Igår träning, började med slag från gräs. Mycket jobb med att få kroppen att utföra sekvenser i någon ordning.
Men tillslut acceptabelt.
Range…tog fram swingspeedmätaren vilket inte var av godo.
5-6 mph lägre hastighet vs tidigare i år.
Självklart började man jaga speed och all sekvensering hamnade rakt ner i soptunnan.
Har gått teknik-spåret först och sen anpassat utrustningen.
Mindre karusell på svingen medelst en träningsmetod. Justin Rose använder det i spelet.
Ned med min td driver från 10.5 till 9.5 och en lätt fade kommer. Peghöjd upp 5mm och bollen startar lika.
Egon
Att något hade hänt efter in vårresa och 2:a lektionen med pro var uppenbart. Knappt något vettigt att bygga på. Grunnade lite och satte ihop en balansbräda.
Balansbrädan gav per automatik feedback vilket i sig gav sekvens/swingen justeringar att slipa på.
Dock att slita hemmavid med fysiskt slit ger att det knappt går att swinga dåligt ens…
Det är ”close” nu. Gick första 13 med riktigt fin bollträff. Försökte sen skruva in mig i den position från vilken releasen skall komma som need_golf förespråkar. Fick inte till det och slog sämre.men det kommer! I och för sig han är väl hälften så gammal som jag, dubbelt så rörlig.
Reales.
Vad är det ni söker i realesen,?
Vad är realesen för er?
Ärligt nyfiken då erat sökande spänner över flera forum…
Hur ordnar den snutten din realesen?
Den ordnar väl inte, men det är den där positionen, , tror han kallar det för delivery position som jag försökre få till, varifrån man då skall kunna releasa.
Varit och tränat idag för att försöka hitta lite säkerhet från tee.
Wedgar och korta järn funkar väldigt bra nu när jag börjar lära mig de nya längderna.
Tycker även närspelet är ok för min nivå. Körde lite lobbslag omväxlat från fairway och ruff, chippar och bunkerslag. Jag är ju långt från fantastisk men det borde funka hyfsat.
Fått till ett bättre putting stroke också efter att ha sett Bryson och Trump. Rakare armar och tydligare pendelrörelse. Ni kan ju gissa vem av dem som inspirerat mig?
Men så är det detta med driver och spoon. Även J5 till J7 i viss utsträckning. Har så svårt att få till tajmingen och anspänningen. Tar jag det för lugnt så “kollapsar” svingen och det blir lätt quick hook. Tar jag i för hårt blir det slice. Blir jag osäker och blockar händerna så pushar jag den.
Jag vet inte vad jag ska göra. Kolla youtube eller ta en lektion? Jag tror jag börjar med youtube då det är billigare. Några bra tips?
Oki, tack
Helt omöjligt att veta men tror ni nämnde att huvudet åker upp, tanken är om det är att ni kanske tvingar huvudet vara nere och resulterar i div oönskade effekter…kanske åker huvudet upp för att någon sekvensering i swingen hamnar fel .
Denna video är ny, rätt mycket bältes spänne a la Bennet Plummer stack and tilt.
Så om rörlighet finnes så bjuder jag på denna.
Tack! Jag har även kollat lite på Saguto nu på förmiddagen. Jag svingar för högt. Måste runt kroppen och svinga mer med höfter och axlar och mindre med armarna.
Vet att en del tycker att han lär ut fel saker men jag tror att det passar mig. Är ivrig på att komma ut på rangen och prova.
Check med prgr ger en förklaring till långa inspel/korta längder.
J7…76-78mph??
D ca 89-90mph. ??
Great stuff! Skall till rangen i Söderby och testa underdagen!
Försiktigt nu…
Finns ju på rangen på Upsala också. Dock tycker jag deras top tracer generellt visar kortare längder än den på Söderby. Tyvärr visar de inte klubbhastighet utan bara bollhastighet.
Tror jag slog över 250 bollar igår. Är lite mör i ryggen.
Försöker få en sving som går mer runt kroppen så att jag slår mer med ben, höfter och rygg och mindre med armarna. Det går bra på rangen men så fort jag kommer ut på en bana så börjar jag slå sockets.
Har även svårt att bestämma mig om jag ska försöka använda Stack n Tilt som den där Saguto lär ut eller om jag ska använda en mer traditionell sving med viktöverföring i nedsvingen. Saguto lär ju ut att man ska rotera kring främre benet och ha 55-60 procent vikt på det vid adressering och sen liksom trycka ifrån med det främre benet under nedsvingen. Blir lite tvärtom mot normalt.
Är fruktansvärt förvirrad just nu.
Den här förklarar väl hur den klassiska svingen funkar vad gäller viktöverföring. Sagutos sving är på sätt och vis enklare. Inte lika mycket att tänka på. Färre rörliga delar liksom.
Ganska spattigt framförande.
På rangen igår, försökte få till enl videon , men allt jag hittade var rotationen i magen. Funkade iofs bra i morse. Men det är för mycket lära cykla och sen glömma bort hur. Jaja det funkar så länge det funkar.
Om det vore så enkelt att man checkade på lite youtube så vore alla +hcp spelare.
Kanske börja med lite slomo swingar utan boll, pitcha, sedan fullswing.