Svingtråden

Har vi haft någon tidigare så hittar jag inte på den. Börjar med en sagutovideo, förhoppningsvis på det ställe jag tänker på

Han är inte direkt först med den… Rak vänsterarm, shaft lean…
Mitt bekymmer med den är att hålla handleden i position. Är väldigt mycket bättre i bänkpress än i handledsstyrka, född som jag är med farmors finlemmade händer istället för farfars, smedens, som sonen lyckligtvis fått.

Men är det ett feltänk? skall det krävas handledsstyrka för att hålla den positionen? För söker jag göra som Tom gör ovan är det mer som spaghetti i handleden.
,

1 gillning

Med tanke på de senaste dagarna nyhetsrubriker läste jag fel på trådrubriken. Ett g hit eller borde inte spela någon roll

Svingråden

Men jag får lite känslan då jag ser Sagutos video som då jag tagit lektioner, att man för fram svingen som en backhand med vänstern. Och det är mitt svagaste slag i alla racket sporter. Jag är en forehandkille… så jag vill hellre slå en överskruv med högern, även i golf…

Prova vänster. Det sägs att den starkaste handen ska vara främst. Om jag inte missminner mig är Tiger och Stenson båda vänsterhänta medan Mickelson är högerhänt.

Vi säger att det är så, frågan blir då vad är det som för fram swingen?
Kikade på filmsnutten, tröttnade efter ett kort tag.

Överanalysera inte? Testa lite olika sätt och gör sedan som det känns, eller blir, bäst.
Olika personer har antagligen olika förutsättningar och dessutom olika invanda sätt att hålla och slå.

1 gillning

Tja, det är väl det man försökt göra i drygt 40 år nu…

Det ni skrivit om swingen tidigare är OM jag minnes rätt är mer eller mindre ovan höft, några ben höfter,röv o så nämndes inte.
Misstänker lixom att ni kanske skulle jobba mer med det som indirekt påverkar något annat.

Vad vill du åstadkomma, Anders?
Längre slag?
Mer konsistent bollträff?
Högre slag? Eller lägre?

Mer konsistent och längre. Och ffa färre höga tråkfade. Ungefär som de flesta.

Rent krasst känns det som om många identifierar svingnycklar och kraftkällor helt fel.

Det är armar och händer som ger fart till klubban och sen är det kroppen som indirekt styr leveransen av bladet.
Kompensationer av blad styrs iofs av händer men man kan inte leva på kompensationer.

Egon

1 gillning
1 gillning

Snöat in på att hålla ihop armbågarna längre i genomsvingen. Bra fart och bra riktning. Men är bollträffen lite långt ut på tån?

Det gör nog inte så mycket… möjligen är det mer fundersamt över den horisontella spridningen?
Gör den inget i praktisk bemärkelse så vill jag säga att träffbilden är helt ok.

Egon

Slagit fler bra slag den här helgen än på flera månader.

Magiskt skönt!

/Edit: den här videon fick mig att tänka lite på när jag svingade som bäst (2009): https://youtu.be/hJtaJFiKFrY?si=se7p7eZ3E1KBNiXK

Kollade lite Saguto igen. Så enkelt. Fn att man alltid ska krångla till det.

Inte lika enkelt.

image

1 gillning

Så jag vill svinga. Synd man har världsrekord i översving/armkollaps

”Ta i nu, ända från tårna!”
”Såhär!?”

Styrketräning har gjort gott🙂
Slog all out i 20 minuter och inte tillstymmelse till ont nånstans. Bådar gott inför kommande säsong.

4 gillningar