Amatöranalys 2 (eller 1134 om man räknar det som snurrat i skallen de senaste åren):
Gårdagens ”stå längre från bollen” öppnade dörren för att rotera den främre axeln bakåt. Tydligen har den stannat tidigare och sen har armarna gjort resten.
Så… tillbaka lite med bollen (inte hela vägen), sen verkligen hålla triangeln och rotera. Got it!
2 olika pass, pangat med lite av varje.
Bilderna J6 samt Hybrid.
Järnet visar rätt tydligt varför nära toppa bollen mot hälen träff dyker upp mixat med “bättre” swingar både på bana o range.
Early o jag har kamperat ihop många år och nu vill inte early släppa taget…
Out to in på järnen eller för upright lie?
Jag har samma slitmönster på min t5 och hybrid (som du har på järn)… finns ingen möjlighet till oti där utan det är bara lie. När det är för mycket inifrån blir man glad för tåträffen.
Troligtvis tvärtom, innifrån samt för flack lie.
Grundorsak early extension som smyger ner sig i bagen då och då.
Gissar något med backswingen blir mindre bra ibland,men vet ej vad. Kommer inte att hemma överanalysera varför utan kommer att nyttja pron som nyttjades 1gång tidigare i år. Fick en riktig kickstart efter den.
Vad vill du ändra?
Vill få bättre klubbladskontroll.
Check.
Pro bokad kommande vecka. Det jag vet är att den bästa golfen oftast kommer när det spelas hysteriskt mycket golf, typ 3+rundor i veckan+ träning .Vilket i praktiken endast sker under den årliga vårresan.
Så check på om det finnes för mycket tajming beroende ingridienser i swingen är önskvärt. Tajming=mycket golf.
Pro lektion avklarad. Lite film o Trackman gav att jag har halkat tokfel med drivern. Har grymt svårt med Driver AoA+ o järn AoA - vart om annat. Typ det som tränas på för tillfället fungerar även på bana de tillfällen då det liras. Frågor om hur mycket jag lirar dök upp. Typ möjligheten att implementera det som tränas på bana är få.
Så enklaste möjliga justeringar påbörjades.
Bollplacering, intressant nog bollen längre ifrån mig gav ett utifrån o in swing vs vanliga närmare innifrån ut. Bollen längre fram i stansen. Liten justering i starten av swingen, ibland så flippades klubban upp men inte konstant.
Jobbade vidare på driverswingen efter lektion, några 100bollar senare var jag rätt nöjd.
Risken är som vanligt att flitigt nötande av driverswingen kommer att sabotera järnspelet.
Trackman, AoA Negativ…Spinn 3500-4000, ja man fattar att det smugit in sig en fin skop i swingen…
Läste nyligen The Golf Secret by H.A. Murray. En bok från 50-talet.
Han menar att backswing startar med vänster axel, som rör sig åt höger och neråt.
Forwardswing startar med det motsatta, vänster axel går åt vänster och uppåt.
Allt annat är reflexivt.
Efter pro lektion +några range pass som skickade en djupare ned i träsket fick det funderas. Något fundamentalt slirade. Idag lite basic justeringar, ner med axlarna, bort med slack, axlar utåt istället för slumpat framåt. Lite stelt dock försvann blandningen av duffar toppar socket slicar.
La in lite av det på länken, ger mig tid att få ner klubban i plan, troligtvis. Hyggligt nöjd.
Troligtvis är man åter på banan.
Ingen aning… men sensmoralen är enkel att visa irl. I text är det svårare.
Håll armarna stilla och vrid kroppen vs stå stilla med kropp och vifta med armarna.
Testa…
Hmm mass vs pressure “coggar” centrerade. Riktigt gobit när man kommit igenom mängden youtube snuttar.
Torque torque o åter torque.
Olika forces sätts i samband.
Mycket det som inte synes i swingen.
Hmmm är kandidat för många sämre saker typ mass framför pressure samt under the topp…tajming tajming
Oki, press höger ben a modell sträva ger att i upp vridning om jag inte fuskar åker vänster häl upp aningens…och då är jag inte helt osmidig. Om inte hälen åker upp fuskas det med “turn” och det mesta blir öken…
Svårast starten ner med ett litet knix, miss på knixen så skopas det rejält. Dock när knixen hamnar rätt i sekvens så blir downswing automatiserad, samt bollbana blir väldigt nice.(för mig).
Swingbottom är där den var förra året ser det ut som.
Lyssnade på Drömgolf (en podd) och hörde hur de benämnde ”tratten”.
Begreppet var okänt för mig, men ändå.
Sensmoralen liknades vid att kollapsa och tappa ner klubban (från toppen) in i sloten.
Lite samma känsla har jag haft när kroppen verkligen zynkar och klubban ”gör jobbet”.
Relaterat… inga knix, knåp eller twist behövs om klubban kommer ner i rätt slot … för då är det bara att dra på igenom med det man har.
Svårt med hur något känns/upplevs vs vad som kanske händer…endast resultatet ger inte varför.
Tratten har jag hört om men det måste vara typ +20år sedan.
Knix ger att klubban kommer ner, dock upplevelsen är väsen skild från tidigare pro lektioner eoner tillbaka.
Typ loopa bak klubban vs loopa fram? Loopa fram FEEL, ingen arm/hand action feel. Typ tvärtom mot valfri youtube snutt för hur flacka