Var är din Ferrari?
Fånigaste argumentet nånsin.
Kanske något på spåren när det gäller att swingen bara havererar för mig/ alt inte följer med på banan men visar sig efter en del hål.
Ultra löst grepp vänster+spagetti arm, lite hårdare grepp höger hand.
Ger en följsam vänster sida i bakswingen där högersidan egentligen ordnar allt jobb…?!?.
Eller kanske är det bara så att man spelat hela 2 rundor på 1 vecka o swingen då börjat stabiliseras…
Nån som kör styrketräning? Gör det nån skillnad på hur långt man slår?
Vi har ett gym på Söderby som ingår i medlemskapet och jag är för gammal för att bygga muskler och träna av estetiska skäl. Men om jag kan slå 10-20 meter med drivern så varför inte?
Tränings tråden innehåller allt möjligt inom styrka smidighet osv
Yes. Men är det nån som har nån success story att dela med sig av som motivation?
Nisses irrfärder (i den tråden) säger nog en hel del.
Ingen personlig diss utan ett konstaterande av egen erfarenhet.
Hastighet är inte hur fort utan hur effektivt man svingar. Dvs. att ha fart på rätt stalle/i rätt sekvens… är det svåra. För det krävs det stabilitet i muskulaturen så att man kan hantera den skaftvikt man faktiskt behöver.
På 17-18 så tar jag 2 klubbor mer. Jag är trött. Det, är pga. utebliven träning på gymmet.
Plockar jag ner skaftvikten till 100g så blir jag inte lika fysiskt trött men min sving klarar inte av så lätta skaft och jag har aldrig vunnit hastighet (läs, längre slaglängd) på det.
Så, ja en fit kropp avs. aktiva muskler behövs. Fett% gör ingen skillnad.
Egon
Jag tror att börja styrketräna för att slå längre kan vara en ursäkt till att gå till gymmet. Funkar det inte har du ju sekundärverkan av det. Gjort på rätt sätt så mår kroppen bra av det. Mår kroppen bra orkas rundorna på bättre sätt, min tanke.
Att slå längre är enkelt, just do it.
Se gammal och orkeslös ut är sämre än se gammal och oorkesös ut
Ju äldre man är desto mer behövs den intensiva träningen för att boosta testosteronet.
Vi lever tyvärr inte i samma liberala samhälle som USA där alla över 45 inte behöver bry sig om alla följdproblem som minskad testosteronhalt innebär. Är man hyggligt välbemedlad så får man den behövliga dosen via recept.
I SE krävs det mentala issues, fetma, diabetes och annat ”gammelsjukt” innan det ens övervägs.
Egon
Utveckla gärna tankarna, här känner jag att jag är helt efter. Har inte ens funderat på attt det skulle vara sån skillnad mellan länderna i ett sånt ämne?
Då är jag jäkligt osvensk. Tränar iofs HIIT av många skäl, det har rekommenderats mig av svensk medicinare, utan hänvisning till testosteronet. Är det klarlagt forskningsmässigt det här med testosteronet-hård träning-positiva medicinska effekter? Jag har sett på nån träningssida en hänvisning till ett par papers men det finns många papers.
Att jag sen kör tungt(för mig) de tunga övningarna på gymmet är nåt jag ”googlat” mig till, att det skall vara välgörande för oss 55+. Jag vet bara att jag gjort det i tio år nu och att mina leder mår mycket bättre än då jag började (man får vara extra försiktig med formen förstås, efter covid klantade jag mig lite)
Men du ser en skillnad USA/SWE? Kan inte USA alls, hur de tränar där. Kulturell skillnad?

