 1/2hink senare så ger jag upp försöken att få lite boost på swingspeeden. 7bollar, hälträffen hade inneburit på bana bortslagen boll.
Får helt enkelt försätta att gubba swinga.
Check på Hybrid 4,T7, T4 ger att det är ganska exakt 5mph mellan klubborna i bollspeed enligt pgrn.
Hälträff kan väl inte ge bortslagen boll? En dålig sving kan göra det men var du träffar på facet bestämmer inte var bollen slutligen hamnar.
Egon
All sekvensering ned i slasken, ur kass swing gav vrål pull.
Kunde träffat var som helst på klubbladet.
Precis, och det var enbart syftningen till ”hälträffen” jag kommenterade.
På samma ämne.
Jag kortar ned baksvingen, till något som många säkert liknar vid en halvsving, på transportslag med spoon/trä5. Rent tekniskt/feel så ”chippar” jag iväg den. Resultat 180-220 med rull.
Drive 220, ”chip”-180 och sen 50 kvar på en par5.
Egon
Carry? Frågar eftersom just totallängd med rull är så väderberoende.
Jag tar mig friheten att skriva i tråden istället för att skapa en egen, moderator får ta ställning och flytta inlägget om det inte passar. Så till sak. Jag har denna säsong totalt svinghaveri med usla resultat som följd. Jag svingar OTT vilket verkar vara cementerat i kroppen då det varit så under lååång tid. Har justerat genom starkare grepp men har börjat få bättre release och drar allt vänster, dvs det startar vänster och fortsätter vänster. Järnen och T5 har börjat bli mer spelbara senaste veckan men vet inte vad som gjort detta då inget är ändrat i sving och grepp. Det största problemet är att driver är helt ospelbar då jag inte fixar slå upp och kontrollera facet. Sprider åt alla håll men eftersom tekniken med T5 fungerar har jag försökt göra lika med driver med annan bollplacering men det fungerar inte. Hur svårt ska det vara att slå driver säger min spelkompisar som armviftar ut sin driver konsekvent vilket är frustrerande…
Förstår inte problemet, om ni vet vad problemet är varför inte jobba på vad som i grunden orsakar det?
Snart vinter gott om tid att jobba på det som nu behöver justeras i seingen inför nästa säsong.
Problemet är att jag är talanglös gällande golf och lyckas inte ändra svingspår till inifrån-ut utan det sker endast enstaka slag. Jag slår med brant AoA vilket är ok fram till att drivern ska i spel, där blir det inte bra. Så försöker se vilken typ av svingteknik som är lättast att anamma för att alla klubbor i bagen ska bli spelbara.