Svingtråden

Swing goals!

Bra jämförelse. I Lubvigs favör är hans fysik jämfört med Tigers. Tiger kompenserade med snabbhet och intensitet vilket troligen lade grunden till hans skadeproblem . Men med det sagt kan vi bara hoppas Ludvig håller…

Är det inte lite öken att bli jämförd som en “kopia” av någon tills nu “bättre”?..lite av att alla bollar vill vara pro v1

Ikväll tog jag en sväng till rangen med mina ”bästa” järn.
Det tar alltid en stund att få igång kroppen så den här gången tänkte jag försöka skippa det och låte klubbans tyngd göra jobbet.

5 bollar med varje klubba (pw-j7) resulterade i träff utan duff och höga slag. Längden kom vartefter jag slog men så fort jag ville trycka på/ta i, så sket det sig.

Det må låta konstigt men en träff är allt jag söker. Inte ”den där” utan egentligen bara träff öht.

Hade 81 slag i söndags med 2 GiR. En ganska säker wedge och en turlig j7 gav det. Hade 8st mellanjärn utöver det som missade vänster och/eller kort green.
Har inga fantasier om scoren men hälften lite närmare eller på, hade gett en bit under 80 iaf.

Egon

Trycka på hur? Var i sekvensen? Hur är “trycka,” på inövat i swingen?

Limmade ihop en balansplatta av lite pall -lock board.
Platten neutral ,följer altan plankorna.

Lite “lagom” slöa halvswingar.
Roterar inte “med” plattan utan trycker ifrån med fötterna, vänster fot trycker fram brädan medans höger fot åker med( vikten på vänster sida).

Hmm blir en del googling i kväll

Blev ingen googling utan mer balance bräda.
Rent basic så bör plattan rotera ut på diagonalen när balansbrädan balanserar på “1” punkt ( mitten skenan under boarden) När trycket är på vänster sida så har brädan 2 kontaktpunkter med backen, svårare att rotera runt brädan.

Man kan undra vad som skulle hända med Scheffler på en balansbräda ?

Ca 5:02 in på snutten nämns just Scotti

1 minut saknas om vad som skall ske vid själva releasen. Han nämner i en bisats “create space”, och det är vad som, och det är nog inte bara jag, hindrar en från det här med “vikt på framfoten och träffa bollen först”. Det känns oerhört instängt.

Kan vara så att realesen är något som sker av sig själv, tex upplever att om jag har vikt vänster , höftben rakt ovan, trycker till med foten ,vertikal force så åker armarna ner av sig själv. Reaction force?

Kikat på många av hans youtube snuttar då jag hittar sådant som är mer vad som kan ge något som tolkas till det man ser.
Space, för eoner sedan skulle man vid uppställning få en känsla av att sätta sig på en barstol, typ köra ut röva balans på hälarna. Nu mer kör fram knän, balans mer mitt/trampdyna fram. Höftben i linje med mittfot. Blir magert med space?

För mig, balance boarden ger att jag trycker ut vänster höft i nedswingen, typ öppnar upp, bör kanske ske efter att vikten förts över ordentligt till vänster.

Nya insikter samtidigt så grymt onödigt att en balance board inte ordnats tidigare. Boarden flippar inte runt som tidigare.
Massa vs tryck har resulterat i någon variant av stack and tilt uppställning. Enklare att få “coggarna” att harmonisera samtidigt som övergången till press på höger/bakre benet blir stabilare.
Träning från gräs samt range har utförts.
Positivt, swingbottom mer stabilt mindre variation. Riktningen eller kanske mer avsaknaden av typ var 5boll flyger toksnett var påtaglig. Typ lite stabilare riktnings kontroll.
Negativt, för låg launch för min mjäkiga swingspeed.

Något som konstigt nog tycks skapa space är den här tanken om att “kasta macka med sten”

Tanken är måhända tänkvärd men…
Vänsterhänt högerspelare.
Kan inte kasta macka med höger och kan inte svinga från vänster. :roll_eyes:

Egon

Space, om du googlar på stack and tilt så finnes ett svar ur stack and tilts metod.
När vikt/trycks till “framfoten” / höft förs fram så "faller " överkroppen aningens bak. Typ spine lutar bak. Obs viktigt att inte stanna kvar på bakre foten och få bakhäng…kasta macka med sten om man kikar på film dock utfört väsenskilt.

Även snubblat över något liknande men då kallas tilten rock and roll?. Någon youtube pressure skift guru . Är väll så att “alla” snor av alla döper om o skapar din metod för försäljning…

Tror din youtube guru varit eller är inne på stack and tilt…

Mina svinggrejor:

• Håll armjäveln (ganska) rak.
  • Vrid upp höften mer!
  • Tag det lugnt just från toppen. Det blir längre och rakare slag så. Följer ganska naturligt om jag vrider upp ordentligt.
  • Hålla mig bakom bollen, när jag slår D. Dvs slå uppåt på bolluslingen.

Range+ från grästräning.
Det är ju bara en liiiten justering…ser ut att påverka mycket annat.
Prgr ger att justeringen för tillfället har dumpat swingspeden med 5-7mph…
Riktning o andra sidan är nice.
Höjd på slagen inte nöjd. Klart med dumpad swingspeed så är det svårt att få hygglig peak.

Idag träning från gräs, nu börjar lilla förändringen sätta sig.
Tilt/sätta händer…rotera…vikt fram…knip igen röva.

Med driver/woods, en dag när man är sådär mjuk i kroppen… så känns svingen nåt då in i h-e tourig att man inte kan missa fw.
Den känslan hade jag gärna velat ha med järn.
Motsatsen visuellt är det där hugget från bakfoten med wedgarna. Så j-a effektivt och spikrakt mot flaggan.
Hur jag hittar mellantinget av de här svingarna …. eller en enda som funkar på allt, vet väl bara AS.

Egon

Varierande torv/divot?