Svingtråden

Det är så mycket saker att hålla reda på att det nästan gör det värt att anlita en expert när man köper nya klubbor verkar det som …

Mvh
Träffar bollen x år senare…

Japp, men tänkte att Berra är totalt ointresserad av vad Trackman mäter så att hålla det enkelt är en bra start…

1 gillning

Går det som 47-årig hobbyspelare att öka svinghastigheten?

Maxar på 95 mph med driven men en vanlig är på 91-92 .
Känns omöjligt att öka o bibehålla kontroll.

Visst går det. Träna snabbheten. Sedan ordnar du bollträffen. Det gäller att öka ditt Max så att din 95% med kontroll också ökar. Kolla Jornhonas inlägg om det, i nån tråd.

Jag är 60+ och har gett mig f-n på att få upp drivern till 100+ med normal “fart”. Vi får se om jag lyckas. Har legat på 96 i TrackMan när jag kollat. Brukade kunna peta ut 102-104 för 15 år sedan men åldern äter på snabbheten.

Liknande.
Insett att man bör veta var är det man tappar swingspeed(energi läckage). Typ bra swing rent tekniskt så är det väll bara att veva på. Inte så bra swing, täta energi läckor.

Youtube. Länken nedan, att mäta hur din kropp rör sig i swingen. De tar upp squat som en “force” som ofta nyttjas fel. Den sätts i backswingen, nedswingen är för snabb för att man ska kunna få till den “korrekt”.

Squat, AMG ser squat lite annorlunda, mest för att den missförstås av alla som tittar på youtube,/bilder. Squat knän böjer hipsockets är vågräta ger en bild av squat, någonstans i nedswingen.

Generellt för att öka lägstanivån på farten behöver du gå ur bekvämlighetszonen. Mao utmana din kropp och dess förmåga under en längre tid. Praktiskt innebär det att svinga som om livet var på spel. Kroppen kommer tolka det så bokstavligt och anpassa sig efter din ansträngning.
Självklart är ju bättre teknik en stor faktor när det gäller fart, men det är ett betydligt mer tidskrävande åtagande än att fysiskt lära sig svinga snabbare.
Snabbheten har man dessutom nytta av oavsett hur kass man är i övrigt.
Själv har jag börjat svinga lugnare, kanske runt 60-70% av förmåga i hopp om att öka kvaliteten på slagen. Verkar funka, men jag känner mig själv: med ökat självförtroende kommer snabbheten krypa tillbaka i svingen. Men kanske denna gång kan jag förmå mig själv att också behålla spelet. Hoppet finns iaf…

Lite dubbel take på den.
Svinga i rätt sekvens är nog a och o.
Jag ser gubbar som svingar kass(are än jag) som ändå får iväg bollen hyggligt.

I helgen hade jag svinghaveri pga. rost och test av annat material.
Det gick så långt att när jag rätt sent på rundan skulle slå en hybrid (som jag vanligtvis är säker med) så kom jag så ur fas att jag träffade marken 20cm bakom bollen.
Det kändes i både kropp och själ.

Egon

Om jag svingar som om livet var på spel så träffar jag inte bollen

Träffa bollen är inte det viktigaste när du övar snabbhet. Kan vara ett hinder t.o.m. Ansträngningen är det viktigaste, och farligaste. Att vara ordentligt uppvärmd innan är tokviktigt för oss äldre.
Själv slår jag gärna 60 bollar innan jag vågar ta i.

Bland informationen jag ser i appen finns inte “face angle”, däremot “face to path”.

“face-to-path” är face angle fast du är tvungen att räkna först.
Svingar du 0 och har “face to path” +1 så betyder det face angle som är 1 grad öppen, -1 blir därmed en grad stängd.
Det som krånglar till det hela är om du svingar 8 grader utåt och får “face-to-path” -4 vilket betyder att du har en “face angle” som är 4 grader öppen men då du svingar 8 grader utåt så visar Trackman “face-to-path” -4 eftersom klubbhuvudet är stängt i förhållande till svingspåret.

