Svingtråden

Helt rätt säkerligen för den som har tillräckligt med längd redan. Skogen är ju närmre ju längre man slår. Då kan det säkert löna sig med mer förutsägbar carry och mindre rull.
Det är inget jag är begåvad med, ålder börjar göra sitt nu.
Däremot kan jag alltid välja att slå högre med mindre rull med mer uppsving, betydligt lättare för mig än motsatsen. Det lägre loftet ger då både lägre spinn och längre carry. Totalen ungefär densamma.
Draw är däremot ett problem. Genom mindre loft blir spinnen så låg att en draw gärna dyker för mig.
Men för en fade blev det perfekt.

Längden med en modern driver sitter väl i en hög flyer-liknande bollbana med lite backspin? Det är iaf vad jag fått höra när jag peggade för lågt. “Bollen ska upp i himlen nuförtiden” sa den duktige spelaren jag spelade med.

Förr så ville man kanske ha en mer penetrerande bollbana med rull.

När jag slår driver på rangen med mätning så märker jag däremot stor skillnad på en fade och en rak/draw. Faden tar direkt 10-20 meter av carryn.

1 gillning

Precis. Min fade gick för högt med för mycket spinn.
Bra carry, men ibland t.o.m bakåtstuds när fairway var mjuk. 220 totalt om inte vinden var emot.
Nu är de bättre slagen över 250 och motvindsslagen ungefär 220. Rejäl skillnad för mig.
Nästan så man känner sig 10 år yngre😅

1 gillning

Försökt att återskapa senaste 18 hålaren för att förstå de rejäla dipparna på enskilda hål.
Första 9. Bra bollträff sk smöriga järn dominerade
Fir o semi dominerade, på 8 hål +3…men sedan är det denna där katastrofen…utslag out bunker toppad chip, massa puttar. +5 på ett enda hål.

Sista 9 spelades det bra i 2 hål kunde inte hitta swing känslan från första 9, fullständigt ras
Efter rundan till rangen…lika illa, ingen swingkänsla alls…
Scoren sätts från tee för min del…

1 gillning

Det är klart att scoren sätts från tee. Du kan ha magiskt järnspel och gudomligt närspel puttning, men kan du inte gå för green förrän på 4:e slaget är det omöjligt att scora bra.

Kikade på tuben, The art of simple golf. Tycker det finns några vettiga tips där och luuugn instruktör!

För mig är det så också. Men det finns massor av slag att tjäna i närspelet också. Gäller att ta sig dit bara…

Trackman fick fnatt idag.

Snyggt, det där är smash factorn man vill se. :smiley:
Du säger att du inte har en effektiv sving men det där är definitivt effektivt!

Fasiken. Inte får jag sån carry på den bollhastigheten. Jag gör nåt fel.

Nädå, det är nåt knas där.

Jag har ca 225 carry, 250 total i snitt med min nya GT2. Naturligtvis var standardskaften fladdriga medan det aningen dyrare Ventusskaftet var klockrent. Jaja, det är bara pengar.

Vad ville de ha extra för Ventus?

Oklart. Inte sett prislappen än. Standardpriset på GT2 är 7500. 9999 med Tour AD-skaft. Det här är dyrare.

Yikes!
Jag får komma och slå med din klubba för att känna på lite lyx ibland för det låter alldeles för dyrt för mig även om jag VERKLIGEN gillade klubban :joy:

1 gillning

Och jag tycker jag varit spendersam på klubbor de sista tre åren…

Det är ju riktigt bra! Men hur mycket gör klubban? Du har ju ökat svinghastigheten rejält också.

…gäller bara att det finnes några …

Funkade rätt bra med ett tyngre standardskaft, men det var inte alls lika skönt. Jag har ju slutat med godis och sötsaker så jag sparar massor av pengar som jag lägger på det här i stället.

2 gillningar

Om jag skulle tänka på alla pengar jag sparat på att sluta med cig för 15 år sen…

2 gillningar

Låter som att du borde kunna köpa en golfbil till det nya setet… :laughing:

1 gillning