Ja exakt. Men mitt problem just nu är att ett dåligt utslag inte blir en bogey utan en trippel. Typ.
Olika stadie av golfare har olika sätt att spara slag såklart. <100 är att kunna slå på bollen <90 undvika straff/onödiga slag <80 närspel <70? Vet inte, aldrig varit Jag tycker nog man gör rätt i att försöka nå delmål.
Kollar man på spelare som spelar <70 har dom i regel så bra swingspeed att dom inte ens behöver slå driver på många hål och det är nog något vi andra kan ta efter också på en del hål. Åtminstonde ner till spoon eller en hybrid.
Det är inte så många långa par 4-hål på de banor jag spelar. Och jag har rätt effektiv sving med järnen. Slår en järnåtta 140 med hyfsad precision så med en drive på 220 är jag ju hemma på många par fyra.
Främst är jag dock bra på att göra par även om jag inte träffar green. Då kan man scora.

Det är inte så många långa par 4-hål på de banor jag spelar. Och jag har rätt effektiv sving med järnen. Slår en järnåtta 140 med hyfsad precision så med en drive på 220 är jag ju hemma på många par fyra.
Främst är jag dock bra på att göra par även om jag inte träffar green. Då kan man scora.
Är inte 140 meter för en J8 lite “längre” än drive på 215 meter? Hur förhåller sig saker till varandra nuförtiden?
Men jag förstår vad du menar. Jag tror och hoppas att jag kan spela nåt liknande som du gör så småningom.
Min driver-sving är inte så effektiv. Men nu ska det bli ändring på det.
Kan nog tänka mig att du blir positivt “överraskad” av GT:n. Jag ökade mitt carry snitt från 197 till 212 (dock ökade totallängden bara med 8 meter, tappade en del rull). Min ballsped ökade med 6mph med samma sving hastighet.
Whatever. Gör de en driver som heter GT så måste jag ju ha en sån …
Gjorde en snabbutprovning då jag upptäckte att Titleist var på besök idag, skulle ut och spela strax därefter så den blev lite hastad.
Har idag en 917 D3 som Fritte i podden “klubbans fel” har dömt ut som Titleist’s sämsta driver så man blir ju tvungen att testa.
Det nya verktyget som optimerar parametrar baserat på vad som blir mest optimalt med min sving var lite snyggt onekligen.
Resultatet blev en 8 graders GT2 som jag lyckades skrämma upp i 258m carry, visserligen bara 4m längre än min nuvarande men missarna var mycket bättre och jag gillade ljudet klart bättre i GT’n.
Missade vilket skaft han monterade men infon skickades till shopen så jag får kolla imorgon.
Blir förmodligen en lite mer utförlig utprovning innan jag bestämmer mig, det är ju en jäkligt saftigt prislapp för en driver numera så man vill inte förhasta sig.
2000 kr metern…
Ja själv köpte jag en begagnad Cobra Radspeed för 1750 spänn. Sinnessjuka priser på nya drivers. Såg en idag för 10 papp. Big Bertha… Finns de fortfarande alltså?
80% sitter i psyket, 15% i svingen och 5% i materialet. Om ens det.
Ett bra slag med en dålig klubba utklassar ju ett dåligt slag med en bra klubba.
Framförallt putters har jag svårt att förlika mig med att vissa kostar 4-5 tusen. För vad? Såg en nästan identisk för 1600. Vad skiljer?
Du har rätt i att materialet är sist, men jag kan ändå råda dig att testa spraya torrschampo på dina klubbor och kolla vad som händer med din träffbild. Rätt utustning innebär för mig mer att man träffar den mer konsekvent där bollen får mest fart och därmed mer konstanta längder. Och sen då när du köper en klubba testa med olika konfiguration för att hitta något som funkar bra för dig.
Golfjournalister och klubbtillverkare vill bara sälja klubbor, that’s it.
Jag har köpt den utrustning jag kommer ha. Provade ut ett järnset och fastnade för P790. Aningen förlängda och lite mer upprätt lie. Nåt slags stiffskaft.
Älskar dock inte klubborna på samma sätt som jag älskade mina gamla Lynx Parallax från 1995. De här nya känns lite opersonliga.
Tycker dock om mina wedgar. Taylormade MG4. 50, 54 och 58. Älskar den där solida känslan i dem som jag inte får från p790. Ska inte säga att jag ångrat mig för rent objektivt är p790 antagligen det bästa järnsetet för mig.
Kör Cobra Radspeed på driver och fairwaywoods (t3 och t5). Finns säkert bättre men det är good enough. Under 6 papp för alla tre tillsammans.
Putter ja… Har kvar min 25 år gamla Top Flite putter. För en putter är en putter i mina ögon. Har även en gammal Ping Anser 2 att plocka fram. Högre loft på den och lättare. Och så har jag en klassisk bladputter som man kan putta åt båda hållen med. Typ minigolfklubba.
Sålt dina gamla lynx parallax? Gillar man klubban är det väl bara o lira… jag luftar mina ben hogan från 1974 som va ett väldigt tidigt köp som fortfarande är roliga att spela med ibland…
Nej då. De står kvar här.
Minska loftet? Borde ge flatare bana och längre total:slightly_smiling_face:
Men även kortare carry och framför allt mer spridning i sidled.
Jag upplevde faktiskt motsatsen, mindre vindkänslighet ffallt. Definitivt mycket längre slag i motvind. Innan jag provade utgick jag ifrån samma slutsats som du, att faden skulle bli slice iom loftet.
Så blev det inte. Jag är hursom väldigt glad att jag vågade göra den switchen. Känns på nåt sätt som de moderna klubborna är förlåtande nog för att även den glade hackern kan ha nytta av att skruva ner loftet ibland.
Jag har den kombon idag, 9 graders loft. Vi började utprovningen med samma loft/skaft men lämnade den väldigt tidigt för att satsa på betydligt högre loft och ett skaft med låg launch och spinn. Precision är betydligt mer prioriterat än längd för min del. Jag slår inte direkt långt men tillräckligt för att kunna slå wedge in på andraslaget på ett 350 meters hål, då vill jag ligga på fairway, inte i djungelruffen.
Rent teoretiskt borde en lång carry och kort utrull vara det bästa för att hålla bollen kvar oå fairway tänker jag?
Möjligtvis något mer vindkänslig men samtidigt mindre risk för snedstudsar och att rulla av.