Om jag skulle bluffa kunde jag ju lagt ut den här (en av klubbens elitspelare).
puss på dig
bra fart annars på dig hmmm
Good fart.
En man lirar med, realese ungefär där bilden visar.
Får kämpa hårt för att inte bli utdriven.
HCP…någon som törs gissa…
2 hinkar range idag.
Ingen vill ju höra talas om fysiska tillkortakommanden men vi kan väl säga som så att de gamla är kvar och de nya hjälper inte.
Gjorde en Scheffler idag och vred ut vänsterfoten. Det gav bra resultat på follow through men var lite svårt att sikta med. Det blev en del pullar.
Jag vågade dra på lite mer högerhandsbaserat och de höga fina fadarna med spoon byttes till spikraka missiler.
Egon
Apropå Scheffler.
Det gamla klassiska trickset att träna att stå med fötterna ihop bak i stansen och ta ett kliv framåt när man svingar känns gött så här på vårkanten.
Gankas move ska fortsätta att lirkas med.
Det här kör jag lite med. Ungefär samma idé.
Underbar! Måste få Schefflers reaktion på den!
Kawamura28 på Insta
Absolut, men det jag syftade på avs. Scheffler var liten mer ur min synvinkel dvs. hur jag räddar mina fysiska tillkortakommanden.
Nåja, sen inlägget har det gjorts 2*2 hinkar på rangen och det har gett resultat. Att böja höften ur led på gymmet för att hitta lite mer rörlighet kommer inte hjälpa. Problemet löses inte där.
Efter att ha försökt vrida ut foten vid/efter impact, som inte gick, så blev det uppenbart att vikten landade mot tårna. När jag väl korrigerade det så var det som att spruta 5-56 på en gammal fastrostad skruv.
Egon
Sitter och tittar på Youtube och söker en mirakelsving som ska lyfta mitt golfande i sommar. Fick förra säsongen problem med korsryggen, höger höft och ben vilket blev tydligt att det är kvar då jag i år slagit i simulator vid två tillfällen. Till saken är att jag aldrig tidigare haft skador på grund av golfen men då jag bestämde mig för att sluta slicea driver och få bättre bollträff och jagat längd har mitt spel stadigt rasat. Från att endast ha högermiss är det nu jämt skägg mellan snaphooks och überslice. Korta slag. Duff och topp. Allt finns i min sving tydligen. Så något måste göras . Kikade på Saguto med stack & tilt, Mike Malaska samt Markus Edblad. Gillar flera saker från alla dessa men att blanda saker brukar ju inte alltid falla väl ut. Edblad är väl den som jag tycker verk funka för min kropp allra bäst från det jag provat men är nyfiken om ni andra haft likande problem som mig och haft nytta av någon specifik instruktör???
Provade att försöka anamma Saguto och stack & tilt då jag provsvingade med kvast på tomten för att få lite luftmotstånd så jag skulle ta det lugnt och inte döda korsryggen mer än nödvändigt. Eftersom jag tydligen inte kan ladda upp svingvideo här då filen inte stöds (har iPhone), skulle någon som använder Sagutos tankar på sig själv vilja kolla och ge feedback? Varning för gubbmage, tofflor osv…
Problem o problem…ingen enskild youtube instruktör har gett mig en “pro” swing.
Ingen pro heller.
Någon mix av “allt” har o andra sidan kickat swingen åter in på banan.
AMG, Gankas, stabil “bakre” ben i backswingen.
Vad är då stabil? Hur stabil?
AMG tar upp i någon av deras snuttar om vad som kan hända om man flyttar tyngdpunkten på det stabila benets fot mer mot hälen i bakswingen.Vilket min swing gillar, blir lättare att vrida runt/upp.
Nackdelen blir att någonstans i downswing ska tyngdpunkten flyttas från hälen…
Typ en kompromiss ska ordnas i downswing, en downswing är oftast för de flesta rent tidsmässigt på under 0,35sec.
Lite mer tankar. OM förflyttning av tyngdpunkten på det bakre benet mot hälen till så dras gärna klubban runt o in, typ turning?.
Ivfsh, med lite input från 6rundor i värmen. Det blir bättre med stabilt bakre ben utan tyngdpunkts förflyttning. Dock helt klart bökigare att vrida upp i bakswingen. Eller kanske mer det känns aningen annorlunda.
Undrar vilken pro i närheten som har tillgång till en sådan där inga balansmatta med sensorer för att just se hur fötterna balanserar i swingen.
Kanske skulle ha legat i humorhörnan.
I snöriket har det tillbringats lite tid i klubbens studio.
Har hittills mest spelat olika banor men senaste blev det lite träning med analys av slagen.
Hur skall man lämpligen analysera trackman informationen, det är ju väldigt mycket information man får ?
De slutsatser jag dragit är:
Det är tämligen lite skillnad i carry mellan driver och spoon (men det visste jag ju innan).
På den gamla goda tiden (1900-talet) räknade jag med en skillnad på 30 meter. 230m carry med driver och 200 med spoon.
Nu ligger siffrorna på strax under 200 med driver (en tredjedel av slagen borträknade) och cirka 185 meter med spoon.
Med spoon slår jag alla bollar inifrån och ut, med driver är “club path” nära 0.
Med järn-8 är det ungefär som med driver, “club path” i snitt nära 0.
Det är jämn spridning av var bollarna landar, lika mycket missar till höger som till vänster.
Ni bör även checka face angel.
Det är den som ger mer vart bollarna landar.
Man kan säga att swingspår+face angel är ett par som ger boll riktning.
AoA och “lågpunkt” kan också vara saker att kolla på