Svingtråden

Hade fullständigt svinghaveri efter vinterträningen ända tills jag hittade en tränare på youtube som helt enkelt bara sa slå till bollen. Glöm alla andra svingtankar och slå till bollen, sedan dess har jag sänkt mig med 4 slag, bästa golftipset jag fått.

1 gillning

Kortare naturligtvis, men praktiskt sett så matchar tot.längden rätt bra förutom när det är stenhårt i backen. Då ger fullslag/mer carry längre tot.längd.

Liten disclaimer för att min ”halvsving” ger bättre smash/flykt.

Egon

För mig är det kiss i sängen. Funkar jättebra i ett par veckor, sen kommer från klar himmel socket/toksläpp höger som inte försvinner och, well, back to the old drawing board. För mig stämmer det inte. Att slå en boll med ett redskap med det rörelsemängdsmoment som en klubba har kräver en ointuitiv rörelse. För mej.

Ta en yxa/slägga och gå ut och hugg ner ett träd eller slå sönder en sten. Fundera sedan på hur många svingtankar du hade under tiden…

Det här känner jag igen, prgr bekräftar detta.( Mäter säkert lite diffust men ger något att gå på).
Dock känslan av halvswing ger just flacka penetrerande bollbanor som inte passar några av hemmabanas upphöjda greener o hinder där höjd är av godo.

Jag skrev ju transportslag vilket också var främst det jag tänkte på.
Inga direkta hinder och vissa tillfällen då jag bättre nyttjar konturer på fw.

Jag har dock haft tillfällen då jag ämnat slå lågt eller ”en rullare” vilket naturligtvis renderat i bra träff och högre flykt än önskat. :pensive:

Insikten kom lite när jag fastnat på en grusväg och inte hade en rimlig dropp. Jag fick chippa med hybriden genom en lucka bland träden och carrade 100m rakt in i fringen till en upphöjd green. Perfekt utfört, 2m putt kvar. 50cm kortare/längre carry hade gett 30-50m över hela green.

Egon

Eller youtubetränarnas liknelser vid baseballträ. Blir annorlunda med det lutande planets svingspår, och horisontell träff. Väldigt annorlunda. Men… min sving för stunden har faktiskt rätt mycket av att ”bara slå”. Försöker förstå varför den om 3-4 rundor, då det känns skitbra från ett slag till nästa kommer att haverera totalt. Har nog haft 15 såna sejourer under mina 40 år med golf, alltid samma slut. Men det är skönt så länge det varar, erkännes.

Sen om nån kunde förklara varför en sving PLÖTSLIGT slutar fungera, den skulle få en puss på kinden.

Det är givetvis inte samma sving i någon av rörelserna, det var inte det det handlade om utan det är det faktum om att du bara låter kroppen själv få utföra rörelsen så löser den en fungerande rörelse. Det är givetvis inget du tar dig till touren på men singel hcp är inga problem.

Du lär inte få många svar på det i forumet…

Och inte hos tränare heller

@anders om du skulle se på det rent filosofiskt så skulle det kunna se ut som följer…du är inte samma som igår …

Jag nej, men min sving är inte från dag till dag. Oftast börjar jag slå i april som jag slutade i oktober.

Ska nog ta mitt livs första lektion snart. Jag behöver något stabilt att utgå ifrån. Pratade lite om det i shopen. De som är bäst i världen tar lektioner väldigt ofta. Svingen och känslan i svingen är tyvärr väldigt lättrörlig. Lätt att lägga sig till med olater.

Försöker även intala mig att jag gör detta på lång sikt. Just nu finns det en del frustration. Får inte särskilt många rundor och när jag väl spelar så går det lite hit och dit. Jag har dåligt tålamod och tycker väl att om jag kan slå ett bra slag så borde jag kunna slå alla slag bra. Men så funkar det ju inte som vi alla vet. Nyckeln för mig är väl att minimera skadan av ett dåligt slag.

Det svåraste för en golfare är att lämna misstaget bakom sig.

Haft rutten fart länge. Tar i så jag får blodsmak och är ändå inte uppe i mer än 93-94 mph. Tog en lektion och fick upp farten som mest i 101,8 mph – med rejäl attack upp på bollen. Lite dåliga träffar lågt (för kort pegg), men nu har jag iaf något med mig när jag ska till The National för att prova ut en GT imorgon.

För att i desperat försök att hitta en sving resterande delen av säsongen funderar jag allvarligt på att gå ner i källaren och plocka fram mina Miurfield blad med tunga stiff skaft och lägga undan mitt hybridset. Helt enkelt låta klubban diktera och nöta in en sving igen…och det är billigare än lektion…

Huvudsaken är att slå rakt. Men ändå imponerande att du spelar så bra med den svinghastigheten. Hur långt snittar du med drivern?

Att jag spelar så bra? Att jag scorar trots att jag slår kort? Snitt vet jag inte men jag räknar med att få ut bollen 215 med min långsamma sving (totallängd). Det räcker gott på de flesta banor från gul tee.

Ja precis. Av vad jag sett går du runt par allt som oftast.

Även från gul tee så har man ju ofta fyror på 360-380 meter. Stor skillnad på att slå en J5 från 160 meter och en PW från 125. Eller vad nu det blir? Spelade med ett gäng 35-åringar som slog nåt oerhört långt. En slog drive+PW på första hålet på Edenhof (par 5 på 446 meter). Iofs rätt skaplig medvind men ändå.

Jag slår själv inte så jättelångt. Ball speed med driver ligger mellan 140-160 mph beroende på. Vet inte vad det blir i klubbhastighet? Runt 100?

1. Närspel är så sjukt mycket viktigare än en bra drive. Men rätt osexigt.

2. Lätt att man bara ser fåglarna på scorekortet men dom väger ju upp bogeys. Ett proffs gör inte 16 par och 2 birdies. Det är betydligt spretigare men dom är som sagt tidigare väldigt mycket bättre på att glömma msistagen.