Rent generellt brukar det väl påstås att “face-to-path” ska vara i storleksordningen 50% av svingspårets fel.

Svingar du 4 grader utåt så bör alltså “face to path” vara runt -2, och svingar du 4 grader inåt bör du istället ha “face-to-path” +2.
Detta gäller för högerspelare.
Jag tror trackman alltid mäter en sving som går åt höger som + och en sving till vänster som - så en vänsterspelare får samma värden men får tänka tvärtom.

Det känns som jag nöjer mig med att se på spridningen och i huvudsak tittar på var den simulerade bollen stannar.

Consistency blir kanske ett bra mått, senaste tillfället var consistency med drivern 10m. Innebär det att jag igenomsnitt slår 10m snett ?

1 gillning

1 gillning

Bra bild, lätt att förstå.

Generellt är min club path nära 0 (driver) några grader + (övriga klubbor)
face to path mer eller mindre minus för alla klubbor

Fråga, face to path, är de olika mycket minus, typ -1 vs -7.
Frågan utgår från att ni skrev att bollarna landar både till höger och vänster.

Ungefär så.

Oki, bladkontroll mao bör vara medicinen.

Tog en tur till rangen för att bena ut varför min nuvarande sving är så kass och varför allt under 120g i skaftvikt ger råduffar.

Väl där så träffade jag på en gammal golfkompis som gjort resan från singel till bogeyhcp. Detta med samma j-a exceptionellt bra bollträff.
Jag slängde ett getöga på några av hans svingar och fick till min egen bättre.

Efter en hink så stod han bakom och tittade lite. Två slag senare så började han ändra på mig.
Man kan tro mycket… men jag är inte den som är den. Jag är öppen för allt…
och 5 bollar in i hans analys så slog jag bollen bättre än någonsin.

Ja, ja, ja… jag vet vad ni tänker. Gå till en pro!
Problemet är att pron är ung, tänker perfekt sving och det enda jag är intresserad av är att träffa boll.
Ja, jag hör hur det låter… men träffar jag bollen halvbra, så är jag hemma. Resten kan jag.

Det jag vill förmedla här är att det var guld att få råd av en som har samma rörelsemässiga problem. Rådet baserar sig på det jag inte kunde se men innerst inne visste.

Jag avslutade med att mata j7:or högre och längre än vad jag gjort de senaste 3-4 åren. … och det var en bra bit över målet så om hälften funkar nästa runda så är jag nöjd.

Egon

3 gillningar

Tagit ett gäng lektioner senaste året. Började med en puttlektion som visade att min rörelse var bra men mina ögon kassa. Måste stå ”på tvären” för att sikta rätt, men då funkar det också bra så det får gå.

Tog sedan itu med min ”långa, over the top, dip, reverse pivot, hand flip”-sving, som förvisso tagit mig ned till 2 i handicap, men ser trist ut och kräver perfekt timing och att jag siktar mycket höger för att pulla/hooka tillbaka bollen mot målet.

Efter ett gäng lektioner har jag nu nytt grepp. Starkare vänster hand och svagare höger hand. Rotation i höften med mer press på höger fot i baksvingen. Höger arm mindre böjd. Klubban mer på parallellen än John Daly-style på toppen. Press på vänster fot i vändningen och så mer ut vänster än höger genom träffen = inte 6-7 grader inifrån.

Scorar inte mycket bättre (slarvar mycket), men en del bollträffar är så bra att de i sig är en belöning.

Igår, på vårtrött bana och knappt tvåsiffrigt temperatur (tjock jacka) blev det några schyssta pärlor. Kanske inte så långt som många andra, men helt OK för en lönnfet gubbe – och följt av fina wedgar där torvan är rak, bollflykten är rak, längdkontrollen bättre och birdieputten på en knapp halvmeter rena formaliteten trots ojämnt underlag.

Nice, men nu blir det väll angenäma problem…lättare än 120g rent av blir grejen.