Utveckla gärna tankarna, här känner jag att jag är helt efter. Har inte ens funderat på attt det skulle vara sån skillnad mellan länderna i ett sånt ämne?
Krasst, i SE behöver du vara sjuklig för att få testosteron av läkare. I USA behöver du inte det, i praktisk bemärknkng.
Testosteron-terapi (låga doser) är iofs diskutabelt avs. nyttan men likväl är det ett milt bruk i jämförelse med annat såsom adhd-/antidepp mm.
Orsaken till att jag jämför/skriver om det är att vi har många som pga. olika anledningar, teoretiskt, kunde ticka av saker som depression, fetma och trötthet mha. ett litet piller som bara har måttliga bieffekter.
Jag skriver ”teoretiskt” eftersom även om det har pågått länge så forskas det fortfarande i det.
Egon
Tillför man externt testosteron så slutar väl kroppen producera helt? Dvs börjar man knapra testo så får man göra det livet ut… Eller?
Jag är dock varken fet eller trött. Däremot känner jag att jag inte är lika tävlingsinriktad. Det kan gälla allt från Fia med knuff till att känna att det är kul att ha gatans finaste bil på uppfarten. Jag tycker att det är meningslöst numera.
Om det är en större mognad eller brist på testosteron vet jag inte. Men jag antar att det kanske hör ihop?

Tillför man externt testosteron så slutar väl kroppen producera helt? Dvs börjar man knapra testo så får man göra det livet ut… Eller?
Jag är dock varken fet eller trött. Däremot känner jag att jag inte är lika tävlingsinriktad. Det kan gälla allt från Fia med knuff till att känna att det är kul att ha gatans finaste bil på uppfarten. Jag tycker att det är meningslöst numera.
Om det är en större mognad eller brist på testosteron vet jag inte. Men jag antar att det kanske hör ihop?
Ja, tillfört T ger i praktiken lägre produktion men man kan inte jämföra de doser som BB’s tar vs medicinsk terapi.
Om man har en onormalt låg nivå av testosteron så har man redan ett fel i kroppen som behöver regleras.
Det jag menar på och som varit/är ett ungdomselixir i USA är kanske en dos som försätter en man tillbaka i närheten av vad man är runt 25-30.
Det är, i sammanhanget doping/missbruk, peanuts.
Egon

Check med prgr ger en förklaring till långa inspel/korta längder.
J7…76-78mph??
D ca 89-90mph. ??
Range träning idag.
Målet idag att boosta speed samtidigt som sekvenserna inte hamnar helt galet.
Speeden var lite högre redan från start än senast.
J7 80-81mph ungefär däromkring så flög bollarna oftast vettigt.
Driver 96-98 mph.
T7 90-93 mph.
Slapp vänster sida/lien flytt av coogarna vid start backswing( pressure shift)/ vrida upp/ flytta fram coogarna/ flacka/ tjooof
Hade med mig “några” drivers. Man vet aldrig om något annat från garderoben skulle fungera bättre…
Gav bort en till en för mig okänd som precis hade börjat med golf som kämpade hårt på rangen.
Utgående från diskussion kring hacker/icke-hacker.
De svingproblem jag vet att jag har till och från:
- För snabb baksving
- Dippar handlederna på toppen
- Flaxar med högerbenet i baksvingen
- Startar nedsvingen med händerna
- Felaktigt svingspår vid baksvingen
- Vrider upp dåligt
- Felaktigt svingspår i nedsvingen
- Står med all tyngd på höger ben i framsvingen
- Flaxar med vänster ben i framsvingen
- Dålig höftrotation
Annars är det rätt bra.
Vi blev kvar på rangen lite länge i går och blev överrumplade av mörkrets inbrott.
Märkte dock att när jag inte kunde se var bollen tog vägen så svingade jag så mycket mjukare och mer avslappnat. Har även märkt samma när jag slagit mot ett nät. Prestationen försvinner och det är bara jag och svingen.
Vilken anspänningsnivå har ni i svingen? 1-10 där 1 är silky smooth som Fred Couples och 10 är full attack som long driving-mästaren Borgmeier?

Vilken anspänningsnivå har ni i svingen?
Jag skulle säga att det skiftar beroende på vilken del av kroppen man pratar om.
Händer och underarmar 9, överkropp 6, underkropp 3
Ojjj jag har typ omvänt, iaf som jag känner.

Jag skulle säga att det skiftar beroende på vilken del av kroppen man pratar om.
Händer och underarmar 9, överkropp 6, underkropp 3
Jag försöker nu aktivt jobba mot att framförallt slappna av i händerna. Hålla lösare i klubban och inte försöka SLÅ utan mest bara svinga.
Blev lite inspirerad av den här också. John Daly har en fantastiskt mjuk och smooth sving också faktiskt. https://www.youtube.com/watch?v=h2qSEmITIfU