Undrar hur lång tid det egentligen tar att lägga in detaljer i swingen som tillslut blir automatiserat…
50 000 bollar enligt Vijay Sing
Vijay Sving… stämmer nog säkert. Och med andra ord hinner väl ingen vanlig dödlig fixa sig en sving.
Äsch Vijay lär sig långsamt
Jagande efter positioner är värdelöst. För en sleten amatör som mig är det bättre att hitta känslor eller några små hållpunkter bara. Men sen försöker jag inte hitta scratchspel heller, bara lira under 80 nån gång då och då.
Neh, inte helt värdelöst väl?
Själv var jag på rangen och övade in en klassisk finish, morgondagens retro i åtanke.
Slog bollen rätt kasst, men iaf.
Där satt den.
Efter gårdagens runda tränades det en del.
Det sista var att ta fram och checka swingspeed med prgr’n.
:(…J7…79mph. Driver 94mph.
Det kostar på att ändra sitt rörelsemönster i swingen.
Spel o träning för att stabilisera nya rörelsemönster.
7 hål korthåls spel. 40-100m. 2 bollar slogs ut den bästa fortsattes det med. Resultat +1.
Lite putt o chip sedan lunch( räkmacka god).
Checkade bokningarna o hittade en perfekt lucka för träning a modell korthål.
Att blonka 2 bollar välja att försätta med den från bästa läget osv
Att välja bästa bollen var kul, dock efter inspel gällde bara en boll.( Inga bonus chipar,puttar) Chockerande +1 …
Wedgar in på 5 hål -2 . (65-105m)
Dock usel på par 3:or…
Får kämpa på mer med swing rörelsen som är lite si o så…fast det kanske ska vara så som hack o duff spelare
Kom på att de riktiga svinghaverierna de senaste åren har uppstått på rangen. Så jag skiter i rangen.
Ny lektion. Känns som en chipp, men är parallell på toppen. 99,5mph, 220 carry med halvrutten bollträff.
Lovely!
Hade vi inte en på ett tidigare forum som skulle ner till scratch?
En som tränade till kroppen (axlarna?) gick sönder?
Kanske nicket Jonas? Fast vet inte om han skulle till scratch, dock kom han väll ner ruggigt snabbt till ca 6 ,?
Känner igen det där. Känns som man inte vrider upp, tills man ser fotobevis på motsatsen.
Man behöver inte göra stora förändringar innan de känns enorma😉
Har du flackat av med? Ser ut så…
Har aldrig riktigt fattat övningen Rory kör med att “hugga” ner skaft,/klubba från toppen till strax under höfter…men…
OM jag lägger in vertical forces I mixen så kan jag kanske se nyttan.
Typ övningen hoppa vertikal samtidigt som armarna slängs ner från sina uppsträckta lägen från toppen…eller så ser man något som inte finnes …
Effektivitets läckor i swingen.
Är visst klen i ben, inget nytt iofs.
Vertical jump ca 16-17 tum.
Har svårt att aktivera core i swingen, åker mest med höfter. Eller så vet jag inte hur det ska kännas för att känslan ska vara “rätt”.
Hur känner andra när det känns rätt?
Min version :
Då du från toppen drar ned till “stoppet”, där svingen sen releasas så får jag en känsla av att då jag känner med vilken fart klubbhuvudet kommer att föras fram med så aktiveras coren därefter. Aktiveringen av coren är alltså ingen aktiv utan en reaktiv grej för mej.
Jag vet inte. Det känns nästan aldrig helt rätt. Bara mer eller mindre dåligt.
Jag är för dålig golfare för att veta vad som är rätt.
Men en sak som jag tycker mig känna är att det aldrig blir bra om jag inte får med mig kroppen. Jag tror att det rätta är att starta med höften så jag övar på det.
Sätt en stol bakom dig, svinga och försök ”knuffa iväg” stolen med vänster skinka så hittar du rätt höftrörelse. Svårare än man kan tro.